دوشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۱
۰ نفر

این جا چهار راه کتاب است... البته این‌جا نه خیابانی هست و نه چراغ راهنمایی. چهار راه کتاب، چهار راهی است که می‌شود در آن بهتر کتاب خواند و از زمان بهتر استفاده کرد. چون مسئولان سازمان فرهنگی، هنری شهرداری تهران معتقدند که بخشی از آمار پایین کتاب‌خوانی به‌خاطر نداشتن مهارت‌های مطالعه است.

هفته‌نامه‌ی همشهری دوچرخه شماره‌ی675

حالا زمان برپایی بیستمین دوره‌ی هفته‌ی کتاب رسیده است. این دوره با شعار «یادگار ماندگار» از 20 تا 27 آبان در سراسر کشور برگزار می‌شود. سازمان فرهنگی، هنری شهرداری تهران به همین مناسبت طرحی در درست اجرا دارد با عنوان «چهار راه کتاب» با موضوع آموزش مهارت‌های خلاصه‌نویسی، دقیق‌خوانی، تندخوانی و برنامه‌ریزی و مدیریت زمان که به‌صورت رایگان و با شعار «کتاب سایه‌بان شهر» در تمام مراکز فرهنگی و هنری تهران برگزار می‌شود.

به گزارش دوچرخه، جعفر رئیسیان‌زاده مدیر فرهنگی، هنری منطقه 18 و رئیس فرهنگ‌سرای خاتم می‌گوید:« ما فکر می‌کنیم که می‌شود مهارت‌های کتاب‌خوانی را در بین شهروندان افزایش داد. در این هفته در فرهنگ‌سرای خاتم و دیگر مراکز فرهنگی، هنری شهرداری تهران ایستگاه‌هایی را در نظر گرفته‌ایم و مهارت‌های مطالعه را در زمانی کوتاه، در این ایستگاه‌ها آموزش می‌دهیم.

ما در این هفته، یک تیم مشاوره داریم که مهارت‌های خلاصه‌نویسی، تند‌خوانی، مدیریت‌زمان و برنامه‌ریزی را به مخاطبان آموزش خواهند داد. شهروندان می‌توانند تا 22 آبان با مراجعه به نزدیک‌ترین فرهنگ‌سرا، در این کلاس‌های مهارت اندوزی ثبت نام کنند.»

به گفته‌ی رئیسیان‌زاده، فعالیت کارگاه‌های یاد شده از 24 آبان شروع می‌شود و این کارگاه‌ها تا 10 روز دایر خواهند بود. براساس این طرح، هم‌زمان با برگزاری کارگاه‌های ثابت،کارگاه‌های سیار نیز در قالب دو اتوبوس، مقابل دانشگاه‌های صنعتی شریف، امیرکبیر، تهران، خواجه نصیر و علم و صنعت به فعالیت خواهند پرداخت.

 مسئول اجرای ویژه برنامه‌ی چهار راه کتاب می‌گوید:« در جلسه‌های مشاوره‌ی این کارگاه، به‌صورت انفرادی و بنا به نیاز مخاطب، در 10دقیقه یک مهارت به او آموزش داده می‌شود. از این رو گروه‌های سنی مختلف اعم از دانش‌آموزان و بزرگ‌ترها می‌توانند از مباحث آموزشی این کارگاه‌ها استفاده کنند.»

به آن‌ها که دوست داریم کتاب هدیه بدهیم

24 آبان روز کتاب و کتاب‌خوانی است، اما از امسال یک عنوان مفصل‌تر هم پیدا کرده که دوستداران کتاب را به یک کار خوب دعوت می‌کند: «روز اهدای کتاب به آنان که دوستشان داریم.»

این عنوان را محمدرضا عبدالملکیان، شاعر و عضو هیئت مدیره‌ی انجمن شاعران ایران پیشنهاد کرده است. او درباره‌ی این پیشنهاد به دوچرخه می‌گوید: «این‌روزها برنامه‌های مختلفی از سوی نهادهای مختلف برگزار می‌شود، اما به‌نظرم خیلی خوب است که به بهانه‌ی روز کتاب و در یک حرکت مردمی، فرهنگ تهیه و هدیه‌ی کتاب به کسی که دوستش داریم در جامعه رواج پیدا کند.»

عضویت با تخفیف دانش‌آموزی

اما از دیگر خبرهای کتاب ‌و کتاب‌خوانی بشنوید که کتابخانه‌ی عمومی حسینیه‌ی ارشاد به مناسبت روز دانش‌آموز، به مدت یک هفته از ۱۴ تا ۲۱ آبان، طرح «عضویت با تخفیف ویژه‌ی دانش‌آموزی» را برگزار می‌کند. علاقه‌مندان به عضویت در این کتابخانه‌ می‌توانند به‌صورت فردی یا از طریق مدرسه‌ها با تخفیف ۳۰ درصدی به عضویت کتابخانه‌ی حسینیه‌ی ارشاد درآیند. برای بیش‌تر دانستن با بخش پذیرش کتابخانه با شماره‌های ۲۲۸۹۴۰۰۴ تماس بگیرید.

دی ماه، بهره‌برداری از باغ کتاب تهران

برنامه‌های کتاب‌خوانی به همین آبان ماه ختم نمی‌شود. یازدهمین نمایشگاه «یاد یار مهربان» در باغ کتاب تهران دی‌ماه آینده برگزار می‌شود.امیرمسعود شهرام‌نیا، مدیر عامل نشر شهر اعلام کرد:« هم‌زمان با بهره‌برداری از فاز اول باغ کتاب تهران، نمایشگاه یاد یار مهربان نیز دی ماه همان‌جا برگزار می‌شود.»

کد خبر 191059
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز