گروه شهرستان‌ها: روز گذشته بارش شدید باران باعث آبگرفتگی و سیل در برخی استان‌های کشور از جمله مازندران‌، سمنان و آذربایجان غربی شد .

سیل

شدیدترین سیل در نوشهر و چالوس بود که موجب تخریب تعداد زیادی از پل‌ها و مسدود شدن محورهای ارتباطی این دو شهر شد . علاوه بر این، مدیر آب و فاضلاب شهرستان چالوس و نوشهر ، از قطعی آب در برخی مناطق سیل زده شهرستان‌های چالوس و نوشهر خبر داد. کمال الدین گودرزی در این خصوص به مهر گفت: قطعی آب به‌دلیل قطع برق ایستگاه پمپاژ آب سنگ تجن در اثر بروز سیل است. وی ادامه داد: از ساعت دو بامداد دوشنبه این اداره با حضور کلیه نیروهای امدادی خود در دو شهرستان چالوس و نوشهر در آمادگی کامل به‌سر می‌برد. وی بیان داشت: تمامی پیمانکاران این اداره با استقرار دستگاه‌های لودر و بیل مکانیکی خود در نقاط مختلف سیل زده در حال امداد رسانی هستند. رضا باقری، مدیر اداره گاز شهرستان‌های چالوس و نوشهر نیز اعلام کرد که بر اثر وقوع سیل دیوار تعدادی از خانه‌ها تخریب شده و همین موضوع باعث شد تا علمک گاز آنها قطع یا تخریب شود.

وی گفت: در پی بروز این مشکل و جلوگیری از انفجار احتمالی، گاز 12هزار مشترک در شهر چالوس از ساعت چهار بامداد دوشنبه قطع شد ولی با توجه به ترمیم علمک‌های تخریبی، 10هزار مشترک گاز دار شدند. با وجود آنکه اعلام شده بود سیل دیروز تلفات جانی در پی نداشته اما خسارات آن سنگین برآورد شد. در همین رابطه فرماندار چالوس اعلام کرد: سیل موجب آبگرفتگی معابر عمومی و خسارت شدید به 150واحد مسکونی در حوزه شهری و برخی از مناطق روستایی ازجمله مهدی آباد، تازه‌آباد، علی‌آباد، الف کلا و پالوجده شده است. وی افزود: امکانات و تجهیزات شهرستانی برای پاسخگویی به بحران ایجادشده، کافی نیست. وی همچنین در رابطه با میزان خسارات وارده، روز گذشته گفت: اکنون خسارت وارده بر اثر سیل در شهرستان چالوس 45میلیارد تومان برآورد شده است. رضایی اضافه کرد: خسارت به 1500منزل مسکونی با پیش‌بینی 30 میلیارد تومان و میزان خسارت از 30 تا 90درصد، خسارت به 50واحد تجاری با پیش‌بینی دو میلیارد تومان، خسارت به 10پل ارتباطی با پیش‌بینی یک میلیارد و 500 میلیون تومان، خسارت به راه آسفالته به میزان پنج کیلومتر با پیش‌بینی یک میلیارد تومان، خسارت به مدارس شهرستان با پیش‌بینی 600 میلیون تومان و تخریب کانال سطحی با پیش‌بینی 600 میلیون تومان ازجمله خسارات وارده سیل چالوس بود‎. وی ادامه داد: در حوزه آب، گاز، برق و مخابرات در مجموع یک میلیارد تومان خسارت پیش‌بینی شده است و همچنین سیل 200میلیون تومان خسارت به باغات کشاورزی شهرستان وارد کرده است‎. فرماندار چالوس بیان داشت: این آمار قطعا افزایش خواهد یافت.

خسارت به 300 واحد مسکونی در هیچرود

شهردار هچیرود چالوس نیز گفت: بارندگی شدید همراه با سیلاب از بامداد دیروز تاکنون به بیش از 300واحد مسکونی در این شهر خسارت وارد کرده است. اکبر جعفرنژاد ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم رودخانه‌ها را از عوامل عمده جاری شدن سیل در این شهر برشمرد و گفت: وقوع سیل و سیلاب از سه دهه پیش تاکنون در این شهر سابقه نداشت. وی افزود: خسارت ناشی از سیل در این شهر به حدی زیاد است که برای ارائه خدمات بهتر به شهروندان سیلزده همکاری بیشتر مسئولان استانی بسیار ضروری است. گفتنی است روز گذشته مدارس شهرستان‌های نوشهر و چالوس به‌خاطر وقوع سیل تعطیل اعلام شد. در شهرستان آمل نیز دست‌کم40واحد مسکونی در اثر بارش شدید باران و وقوع سیلاب دچار آبگرفتگی شدند. همچنین طبق گفته یدالله اکبرزاده، فرماندار آمل پل ورودی روستای بلیران از توابع بخش دابودشت آمل تخریب و راه ارتباطی اهالی این روستا به مرکز شهر قطع شده است. مرکز اطلاع‌رسانی آتش‌نشانی این شهر نیز اعلام کرد که در یک‌عملیات امدادی تعداد 11کودک را از یک مهد کودک غرق در آب نجات داده و به آغوش خانواده‌های هراسان بازگردانده است.

جاری شدن سیل در بابل

معاون عمرانی فرماندار بابل گفت: بارش شدید باران دیروز سبب جاری شدن سیل در بسیاری از مناطق بابل شده است.محسن کبود فیروزجایی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: بارش شدید باران و متعاقب آن جاری شدن سیل در بخش‌های بندپی غربی و لاله‌آباد خسارت زیادی وارد کرد. وی افزود: جاری‌شدن سیل در روستاهای بالا و پایین احمدچاله‌پی و روستاهای همجوار در بخش لاله‌آباد همچنین تخریب بند بالادست شیاده و روستاهای مؤمن‌آباد، صلح‌دارکلا، شهیدآباد و پیته‌ورپی بندپی غربی خسارت زیادی وارد کرد که کارشناسان در حال برآورد خسارت ناشی از این سیل هستند.کبود فیروزجایی بیان داشت: ‌ وی تصریح کرد: با شروع بارش باران در بابل، ستاد بحران و حوادث در فرمانداری بابل و مناطق سیل‌زده تشکیل شده و نیروهای امدادی در آماده‌باش کامل به‌سرمی‌برند. معاون عمرانی فرماندار بابل اذعان داشت: میزان خسارت وارده و مکان‌های تخریبی بابل متعاقبا اعلام می‌شود.

نگرانی از امروز و فردا

مدیرکل مدیریت بحران مازندران اما گفت: ارتفاع سیل یکشنبه بین 1/5 تا دو متر بوده است‎. هادی خنجری در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: با گزارش سیل، نیروهای امدادی در بخش امداد و نجات وارد عمل شدند‎. وی با اعلام اینکه مقرر شده است در جلسه‌ای میزان خسارت‌ها برآورد و ارزیابی شود، یادآور شد: بارندگی همچنان در این مناطق ادامه دارد‎. وی با اشاره به اینکه با توجه به گزارش هواشناسی نگران فردا و پس‌فردا هستیم، ادامه داد: برای روزهای آینده نیز بارندگی گزارش شده است‎. وی با اشاره به اینکه برخی منازل افراد سیل‌زده قابل سکونت نیست، گفت: ‎فرمانداران این دو شهرستان پیگیر هستند که افراد سیل‌زده را به مساجد، مدارس و خانه‌های سازمانی انتقال دهند‎. مدیرکل مدیریت بحران استان مازندران از اسکان 50 نفر از افراد سیل‌زده خبر داد و اظهار داشت: ممکن است این میزان افزایش داشته باشد‎.

سیل در مهدیشهر سمنان

همچنین دیروز مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سمنان از جاری شدن سیل در منطقه خطیرکوه شهرستان مهدیشهر و خسارات وارده به شش روستای این منطقه خبر داد. احمد طاهری به ایرنا گفت: سیل، شب گذشته در این منطقه جاری شد و به تأسیسات زیربنایی، اراضی کشاورزی، واحدهای مسکونی و راه این منطقه خساراتی وارد کرد. وی افزود: بر اثر جاری شدن سیل راه چاشم به خطیرکوه مسدود شد که با اعزام اکیپ‌های راهداری این راه بامداد دوشنبه بازگشایی شد. وی گفت: سیلاب به روستاهای منطقه وارد و موجب آبگرفتگی برخی از منازل و اراضی کشاورزی شد و هم‌اکنون تیم‌های اعزامی به منطقه در حال برآورد خسارات وارد شده هستند. طاهری گفت: بر اثر جاری شدن سیل، روستاهای چاشم، لرد، رودبار، پاقلعه، کمرود و زرشک دره دچار خسارت شده‌اند. البته وی اعلام کرد که سامانه بارش‌زا امروز نیز همچنان فعال خواهد بود و احتمال جاری شدن سیل در دامنه جنوبی البرز وجود دارد.

کاهش دما ادامه دارد

اغلب ادارات کل هواشناسی استان‌های غربی، شمالی و مرکزی از کاهش دما طی امروز و فردا خبر می‌دهند. در استان‌های اردبیل و آذربایجان‌غربی نیز احتمال به زیر صفر رفتن دما هم وجود دارد و در استان‌های آذربایجان‌شرقی، زنجان، ایلام، چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه، لرستان، قم، مرکزی و گیلان هم کمینه دما بین صفر یا یک‌درجه سانتی‌گراد خواهد بود. از سوی دیگر برخی گزارش ها بروز سیل در دیگر نقاط کشور از جمله آذربایجان غربی حکایت دارد که اخبار تکمیلی در شماره فردا به اطلاع خواهد رسید.

کد خبر 191116

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز