همشهری آنلاین: فرانسوا اولاند با پادشاه عربستان درباره ایران و سوریه مذاکره کرد.

اولاند

به گزارش ایسنا، رومن ندل، سخنگوی رئیس‌جمهور فرانسه پس از ملاقات دو ساعته فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه با عبدالله، پادشاه عربستان در جده که  یکشنبه ( 14 آبان) انجام شد به خبرگزاری فرانسه گفت: رئیس‌جمهور با ملک عبدالله درباره روند صلح خاورمیانه، برنامه هسته‌ای ایران، بحران سوریه و نیز همکاری میان دو کشور مذاکره کرد.

خبرگزاری رسمی عربستان نیز گزارش داد که دو طرف درباره "تحولات مربوط به مساله فلسطین و وضعیت فعلی در سوریه" و نیز روابط دوجانبه مذاکره کردند.

این اولین دیدار اولاند با عبدالله پس از روی کار آمدنش در ماه مه سال جاری بود. این سفر پس از دیدار کوتاه اولاند از بیروت انجام می‌گیرد که در آن متعهد شد از لبنان در برابر تهدید بی‌ثباتی ناشی از بحران سوریه حمایت کند.

اولاند به خبرنگاران همراهش در هواپیما پس از سفر به بیروت گفت: سفر به عربستان در درجه اول سیاسی است.

وی افزود: فرانسه همواره نقش فعال در خاورمیانه داشته است. ما فعال‌ترین کشور در مسایل مربوط به سوریه، لبنان و روند صلح خاورمیانه هستیم.

بنا به گفته همراهان اولاند، برنامه هسته‌یی ایران از موضوعاتی بود که در دستور کار سفرش قرار داشت.

کاخ الیزه روز جمعه مدعی شده بود که عربستان از اقدامات ایران به شدت نگران است.

همچنین شبکه خبری الجزیره در گزارشی به مذاکرات سران فرانسه و عربستان درباره ایران و سوریه پرداخت و افزود که اولاند به خبرنگاران گفت که پاریس و ریاض درباره تشدید تحریم‌ها علیه ایران برای "پیشگیری از حرکت رو به جلوی" ایران با برنامه هسته‌یی "توافق" دارند.

بر اساس این گزارش دو کشور در عین حال بر مذاکره با ایران به عنوان راهی برای حل این مساله تاکید کردند.

بنا بر این گزارش اولاند در اظهاراتی بی‌اساس با نسبت دادن تسلیحات هسته‌ای به برنامه هسته‌ای ایران گفت که "قصد ایران" برای دستیابی به چنین تسلیحاتی "تهدیدی برای کل منطقه و جهان" است.

این در حالی است که ایران همواره بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای‌اش تاکید و اعلام کرده است که قصد دنبال کردن تسلیحات هسته‌ای را ندارد.

کد خبر 190260
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خلیج‌ فارس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز