سه‌شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۱ - ۰۶:۰۵
۰ نفر

کرمان: طرح پایلوت پرورش شتر در ریگان درحالی به‌دلیل عدم‌همکاری دستگاه‌های مختلف راکد مانده است که پرورش این دام - که نیاز به سرمایه اندک دارد- می‌تواند با ایجاد زمینه اقتصاد پایدار در منطقه موجب محرومیت‌زدایی شود.

شتر - ریگان

حجت‌الله جعفری، مدیر شبکه دامپزشکی ریگان در گفت‌وگو با مهر در رابطه با اقدامات شبکه دامپزشکی این شهرستان در مبارزه و کنترل بیماری‌های این دام گفت: می‌توان به برگزاری کلاس‌های آموزشی و ترویجی ویژه عشایر و دامداران شهرستان جهت رعایت مدیریت بهداشتی این دام اشاره کرد. جعفری افزود: از ابتدای سال‌جاری تاکنون چهار مورد کلاس آموزشی در این خصوص برگزار شده است. وی گفت: ‌ قابل ذکر است که تا پایان سال‌جاری قریب به 90 درصد جمعیت شتر شهرستان نسبت به بیماری شاربن واکسینه‌شده و علیه بیماری‌های انگلی خارجی سمپاشی خواهند شد.

وی خاطر نشان کرد: از دامداران و عشایر تقاضا می‌شود که با توجه به‌وجود توفان‌های شن و ریگ در شهرستان که از جمله عوامل مستعد‌کننده این حیوان به بیماری پاستورلوز است، نسبت به تهیه واکسن و واکسیناسیون دام‌های خود با مراجعه به مرکز مایه‌کوبی بخش خصوصی شهرستان علیه این بیماری اقدام کنند. وی گفت: دامداران جهت حمل و جابه‌جایی دام به دیگر شهرستان‌ها حتما با هماهنگی شبکه دامپزشکی و دریافت گواهی بهداشتی حمل دام زنده اقدام کنند.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان ریگان نیز گفت: پرورش شتر در گذشته به‌صورت سنتی در این شهرستان رواج داشته و یکی از مهم‌ترین محورهای تامین نیازهای اقتصادی مردم منطقه بوده است. موسی جلالی افزود: از بدو تاسیس اداره جهاد کشاورزی با برگزاری کلاس‌های آموزشی و ترویجی نسبت به در اختیار قرار دادن اصول مدیریت پرورش این دام به دامداران و عشایر شهرستان اقدام شده است.

وی افزود: با توجه به پتانسیل شهرستان در این خصوص با ساماندهی پرورش‌دهندگان، بهسازی و نوسازی اماکن دامی و در اختیار قراردادن تسهیلات به دامداران، زیرساخت لازم برای پرورش این دام در شهرستان ایجاد شده است. جلالی تصریح کرد: از جمله اهداف این مدیریت رواج پرورش صنعتی این دام است که خوشبختانه در سال ‌جاری در قالب طرح ستاد توسعه کشاورزی و از طریق در اختیار قراردادن تسهیلات در این خصوص و استفاده از رهنمودها و مشاوره‌های افراد متخصص، این زمینه نیز در شهرستان فراهم شده است. وی افزود: در سال‌جاری طرح پایلوت پرورش شتر در روستای ملک‌آباد شیرآباد با حمایت و همکاری سازمان جهادکشاورزی استان و دیگر نهادهای ذی‌ربط در شهرستان جهت ترویج پرورش این دام و فراهم‌سازی‌ یک طرح الگویی در کشور باید اجرا می‌شد که متأسفانه به‌دلیل همکاری نکردن دو اداره در شهرستان متوقف شد. مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ریگان افزود: طرح الگویی و نمونه پایلوت شتر برای نخستین‌بار در استان در شهرستان ریگان شروع شد. وی افزود: این طرح ابتدا در دشت گنبکی اجرا شد که با مخالفت منابع طبیعی همراه شد و این طرح راکد ماند.

جلالی گفت: برای اجرای این طرح پیگیری‌های زیادی صورت گرفت و طرح در دشت رحمت‌آباد پیشنهاد شد که متأسفانه به‌دلیل تخصیص ندادن آب از طریق اداره آبیاری، طرح در این مکان نیز راکد ماند. مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ریگان افزود: اگر این طرح در شهرستان ریگان اجرا می‌شد پیامدهای مطلوبی را در پی داشت از جمله این پیامدها ایجاد اشتغال‌زایی برای بیش از 100 نفر به‌طور مستقیم و غیرمستقیم بود. وی افزود: در این طرح بیش از 400 نفر شتر خریداری شد که طرح اجرایی شود اما به‌دلیل همکاری‌نکردن این دو اداره اکنون شتران در منطقه بلاتکلیف رها شده‌اند.

کد خبر 191881

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز