سه‌شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۵
۰ نفر

گروه حوادث: جنایتکار فراری که 17‌ماه پیش با شلیک گلوله چوپانی را به قتل رسانده بود، بعد از فرار باند سرقت مسلحانه تشکیل داد. این مرد و همدستانش با ورود به مطب و خانه‌ها، با تهدید اسلحه دست به سرقت می‌زدند.

متهم

راز فعالیت مجرمانه این گروه خشن فروردین امسال فاش شد. در آن زمان مردی به دادسرای جنایی تهران رفت و اظهار داشت که افراد مسلح به مطب وی حمله کرده‌اند و دست به سرقت زده‌اند. وی در توضیح حادثه گفت: ساعت 12روز گذشته (20فروردین ماه) به همراه یکی از همکاران پزشک خود داخل مطبم در غرب پایتخت بودیم که دو جوان تحت عنوان بیمار وارد مطب شدند.

دقایقی بعد آنها به بهانه خرید آب معدنی از مطب بیرون رفتند و بعد از پنج دقیقه همراه دو نفر دیگر که سلاح کمری و چاقو در دست داشتند به شیوه فیلم‌های گانگستری وارد مطب شدند و از ما خواستند که روی زمین بخوابیم . آنها با بستن دست‌وپایمان ما را مورد ضرب و شتم قرار دادند و مبلغ 700هزار تومان پول، کارت عابر بانک و داروهای داخل مطب که در حدود دومیلیون تومان ارزش داشت را به سرقت بردند.

بعد از اعلام این شکایت، تیمی از مأموران اداره یکم پلیس آگاهی پایتخت راهی محل سرقت شدند و تحقیقات میدانی را آغاز کردند. در بررسی‌ها مشخص شد یک بانک و دو طلافروشی که در اطراف مطب هستند مجهز به دوربین مداربسته بوده و در بازبینی تصاویر آن موفق به شناسایی یک خودروی پرشیا شدند که سارقان بعد از سرقت سوار بر آن شده و پا به فرار گذاشته بودند.

ردپای سارقان مسلح

با شناسایی خودرو، کارآگاهان در تحقیقات خود متوجه شدند که خودرو چندین بار به‌صورت قولنامه‌ای خرید و فروش شده است. به همین‌خاطر دستور توقیف آن صادر شد تا اینکه 28فروردین‌ماه سال‌جاری مأموران گشت آگاهی موفق به شناسایی خودرو و دستگیری سرنشین آن در شرق پایتخت شدند. درتحقیقات از وی مشخص شد که یکی از سارقان 23فروردین‌ماه (بعد از سرقت مسلحانه) به‌صورت قولنامه‌ای ماشین سرقتی را به مرد دستگیرشده فروخته است. بلافاصله چهره‌نگاری از فروشنده خودرو انجام شد و صاحب مطب با دیدن تصویر آن، وی را به‌عنوان یکی از سارقان مسلح شناسایی کرد.

تیم تحقیق در مرحله بعدی دریافت که پول حاصل از فروش پرشیا و پول‌های به سرقت رفته از حساب صاحب مطب به‌حساب یک زن واریز شده است که در تحقیقات ویژه مشخص شد برادر این زن یکی از مجرمان سابقه‌دار در زمینه سرقت است. بلافاصله تصویر وی در بررسی آلبوم مجرمان سابقه‌دار به‌دست آمد و صاحب مطب، وی را نیز به‌عنوان یکی دیگر از سارقان مسلح مورد شناسایی قرار داد. با این سرنخ کارآگاهان اقدامات اطلاعاتی خود را در این زمینه انجام دادند تا اینکه مخفیگاه متهمان تحت تعقیب در جاده ملارد به‌دست آمد. تحقیقات نشان می‌داد که اعضای باند در زمان انجام سرقت در مخفیگاهشان تردد دارند و پس از انجام نقشه‌های خود تهران را به مقصد شهرهای غرب کشور ترک می‌کنند.

شلیک پلیس

با انجام تحقیقات تکمیلی و شناسایی همه اعضای این باند مسلح، کارگاهان اداره یکم پلیس آگاهی تهران به‌صورت شبانه‌روزی مخفیگاه دزدان را تحت کنترل قرار دادند تا اینکه 11آبان‌ماه سال‌جاری وقتی مطمئن شدند دزدان مسلح در مخفیگاهشان حضور دارند برای دستگیری آنها وارد عمل شدند. کارآگاهان در نخستین مرحله دو نفر از متهمان را که سوار بر خودروی زانتیای خود از مخفیگاهشان خارج شده بودند را پیش ازهر اقدامی غافلگیر و دستگیر کردند. در مرحله دوم عملیات، سه نفر دیگر از اعضای باند نیز وقتی از خانه بیرون آمدند و خود را در محاصره پلیس دیدند قصد داشتند با تهدید چاقو پا به فرار بگذارند اما در اجرای نقشه خود ناکام مانده و ابتدا دو نفر از آنها دستگیر شدند.

سومین متهم مرد 27ساله‌ای به نام محمد، سرکرده باند بود و قصد داشت هر طور شده از دست مأموران فرار کند اما با شلیک پلیس از ناحیه پای چپ هدف گلوله قرار گرفت و دستگیر شد. مأموران در بازرسی از مخفیگاه آنها نیز علاوه بر کشف انواع چاقو، قمه و... موفق به کشف یک اسلحه کمری به همراه ده‌ها تیر جنگی شدند. کارآگاهان در مرحله سوم برای دستگیری آخرین عضو گروه 13 آبان‌ماه با اخذ نیابت قضایی به غرب کشور رفتند و وی را بازداشت کردند و بدین‌ترتیب این باند مسلح متلاشی شد.

راز قتل چوپان در دستگیری سرکرده باند

با دستگیری متهمان و انجام تحقیقات درخصوص سوابق آنها مشخص شد که همه آنها مجرمان سابقه‌دار در زمینه سرقت و مواد‌مخدر هستند و سرکرده باند به نام محمد از هشت خرداد‌ماه سال گذشته به اتهام جنایت در غرب کشور تحت تعقیب پلیس است.
بررسی‌ها نشان می‌داد که محمد هشت خرداد‌ماه سال گذشته به‌خاطر اختلاف با یکی از جوانان هم محلی خود در روستایی در غرب کشور با همدستی باجناق خود دست به جنایت زده است.

قربانی که چوپان بوده وقتی برای چرای گوسفندان خود به کوه‌های اطراف روستا رفته بود با شلیک گلوله از سوی محمد (سرکرده باند سارقان مسلح) به قتل رسیده بود. براساس اعترافات محمد زمانی که باجناقش دستان چوپان را گرفته بود وی اقدام به تیراندازی کرده و علاوه بر کشتن چوپان، به‌صورت ناخواسته باجناقش را نیز مورد اصابت گلوله قرار داده بود. وقتی باجناق وی برای انجام اقدامات درمانی به بیمارستان انتقال یافت دستگیر شد اما متهم اصلی پرونده از همان زمان فراری شده بود. این قاتل فراری بعد از جنایت یک باند سرقت مسلحانه تشکیل داده و دست به اقدامات مجرمانه می‌زد.

اعتراف به سرقت‌های مسلحانه منازل در تهران و کرج

متهمان همچنین در تحقیقات و بازجویی‌های بعدی به سرقت‌های مسلحانه منازل در تهران و شهرستان کرج، اندیشه و... اعتراف کردند.با توجه به اعترافات متهمان، کارآگاهان با بررسی سرقت‌های مسلحانه منازل در تهران و شهرستان کرج موفق به شناسایی تعدادی از مالباختگان شدند که آنها با حضور در اداره یکم، متهمان ازجمله سرکرده گروه را به‌عنوان سارقان مسلح مورد شناسایی قرار دادند.

یکی از مالباختگان، در اظهارات خود به کارآگاهان گفت: ساعت پنج صبح سوم تیرماه سال‌جاری بعد از خارج شدن همسرم از خانه، صدای زنگ به صدا درآمد و من به تصور اینکه همسرم وسیله‌ای را در خانه جاگذاشته، بدون آنکه آیفون را بردارم در خانه را باز کردم که ناگهان چهار نفر درحالی‌که مسلح به چاقو و اسلحه بودند وارد خانه‌ام شدند. یکی از آنها با تهدید پسر هشت‌ساله‌ام از من خواست تا سکوت کنم و سه نفر دیگر با مشاهده طلا در دستانم مرا مجبور کردند تا طلاها را از دستم خارج کنم و در اختیارشان قرار دهم. پس از آن به بررسی خانه پرداخته و گاوصندوق داخل اتاق خواب را پیدا کردند که از داخل آن نیز نزدیک به یک کیلوگرم طلا و سکه را سرقت کردند. آنها بعد از اجرای نقشه خود من و پسرم را داخل اتاق خواب حبس کردند و از خانه خارج شدند.

سرهنگ آریا حاجی‌زاده، معاون مبارزه با جرائم جنایی پلیس آگاهی تهران، با اعلام این خبر گفت: با توجه به اعترافات متهمان درخصوص سرقت‌های مسلحانه و احتمال افزایش دیگر جرائم ارتکابی از سوی آنها، قرار بازداشت قانونی برای همه دزدان مسلح صادرشده است و آنها جهت انجام تحقیقات تکمیلی و شناسایی دیگر جرائم و مالباختگان احتمالی در اختیار ماموران اداره یکم مبارزه با سرقت‌های مسلحانه پلیس آگاهی تهران قرار گرفته‌اند.

کد خبر 190438
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز