مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک بررسی جدید نشان می‌دهد که انسان‌های می‌توانند ترس و نفرت را استشمام کنند و این عواطف مسری هستند.

smell

به گزارش لایو ساینس این یافته‌ها که در شمار جدید جورنال علوم روانشناختی منتشر شده است، بیانگر ان است که انسان‌ها درست مانند حیوانات از طریق بو ارتباط برقرار می‌کنند.

گان سمین و همکارانش از دانشگاه اوترخت هلند که این بررسی را انجام داده‌اند، می‌نویسند: "این یافته‌ها بر خلاف این باور رایج است که ارتباطات انسانی منحصرا از طریق زبان یا کانال‌های دیداری صورت می‌گیرد."

اغلب حیوانات از طریق بو ارتباط برقرار می‌کنند، اما از آنجایی که انسان‌ها اندام‌های حس‌کننده بوی مشابهی ندارند، دانشمندان تصور می‌کردند که انسان‌ها توانایی بو کشیدن ترس و سایر عواطف را از دست داده‌اند.

این گروه پژوهشگران برای بررسی این موضوعف نمونه‌های عرق از زیر بغل 10 مرد را که صحنه‌های ترسناک یک فیلم وحشت‌آور یا کلیپ‌های ویدئویی نفرت‌برانگیزی را تماشا می‌کردند، جمع‌آوری کردند.

سپس پژوهشگران در حین آزمایش بینایی از 36 زن بدون اینکه آنها بدانند، رایحه عرق این مردان را پخش کردند. هنگامی زنان "عرق ترس" را استشمام می‌کردند، چشم‌های‌شان با حالتی از ترسیدن گشاد می‌شد، و حس کردن بوی عرق مردانی که صحنه‌های تهوع‌آور دیده بودند، باعث می‌شد صورت این زنان حالتی از بیزاری به خود بگیرد. (این پژوهشگران مردان را به عنوان دهنده عرق و زنان را به عنوان گیرنده انتخاب کرده بودند، زیرا بررسی‌های گذشته نشان داده است که زنان بیشتر به عرق مردان حساسند، و نه بر عکس).

به گفته این دانشمندان این یافته‌ها نشان می‌دهد انسان‌ها می‌توانند دست کم برخی از عواطف را با بو دریابند، و این درک ممکن است در مکان‌های پرازدحام سودمند باشد.

این پژوهشگران می‌نویسند: "بررسی ما بیانگر آن است که پیام‌های شیمیایی عاطفی ممکن است بالقوه در سرایت عواطف میان انسان‌ها در موقعیت‌هایی که جمعیت‌های انبوه در آن حضور دارند،نقش داشته باشد."

کد خبر 190457
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز