گروه اقتصادی- علی ابراهیمی: اعلام فهرست کالاهای ممنوعه صادراتی و وارداتی طی چند هفته اخیر صادرکنندگان و وارد‌کنندگان را با چالش‌هایی مواجه کرده است.

با حمید صافدل ، رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در این خصوص گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • آیا اعمال محدودیت‌ صادرات برخی کالاها مغایر با توسعه صادرات غیر نفتی نیست؟

بر اساس مصوبه هیات وزیران بخش قابل توجهی از اقلام وارداتی مواد اولیه تولید کالا در داخل کشور است و در این مصوبه تأکید شده است تا صادرات این گونه کالاها به گونه‌ای مدیریت شود که امکان تأمین ماده اولیه صنایع پایین‌دستی و هم امکان صادرات واحدهای تولیدی فراهم شود.

بر این اساس کالاهای صادراتی به سه گروه دسته‌بندی شدند گروهی از این کالاها که از جنس ماده اولیه مانند قند ، شکر، آرد و گندم هستند با ممنوعیت صادراتی مواجه ، صادرات گروهی دیگر پس از پرداخت عوارض صادراتی مجاز شناخته شد و گروه سوم کالاهای صادراتی باید علاوه بر پرداخت عوارض صادراتی، نیاز تولید کنندگان داخلی به مواد اولیه تولید را تامین کرده و مازاد نیاز را پس از پرداخت عوارض صادراتی، صادر کنند که با این گروه‌بندی حمایت توأم از تولید و صادرات و مصرف‌کنندگان داخلی مدنظر قرار گرفته است.

  • علت تغییر فهرست کالاهای مشمول ممنوعیت وارداتی یا صادراتی چیست؟

برای اینکه با ثبت سفارش برخی کالاها تعهدی برای دولت در زمینه پاسخگویی به واردات کالاهایی که مشمول فهرست ممنوعه است ایجاد نشود، ثبت سفارش این گونه کالاها متوقف شده تا با اعلام فهرست نهایی مشکلی در این زمینه وجود نداشته باشد. همچنین فهرست کالاهای ممنوعه صادراتی نیز در حال بررسی است که به زودی نهایی و اعلام خواهد شد.

کد خبر 190828
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز