مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان دانشگاهی با ارائه طرحی، موفق به مقاوم‌سازی سرامیک در برابر شکنندگی شدند.

سرامیک‌ها در برابر شکنندگی مقاوم می‌شوند

طرح ساخت سرامیک مقاوم در برابر شکنندگی توسط محسن اسدزاده، دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی مواد گرایش سرامیک دانشگاه شهرکرد با راهنمایی دکتر محمدرضا سائری عضو هیئت علمی دانشکده فنی ومهندسی دانشگاه شهرکرد در قالب پایان نامه دوره کارشناسی ارشد در دانشگاه شهرکرد ارائه شده است.

بدنه‌های سرامیکی از ترکیبات متشکل از عناصر فلزی و غیرفلزی که به‌ طور شیمیایی به هم متصل شده‌اند، ساخته می‌شود و با وجود این که این ترکیبات دارای مزیت‌هایی مانند قیمت تمام شده پایین، سختی و خواص مکانیکی مطلوبی هستند اما خاصیت تردی و شکنندگی این بدنه‌ها سبب پرهزینه شدن و نیز کند بودن فرآیند ساخت در سال‌های اخیر شده است.

بر اساس یافته‌های این طرح، اضافه کردن فاز ثانویه به صورت الیاف، ذره و صفحه به بدنه‌های سرامیکی مشکل تردی این بدنه‌ها را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

در این طرح، محسن زاده با توجه به مزایای استفاده از فرآیند سل- ژل و همچنین الگوبرداری از ترکیبات طبیعی تلاش خود را برای ساخت کامپوزیت کاریبد سیلسیم- پلی متیل متا اکریلات متمرکز کرده است و این کامپوزیت با بهره‌گیری از فرآیندهای آماده سازی بدنه‌های سلولزی، تزریق نانو ذرات سیلیس، پیرولیز، فرآیند احیای کربوترمال سیلیس و فرآیند پلیمریزاسیون رادیکال آزاد ساخته شده است.

بررسی نتایج آزمایش‌های خواص مکانیکی کامپوزیت ساخته شده نشان می‌دهد این بدنه می‌تواند به عنوان گزینه مناسبی جهت استفاده در صنایع هوا- فضا و جایگزین آلیاژهای فلزی آلومینیم (T9) مورد استفاده در این صنعت مطرح شود.

منبع: ایسنا

کد خبر 190396
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز