چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: کتاب «شکوه کارآمدی فقه سیاسی» اثر «سید مهدی فقیهی» منتشر شد. این کتاب درآمدی بر مولفه‌های کارآمدی فقه در اداره جامعه و حل معضلات آن است.

کتاب

به گزارش همشهری آنلاین، کتاب «شکوه کارآمدی فقه سیاسی» آخرین اثر منتشر شده «سید مهدی فقیهی» است. این کتاب که در ۶ فصل تدوین شده بر آن است تا با تبیین مسائل مربوط به حوزه فقه، به این سوال اساسی پاسخ دهد که آیا فقه سیاسی شیعه کارآمدی و توانمندی لازم برای حل معضلات اجتماعی نوظهور و عبور از مشکلات معاصر عرصه سیاست را دارد یا خیر.

در فصل نخست این کتاب مفاهیم و کلیات مربوط به فقه سیاسی معرفی شده است؛ فصل دوم کتاب به سازو کارهای تاریخی تحول فقه شیعه و ادوار شش گانه این فقه اختصاص دارد و در فصل سوم نیز سیر تاریخی اجتهاد شیعه و نقش و جایگاه اجتهاد پویا مورد بررسی قرار گرفته است.

فصل چهارم کتاب «شکوه کارآمدی فقه سیاسی» به موضوع زمان و مکان در فقه سیاسی اختصاص دارد؛ در این فصل آرای متفکرانی مانند حضرت امام خمینی (ره) درباره قلمرو زمان و مکان در فقه شیعه تبیین و تشریح شده است. در فصل پنجم کتاب نیز رابطه عقل و فقه سیاسی بررسی شده است.

آخرین فصل این کتاب که پرحجم‌ترین فصل آن نیز به شمار می‌رود بطور مفصل درباره مصلحت و فقه سیاسی سخن می‌گوید. در این فصل علاوه بر مفهوم‌شناسی مصلحت، انواع مصلحت و رابطه میان مصلحت اندیشی و تکلیف محوری نیز تببین شده است.

فقیهی در مقدمه این کتاب در توجیه ضرورت تالیف چنین کتابی، تأکید می‌کند: این کتاب به دنبال روشنگری درباره توانمندی فقه سیاسی شیعه در قبال مسائل جدید و تبیین رمز ماندگاری احکام اسلام با توجه به انعطاف و پویایی فقه شیعه در برابر مسائل متغیر اجتماعی در هر عصر و مکان است.

«شکوه کارآمدی فقه سیاسی» نوشته سید مهدی فقیهی در ۲۴۸ صفحه از سوی انتشارات زمزم هدایت در شهر مقدس قم منتشر شده است. ویراستار این اثر قدرت الله فرقانی است و سید علیرضا ادیانی نظارت علمی بر تدوین این اثر را بر عهده داشته است.

این کتاب در ۲ هزار نسخه و با قیمت ۵۸۰۰تومان منتشر شده است.

کد خبر 191282
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز