همشهری آنلاین: در اولین نمایشگاه «هنر تصویری» که پس از 42 سال خلاء فرهنگی تحت حکومت «معمر قذافی» در پایتخت لیبی برگزار شد، ده‌ها تن حضور یافته و به تماشای آثار نمایش یافته نشستند.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، ده‌ها تن از ساکنان سراسر طرابلس برای تماشای آثار نمایشگاهی که با عنوان «اولین نگاه» در شهر ساحلی «مدینه» در ماه جاری به نمایش درآمده بود، به این نمایشگاه رفتند.

این یک ابتکار عمل فرهنگی توسط بنیاد «آرت» برای امور هنری و فرهنگی است که پس از 42 سال خلاء فرهنگی تحت حکومت «معمر قذافی» در لیبی صورت گرفته است.

«عبدالسلام فرج» که هیچگاه پیش از این تجربه‌ای به این شکل نداشت، در رابطه با برگزاری این نمایشگاه هنر تصویری گفت: در دوران قذافی یا به عبارتی پس از چهار دهه، موسیقی و هنر هیچ جایگاهی در لیبی نداشت. این هنرها رسما تحریم می‌شدند.

قذافی در «کتاب سبز» خود محدودیت‌هایی را برای هنر به وجود آورده بود و هر نوع هنر و موسیقی را قبول نمی‌کرد. علاوه‌بر این با هر نوع ابتکاری در هنر به شدت برخورد می‌کرد.

«عبدالسلام فرج» در ادامه افزود: قذافی اشعار و فستیوال‌های موسیقی را مورد ستایش قرار می‌داد که مربوط به کودتای 1969 در براندازی حکومت «شاه ادریس» اول و به دست گرفتن قدرت توسط خودش بود.

هرگونه اقدام هنری خلاف نظر قذافی به شدت مورد مجازات قرار می‌گرفت و فرد خطاکار ممکن بود جان خود را از دست بدهد.

در این نمایشگاه هر روز علاوه‌ بر هنرمندان لیبیایی، هنرمندانی از 14 کشور از جمله مصر، انگلیس و فرانسه نیز آثار خود را به نمایش گذاشتند.

هدف از برگزاری این نمایشگاه تمرکز بر هنر تصویری مدرن و نشان دادن زندگی مردم بود. افرادی که از این نمایشگاه دیدن کردند می‌توانستند به دنیای ترس و هراس سرکوب‌های دوران قذافی و قیام مردمی علیه این دیکتاتور سفر کنند.

علاوه‌ بر این، برگزاری این نمایشگاه به سکنه شهر قدیمی یا مدینه فرصت در کنار هم بودن و از سرگیری زندگی اجتماعی پس از جنگ را داد.

 

کد خبر 191021

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار هنر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز