مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: ستاره‌شناسان یکی از نزدیک‌ترین کهکشان‌های نزدیک به کهکشان راه‌شیری را متهم به ستاره‌دزدی از کهکشانی دیگر کرده‌اند.

کهکشان

به گزارش اسپیس، شبیه‌سازی‌های جدید نشان می‌دهند ابر ماژلانی بزرگ یا LMC 300 میلیون سال پیش، زمانی که با ابر ماژلانی کوچک یا SMC برخورد کرد رشته‌ای از ستاره‌های این کهکشان را به سوی خود کشیده و آنها را به سرقت برده است.

ستاره شناسان این جنایت کهکشانی را زمانی کشف کردند که درحال جستجو در LMC برای یافتن اجرام شبح‌وار متراکم بزرگ یا ماچوها، (MACHO) بودند. دانشمندان هنوز نتوانسته‌اند طبیعت این اجرام را به خوبی درک کنند از این رو محققان درحال مطالعه بر روی این موضوع بودند که آیا این اجرام می‌توانند از عناصر اصلی ماده تاریک در جهان باشند یا نه.

برای انجام این تحقیقات، از آنجایی که امکان مشاهده مستقیم ماده تاریک وجود ندارد، ستاره شناسان به تکنیک ریز‌همگرایی گرانشی رو آورند. با استفاده از این تکنیک دانشمندان می‌توانند آنچه درهنگام قرار گرفتن جرمی بزرگ در برابر جرمی دورتر، از زاویه دید زمین رخ می‌دهد را مشاهده کنند. دراین شرایط جرم بزرگتر خمیده شده و نور جرم کوچکتر را مانند یک لنز بزرگنمایی می‌کند و ویژگی‌های این نور می‌تواند اطلاعاتی درباره جرمی که منجر به خمیده شدن جرم دیگر شده را در اختیار دانشمندان قرار دهد.

طی این تحقیقات محققان دریافتند که تعداد ریزهمگرایی‌های شناسایی شده بر اساس تعداد ستاره‌های شناخته شده در کهکشان راه شیری، بیشتر از حد انتظار است. از این رو احتمال می‌دهند ابر ماژلانی بزرگ طی برخورد با ابر ماژلانی کوچک مقداری ستاره به سرقت برده باشد و به این شکل انبوه ستاره‌های ابر ماژلانی بزرگ منجر به ایجاد ریزهمگرایی گرانشی بیش‌تر از حد انتظار شده است.

کد خبر 191044
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز