دوشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۱ - ۰۵:۲۴
۰ نفر

آذر مهاجر: تعداد شبکه‌های تلویزیونی به‌خصوص در سال‌های اخیر رشد قابل توجهی داشته است و به تبع این رشد، هر سال تعداد قابل‌توجهی اثر نمایشی از جمله سریال در شبکه‌های مختلف سیما و مرکز سیما فیلم تولید می‌شود.

میان این آثار نمایشی نمونه‌های خوب و ارزشمند هم کم نیست اما مسئله اینجاست که با همه اینها، هنوز آثار نمایشی تلویزیون در کشور ما به شیوه‌ای کاملا ابتدایی تهیه و تولید می‌شوند؛ به‌عبارت دقیق‌تر هنوز نمی‌توان سریال‌سازی در کشورمان را نوعی تولید قلمداد کرد چرا که شیوه تولید این محصولات هنری، بدوی و ابتدایی است. وقتی قرار است یک مجموعه نمایشی ساخته شود حتی برای به تصویرکشیدن مکان‌هایی مانند خانه، مسافرخانه، هتل، بیمارستان و ... گروه‌های تصویربرداری چاره‌ای ندارند جز اینکه در مکان‌های واقعی حضور پیدا کنند؛ نظر صاحبخانه‌ها را جلب کنند، از اماکن مختلف برای تصویربرداری مجوز بگیرند، برای خانواده‌ها و صاحبان مشاغل مزاحمت ایجاد کنند و خود نیز در شرایط نامناسب و با صرف هزینه‌های اضافه یک اثر نمایشی تولید کنند. درحالی‌که با ساخت استودیوهای فیلمسازی و دست‌کم یک شهرک بزرگ سینمایی نه‌تنها تولید یک اثر نمایشی ساده‌تر انجام می‌شود بلکه نتیجه کار کم‌هزینه و در عین‌حال حرفه‌ای‌تر خواهد بود.

استودیوهای سینمایی تلویزیونی

یکی از راه‌های تولید حرفه‌ای در سینما و تلویزیون ایجاد استودیوهای مخصوص فیلمسازی است. این استودیوها حتی اگر به آخرین امکانات روز مجهز نباشند، باز هم در تسهیل روند تصویربرداری سهم قابل توجهی خواهند داشت. مهم‌ترین و اصلی‌ترین تأثیر این استودیوها در تولید یک اثر نمایشی، صرفه‌جویی در زمان و هزینه است. در استودیوهای تولید فیلم، شاکله اصلی بناهایی مانند خانه، مدرسه، بانک، زندان، بیمارستان، کلانتری و ... ایجاد می‌شود و بعد گروه‌های تولید براساس مقتضیات فیلم یا سریالی که تولید می‌کنند، فقط پوسته این بناها را تغییر می‌دهند. همچنین در ساخت استودیوهای سینمایی و تلویزیونی، نیازهای اصلی گروه‌های تولید فیلم و سریال درنظر گرفته می‌شود؛ نیازهایی مانند مکان استقرار عوامل تولید، تاسیسات و تجهیزات فیلمبرداری یا انبارهای مناسب برای نگهداری آکسسوارهای مختلف. همچنین تمرکز این استودیوها در ساماندهی و برنامه‌ریزی تولیدات سینمایی و تلویزیونی مؤثر است.

شهرک سینمایی تلویزیونی

یکی دیگر از مقتضیات تولید فیلم و سریال، وجود حداقل یک شهرک اصولی و مهندسی است؛ شهرکی که از همه ویژگی‌های لازم برای تولید سریع و آسان فیلم و سریال برخوردار باشد و تمهیدات فنی لازم توسط مهندسان و معماران آشنا به صنعت فیلمسازی، در مرحله ساخت و ایجاد شهرک پیش‌بینی و ایجاد شده باشد. چنین شهرکی به‌خصوص در ساخت آثار تاریخی امکاناتی را در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌دهد که دیگر نیازی به صرف سال‌ها زمان برای ساخت یک مجموعه تلویزیونی نباشد، اما متأسفانه در حال حاضر تلویزیون نه‌تنها از داشتن یک شهرک اصولی بی‌بهره است بلکه هر بار که یک مجموعه تاریخی تولید می‌کند در گوشه‌ای از شهر تهران با صرف هزینه‌های بسیار، دکورهایی می‌سازد که فقط یک‌بار و برای یک فیلم یا مجموعه قابل استفاده هستند. اگرچه معاون سیما به تازگی از ساخت بزرگ‌ترین شهرک سینمایی خاورمیانه توسط صدا و سیما خبر داده اما تا زمانی که روش‌های اجرای این ایده مشخص نشود نمی‌توان درباره تأثیرگذاری آن مطمئن بود؛ ضمن آنکه بی‌شک ساخت چنین شهرکی سال‌ها به طول خواهد انجامید و صدا و سیما باید بتواند تا آن زمان راهکارهایی برای بهتر شدن شرایط تولید فیلم و سریال تلویزیونی فراهم کند یا به کمک برنامه‌ریزی دقیق و حساب‌شده، شهرک مذکور را در فازهای مختلف به‌ترتیبی به بهره‌برداری برساند که هم پاسخگوی نیازهای جاری باشد و هم در راستای شهرکی که وعده داده است.

کد خبر 191004

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز