سه‌شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۱ - ۱۷:۳۰
۰ نفر

گروه بین‌الملل: درحالی‌که دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس هنوز مشغول تور خلیج‌فارس خود برای فروش تسلیحات به کشورهای عرب منطقه است، مقام‌های آمریکا هم اعلام کرده‌اند که فروش سامانه‌های دفاع موشکی به کشورهای حوزه خلیج‌فارس را در دستور کار دارند؛ مسئله‌ای که رقابت دو طرف را برای به دست‌آوردن دلارهای نفتی کشورهای عربی با القای خطر ایران به خوبی نمایان می‌کند.

اروپا

با تلاش‌های صورت گرفته برای انداختن ترس در دل مقام‌های کشورهای عربی، مقام‌های وزارت دفاع آمریکا(پنتاگون) اکنون اعلام کرده‌اند که قطر و امارات خواستار خرید سامانه دفاع موشکی شرکت لاکهید مارتین به ارزش 6.7 میلیارد دلار شده‌اند. مقام‌های پنتاگون اکنون به‌صورت رسمی نمایندگان کنگره را درباره این درخواست مطلع کرده‌اند و نمایندگان ۳۰ روز وقت دارند که با این مسئله مخالفت کنند؛

اقدامی که به‌صورت معمول صورت نمی‌گیرد. مقام‌های آمریکایی پیش از این و با القای خطر ایران به کشورهای حوزه خلیج‌فارس اعلام کرده بودند که عربستان سعودی و کشورهای دیگر شورای همکاری خلیج‌فارس خواستار خرید سامانه THAAD شده‌اند. THAAD سامانه‌ای ساخت شرکت لاکهید مارتین آمریکاست که قابلیت هدف قرار دادن موشک‌های کوتاه و میان برد را دارد. اعلام طرح فروش سامانه دفاع موشکی به قطر و امارات از سوی آمریکا یک روز پس از آن صورت گرفت که نخست‌وزیر انگلیس تور خود را با محوریت فروش جنگنده به کشورهای حوزه خلیج‌فارس آغاز کرد.

سفر پردردسر

سفر دیوید کامرون به کشورهای خلیج‌فارس برای او راحت و بدون دردسر نبوده اما در میان مشکلات اقتصادی و کسری بودجه هنگفت این کشور، نخست‌وزیر انگلیس همه انتقادهای داخلی و دردسرها را برای جمع‌کردن دلارهای نفتی کشورهای عربی به جان خریده است. کامرون درحالی‌که از سوی نمایندگان پارلمان انگلیس و گروه‌های حقوق بشر به‌خاطر سفر به کشورهایی که نقض حقوق بشر در آنها فاحش است به‌شدت مورد انتقاد قرار دارد با انداختن ترس در دل مقام‌های کشورهایی مانند امارات و عربستان مهم‌ترین هدف سفرش را فروش جنگنده‌های یوروفایتر تایفون قرار داده تا قراردادهای کلان نظامی را با این کشورها به امضا برساند.

مقام‌های اماراتی که دوشنبه میزبان کامرون بودند اعلام کرده‌اند که علاقه‌مند به خرید حداقل ۶۰ جنگنده از انگلیس هستند تا آنها را جایگزین جنگنده‌های میراژ فرانسوی خود کنند. به گفته مقام‌های شرکت صنایع دفاعی و هوافضایی BAE Systems(سازنده جنگنده‌های یوروفایتر تایفون) مقام‌های عربستان سعودی هم که روز گذشته نخست‌وزیر انگلیس در این کشور با آنها مذاکره داشت اعلام کرده‌اند که دومین قرارداد بزرگ برای خرید ۷۲جنگنده را به امضا خواهند رساند.

به گزارش گاردین، علاوه بر این، عمان که احتمالاً مقصد بعدی کامرون در تور خلیج‌فارس او خواهد بود تمایل به خرید ۱۲‌جنگنده دارد. این در حالی است که پارلمان، رسانه‌ها و گروه‌های حقوق بشر انگلیس، به‌شدت از فروش تسلیحات به کشورهایی که نقض حقوق بشر در آنها آشکار است انتقاد کرده‌اند. عفو بین‌الملل روز گذشته با انتقاد از این اقدام انگلیس آن را «تجارت نگران‌کننده» خواند.

کمپین بین‌المللی مخالف فروش تسلیحات به کشورهایی با حکومت دیکتاتوری هم با محکوم‌کردن این مسئله در بیانیه‌ای اعلام کرد که این اقدام پیام واضحی از سوی انگلیس در حمایت از رژیم‌های استبدادی است. در این بیانیه آمده است که اعلام فروش تسلیحات به‌معنای این است که نگرانی‌ها درباره حقوق بشر در این کشورها از سوی انگلیس بدون پاسخ گذاشته شده است. نخست‌وزیر انگلیس با گسترش اعتراض‌ها به سفرهای او به کشورهای حوزه خلیج‌فارس، روز گذشته فروش تسلیحات به این کشورها را مسئله‌ای کاملاً «درست و مشروع» خواند. وی با اعلام اینکه هزاران موقعیت شغلی در انگلیس در خطر قرار دارد فروش تسلیحات را درست خواند و اعلام کرد که هدف او کمک‌کردن به انگلیس برای پیشرفت در رقابتی جهانی است.

کد خبر 190444
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز