سه‌شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۱ - ۱۷:۱۸
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: مدرس دانشگاه و کارشناس ارشد جغرافیای گیلان ضمن ابراز نگرانی نسبت به وجود آزولا در تالاب انزلی گفت: هجوم آزولا تالاب بین‌المللی انزلی را تهدید می‌کند.

تالاب

به گزارش ایسنا، حسن دادرس با تاکید بر این مطلب تصریح کرد: تالاب انزلی مجموعه‌ای از تالاب‌های طبیعی و آب شیرین است که از 11 رودخانه حوزه آبریز 380 هزار هکتاری خود مانند سیاه درویشان، هند خاله و پسیخان تغذیه می‌شود، این تالاب زیستگاه مناسبی برای تخم‌ریزی و تکثیر ماهیان و نیز زمستان‌گذرانی و جوجه‌آوری گونه‌های زیادی از پرندگان آبزی و کنارآبزی است.

وی افزود: در تالاب انزلی پرندگانی چون باکلان بزرگ، عقاب دریایی دم سفید جوجه‌آوری می‌کنند و همه ساله پذیرای تعداد زیادی قو، غاز اردک، کیشم، حواصیل، چنگر معمولی است که در بخش‌های مختلف تالاب زمستان‌گذرانی می‌کنند.

دادرس ادامه داد: تاکنون در تالاب انزلی 78 گونه شناسایی شده است که از آن 33 گونه آبزی و مهاجر و 45 گونه آن در جنگل پیرامونی زندگی می‌کنند.

مدرس دانشگاه و کارشناس ارشد جغرافیای گیلان با بیان این مطلب که سیم، اردک ماهی، سوف معمولی، کپور، اسپله شاه کولی، ماهی سفید و سیاه کولی از مهمترین ماهیان مجموعه تالاب انزلی هستند و در حاشیه تالاب پستاندارنی مانند گرزا، تشی و شغال زیست می‌کنند، خاطرنشان کرد: تالاب انزلی جزو تالاب‌های کم عمق و شیرین است و توسط یک مرز شنی با پهنای حدود یک متر از دریای خزر (به جز در یک منطقه گلوگاهی) جدا شده است، از گیاهان تالاب انزلی می‌توان به نی، اسپرغان، لویی، سیرپوس، علف هفت بندپهن، تیرکمان آبی و پونه آبی اشاره کرد که غیر از نواحی تالابی، گاهی ارتفاع نی‌ها در این تالاب به 6 متر هم می‌رسد.

دادرس اظهار کرد: زیبایی‌های همه جانبه تالاب اعم از فون و فلور در تمام چهار فصل سال منحصر به‌فرد است و از طلوع خورشید تا لحظه غروب آفتاب تالاب، انواع گیاهان شناور و یا ریشه در آب از نی‌های بلند تا لاله مردابی و نیلوفرآبی که مامن زاد و ولد هزاران پرنده بومی و مهاجر است، موجب شده تا این تالاب نگین درخشان طبیعت گیلان باشد اما در این میان متاسفانه تالاب انزلی میزبان ناخواسته گیاهی غیربومی به نام آزولا شده که اکوسیستم آن را به خطر انداخته است.

وی با اشاره به اینکه در سال 1363جلبک غیربومی آزولا توسط سازمان پژوهش‌ها علمی و صنعتی ایران و سازمان کشاورزی از کشور فیلیپین وارد شد و با اهداف تولید علوفه برای دام و طیور و تهیه کود سبز برای مزارع برنج استان گیلان در منطقه رها سازی شد و از آنجا به تالاب انزلی راه یافت، افزود: در دهه اخیر افزایش حجم فاضلاب‌های کشاورزی و خانگی و صنعتی ورودی به تالاب و همچنین کاهش سطح آب دریای خزر موجب رشد زیاد و پراکنش وسیع آزولا شده است.

وی تصریح کرد: ورود فاضلاب‌های خانگی، صنعتی و کشاورزی رشد و پراکنش سریع نی و آزولا به خصوص در ماه‌های گرم سال از عوامل تهدیدکننده تالاب انزلی محسوب می‌شود.

دادرس در پایان گفت: افزایش فرسایش حوزه آبریز تالاب و در نتیجه افزایش رسوبات وارده تالاب و کاهش حجم آب، تبدیل زمین‌های حاشیه تالاب به زمین‌های کشاورزی،تردد قایق و ایجاد ناامنی از دیگر عواملی است که موجب تهدید اکوسیستم این تالاب بین‌الملی می‌شود.

کد خبر 190441
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز