گروه بین‌الملل: فلسطینیان دیروز در حالی یاد رهبر فقید خود یاسر عرفات را در هشتمین سالگرد درگذشتش گرامی داشتند که رژیم صهیونیستی طی روزهای گذشته جنگ پنهان علیه مردم غزه را آشکار کرد و در گلوله‌باران سنگین این منطقه، 36 شهید و زخمی به‌جا گذاشت.

فلسطین

به گزارش خبرگزاری فلسطین، جنگنده‌های رژیم صهیونیستی شنبه شب بخش‌هایی از نوار غزه در غرب فلسطین را گلوله‌باران کردند که در پی آن شش شهروند شهید و 30نفر دیگر زخمی شدند. این گلوله‌باران توسط تانک‌های رژیم صهیونیستی انجام شد.

این حملات زمانی آغاز شد که یک جیپ نظامی اسرائیلی کوشید تا از سمت شهرک یهودی‌نشین ناحال عوز در شرق نوار غزه وارد این منطقه شود اما با رویارویی گروه‌های مبارز فلسطینی مواجه شد و به‌صورت کامل آتش گرفت و در پی آن، چهار نفر از نظامیان اسرائیلی زخمی شدند. اسرائیل می‌گوید که این جیپ نظامی از عمق نوار غزه هدف یک موشک قرار گرفته و این امر نشانگر وجود سلاح‌های مدرن در داخل این منطقه فلسطینی تحت محاصره است.

به‌رغم تلاش‌های مصر برای آرام کردن اوضاع طی ماه‌های اخیر، کمتر روزی بوده است که عملیاتی از سوی رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه صورت نگرفته باشد.در همین حال، گردان‌های القدس شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی با اشاره به حملات اسرائیل به شمال نوار غزه و شمال غرب شهر غزه، اعلام کرد که دو نفر از اعضای خود را در این بمباران‌ها از دست داده و چهار نفر دیگر زخمی شده‌اند.

در نخستین واکنش فلسطینیان به این عملیات، حماس چنین اقداماتی را تنش‌زایی خطرناکی توصیف کرد که نمی‌توان در قبال آنها سکوت اختیار کرد.به نوشته روزنامه لبنانی السفیر، فوزی برهوم سخنگوی حماس با تأکید بر ضرورت متوقف‌سازی‌ چنین اقداماتی، دولت اسرائیل را مسئول پیامدهای این تنش‌زایی دانست.اما نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در واکنش به این درگیری‌ها اعلام کرد که این رژیم آماده بالا بردن سطح تنش با مبارزان فلسطینی است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بنیامین نتانیاهو با اشاره به اینکه دولتش در قبال این درگیری‌ها ساکت نخواهد نشست، اعلام کرد که آماده گسترش تحرکات ارتش در مناطق فلسطینی است. وزیر جنگ این رژیم هم تهدید به ادامه حملات به نوار غزه کرد. به نوشته روزنامه یدیعوت آحارانوت، ایهود باراک شنبه شب اعلام کرد که ارتش این رژیم به‌شدت به این اتفاق واکنش نشان خواهد.

هشتمین سالگرد درگذشت عرفات

حملات خونین رژیم صهیونیستی به نوار غزه با هشتمین سالگرد درگذشت یاسر عرفات رهبر فقید فلسطینیان همزمان شد.
به گزارش شبکه خبری راشا تودی، همزمان با این مناسبت، رئیس حکومت خودگردان بر آمادگی برای پی بردن به علل و عوامل واقعی درگذشت یاسر عرفات تأکید کرد و افزود: محققان فرانسوی و کارشناسان سوئیسی و روس برای نبش قبر عرفات با فلسطینیان همکاری می‌کنند.

محمود عباس که در سالگرد درگذشت یاسر عرفات سخن می‌راند، بر عزم جدی فلسطینیان برای کسب عضویت غیرکامل در سازمان ملل با وجود تمامی اعمال فشارها تأکید کرد و خواستار حل کامل موارد مطروحه در مرحله نهایی از طریق مذاکرات شد. وی این موارد را شامل مسائل پناهندگان، مرزها، شهر قدس، امنیت و آب‌ها دانست.

اما مدیر مؤسسه یاسر عرفات با هرگونه نبش قبر یاسر عرفات برای انجام تحقیقات درباره امکان مسموم کردن وی، به‌شدت مخالفت کرد و چنین تلاشی را ایده‌ای کینه‌توزانه توصیف کرد. ناصر القدوه خواهر‌زاده عرفات تأکید کرد که بر همگان آشکار است که اسرائیل عرفات را با سم ترور کرده و تمامی شواهد و دلایل، دال بر این امر است.

یاسر عرفات هشت سال پیش و در پی یک بیماری ناشناخته به پاریس منتقل شد و در همانجا درگذشت. تحقیقات رسانه‌ای اخیر امکان قرار گرفتن وی در معرض اشعه پلوتونیوم را مطرح کرد و در پی آن، محمود عباس دستور انجام تحقیقات را در این‌باره صادر کرد.

کد خبر 190981
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز