همشهری آنلاین: شورای امنیت دوشنبه 29 آبان اولین بحث خود را به تهدید گسترش دزدی دریایی برای صلح و امنیت جهان اختصاص داد.

piracy

چندین قرن بعد از آن‌که دزدی دریایی به عنوان نخستین جرم بین المللی به رسمیت شناخته شد، گسترش سریع آن در  سال‌های اخیر سبب شد تا شورای امنیت سازمان ملل  درباره افزایش دزدی دریایی به عنوان تهدیدی برای صلح و امنیت جهانی تشکیل جلسه دهد.

این شورا در گذشته چندین بار درباره گسترش منطقه ای این مسئله نشست برگزار کرده است با این حال دزدی دریایی اکنون در حال گسترش جهانی است و علاوه بر سواحل سومالی در حال حاضر در خلیج گینه در غرب آفریقا و نیز جنوب شرقی آسیا نیز شیوع فوق العاده ای یافته است.

بنا به گزارش آسوشیتدپرس، نشست روز دوشنبه شورای امنیت توسط هاردیپ سینگ پوری، سفیر هند که در حال حاضر ریاست دوره‌ای شورای امنیت را به عهده دارد درخواست شده است. پوری در واقع نماینده کشوری است که بسیاری از ملوان هایش توسط دزدان دریایی امروزی به گروگان گرفته شده اند. ملوانان هندی 7درصد جمعیت کل ملوان‌های دنیا را تشکیل می‌دهند.

سازمان بین المللی دریانوردی که مقر آن در کوالالامپور قرار دارد و ثبت موارد دزدی دریایی از جمله وظایفش است از 252 مورد حمله در سراسر جهان تا اواخر اکتبر خبر داده است. 9 کشتی برای دریافت باج در سواحل سومالی ربوده شده اند و 154 نفر  به گروگان گرفته شدند.

اقدام‌های پلیسی ضد دزدان دریایی  به خشکی نیز کشیده  و حمله‌هایی توسط نیروهای پلیس به روستاها و  بندرهای محل اختفای دزدان دریایی در سومالی انجام شده است. این حملات در واقع به درخواست دولت سومالی صورت گرفته است. شورای ‌امنیت سازمان ملل همچنین در سال 2008 ماموریت مبارزه با دزدی دریایی را توسعه داده است.

نیروی دریایی بیش از 20 کشور جهان صدها دزد دریایی را در سومالی بازداشت کرده اند.

کد خبر 191796
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز