گروه شهری: نخستین نشست شورای حکام مرکز مطالعات منطقه‌ای پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس آسیای مرکزی و غربی، در تهران آغاز به‌کار کرد.

یونسکو

در این نشست که با حضور بیشتر مسئولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و دبیرکل کمیته ملی یونسکو در ایران برگزار شد رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور گفت: این اقدام شاید تحقق عینی دیدگاه مقام معظم رهبری برای دستیابی به جایگاه اول در منطقه در حوزه فرهنگ از سوی جمهوری اسلامی ایران باشد. سیدحسن موسوی گفت: ما نیازمند آگاهی‌افزایی و ظرفیت‌سازی در رفتار با این مقوله میراثی هستیم، به‌ویژه وقتی صحبت میراث ناملموس مشترک به میان می‌آید. ما ملت ساکن در این منطقه نیازمند برخورداری از آخرین دستاوردهای علمی و تخصصی این حوزه هستیم. باید میراث ناملموس منطقه را بشناسیم و راه‌های پاسداری از آن را فرابگیریم و بدانیم کدام شیوه بهره‌برداری، موجودیت این میراث را به خطر نمی‌اندازد.

به گزارش ایسنا،در ادامه‌ این نشست، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و نماینده ایران در شورای حکام این مرکز، گفت: در این شورا نماینده دولت ایران، نماینده دبیرکل یونسکو، دو نفر از کشورهای عضو در آسیای مرکزی و غربی، نماینده دفتر ملی یونسکو در ایران و سه نفر از متخصصان و افراد صاحب‌نظر در این حوزه با تأیید رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری عضویت خواهند داشت. در بخش پایانی نشست افتتاحیه، تاریا ویتانن - نماینده دبیرکل یونسکو در ایران - با تشکر از دولت جمهوری اسلامی ایران برای اقدام در راستای پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس، گفت: افتتاح این مرکز در ایران فرصت خوبی است تا پیش از برگزاری نشست در پاریس به نتایج بهتری برسیم.

او با اشاره به ثبت 15 اثر تاریخی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو و ثبت آثار معنوی در فهرست میراث معنوی جهانی، بیان کرد: میراث فرهنگی ناملموس در صلح منطقه‌ای و نیز برای نسل‌های آینده اهمیت دارد. وظیفه دولت‌ها حفاظت از این نوع میراث است، به همین دلیل در سال 2003میلادی کنوانسیون حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس را تصویب کردیم. میراث فرهنگی ناملموس باید یک جزء اساسی از تمدن فرهنگی منطقه و جهان باشد.

نماینده‌ دبیرکل یونسکو در ایران همچنین گفت: این مرکز که در ایران افتتاح خواهد شد، چهارمین مرکزی است که پس از کشورهای ژاپن، چین و کره‌جنوبی در آسیا ایجاد شده و قرار است تمامی فعالیت‌های آن سه مرکز در اینجا پوشش داده شود. به همین دلیل، مرکز مطالعات منطقه‌ای پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس آسیای غربی و مرکزی اهمیت خاصی دارد.

 

کد خبر 190467

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز