همشهری‌آنلاین: مدیرکل استاندارد استان تهران از ارائه پیشنهاد تدوین استاندارد طلای 14 عیار به سازمان استاندارد خبر داد.

طلا

به گزارش ایسنا، مسلم بیات افزود:‌ اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر پیشنهاد تدوین استاندارد طلای 14 عیار را به سازمان ملی استاندارد ایران ارائه کرده که این پیشنهاد هم‌اکنون در دست بررسی است.

وی با اشاره به این‌که استاندارد ملی ایران در حوزه طلا مربوط به عیارهای 18، 20 و 24 است، گفت: اگر قرار باشد تغییری در استاندارد طلا اعمال شود باید فرایند تغییر استاندارد و تدوین استاندارد جدید طی شود.

بیات گفت: فعلا موافقتی با تدوین استاندارد طلای 14 عیار نشده است، چرا که نگرانی‌هایی در این حوزه وجود دارد و ممکن است در صورت تغییر استاندارد سوءاستفاده‌هایی پیش بیاید.

مدیرکل استاندارد استان تهران با اشاره به این‌که اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر به دلیل کاهش قدرت خرید مردم و افزایش بهای طلا خواستار تدوین استاندارد طلای 14 عیار شده است، گفت: طلای با عیار کمتر از 18 از نظر سازمان غیراستاندارد است.

در همین حال فریدون بلغاری، مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران با بیان این‌که پیشنهاد تدوین استاندارد طلای 14 عیار در حال کارشناسی است و از نمایندگان بانک مرکزی هم در زمینه استعلام می‌شود، اضافه کرد: طلا با عیار 18، 20 و 24 هر یک علامت استاندارد مخصوص به خود را دارند.

به گفته وی در کشورهای دیگر نیز طلا با عیارهای 10، 12 و 14 تولید وعرضه می‌شود و مانند کشور ما این کالا با عیار بالا عرضه نمی‌شود. او با بیان این‌که در بازار شاهد عرضه طلا با عیار کمتر از 18 هستیم، افزود: طلای با عیار کمتر از 14 از نظر ما غیراستاندارد است.

رئیس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت طلا و جواهر هم گفته که تثبیت طلا در قیمت بالای فعلی باعث افت شدید تقاضا و رکود در بازار طلا شده است و برای تداوم تولید محصولات داخلی، جز تنوع در عیار رسمی چاره‌ای باقی نمانده است. به گفته عباداله محمدولی پیشنهاد تدوین استاندارد طلا با عیارهای 14 و 9 به سازمان استاندارد ارائه شده است.

کد خبر 190832
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز