شنبه ۱۸ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۵:۵۹
۰ نفر

علی اصغر محمدی: زنگ بهداشت و سلامتی در حالی با حضور وزرای بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و آموزش و پرورش نواخته شد که کمبود مربی بهداشت یکی از چالش‌های پیش روی آموزش و پرورش است.

بر اساس آمارموجود، آموزش و پرورش با کمبود حدود 16هزار مربی بهداشت در مدارس روبه‌روست و با بازنشسته شدن مربیان فعلی بهداشت مدارس بر این تعداد افزوده می‌شود.

بر اساس این گزارش برای 150هزار مدرسه در سطح کشور تنها حدود 3600 مربی بهداشت وجود دارد، البته در برخی از استان‌های محروم حدود 90 درصد مدارس مربی بهداشت ندارند.

شیوع مقطعی برخی بیماری‌ها نظیر وبا به دلیل استفاده از آب ناسالم، همچنین طرح‌هایی چون ریشه‌کنی شپش، به دلیل کمبود اعتبارات و مربیان بهداشت، به سرانجام نرسیده است.

البته وزیر آموزش و پرورش در این باره نظر دیگری دارد و در حاشیه این آیین گفت: تاکنون 50 هزار مدرسه از لوله‌کشی صابون مایع بهره‌مند شده‌اند اما در اختیار قرار دادن آب تصفیه شده برای مدارس روستایی بر عهده آموزش و پرورش نیست و به مسئولان آب و فاضلاب و سایر بخش‌ها برمی‌گردد.

براساس شاخص بهداشت جهانی به ازای هر 750دانش‌آموز باید یک مربی بهداشت وجود داشته باشد ولی در کشور ما برای 17میلیون دانش‌آموز تنها 3600 مربی بهداشت وجود دارد که براساس تعریف استاندارد جهانی این تعداد باید به 6 برابر افزایش یابد.

از سوی دیگر با توجه به اینکه قریب 51 درصد از جمعیت ایران زیر 19سال‌اند میزان قابل توجهی از جمعیت کشورمان در دوره‌های دبستان تا دبیرستان قرار می‌گیرند و از آنجا که دوران تحصیل همزمان با دوران سریــع و حساس رشد و تکامل جسمی و روانی است، هر نوع انحراف از حالت طبیعی و سلامت در این دوران باید در اولین فرصت کشف و درمان شود.

در عین حال سرمایه‌گذاری جوامع در امر سلامت و آموزش دانش‌آموزان امری زیربنایی تلقی می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش در حاشیه این آیین درباره کمبود 16 هزار مربی بهداشت در مدارس گفت: استخدام 400مربی بهداشت در دست اقدام است و همکاری وزارت بهداشت موجب شده تا مدارس فاقد مراقب بهداشت از رابطان بهداشت بهره‌مند شوند.

فرشیدی درباره بازنشسته شدن حدود دو سوم مربیان بهداشت مدارس نیز اظهار داشت: بلاتکلیفی وضعیت مراقبان بهداشت از سال 54 آغاز شد، اما در حال حاضرتهیه آیین‌نامه استخدامی مربیان بهداشت در دست اقدام است.

وی در پاسخ به سؤال همشهری درباره  مدارس فاقد مراقب بهداشت گفت: سعی کرده‌ایم این خلاء را با رابطان بهداشت پر کنیم.

فرشیدی افزود: در این زمینه افزایش فرهنگ سلامت و آموزش دانش‌آموزان نیز جزئی از تدابیر آموزش و پرورش است و درهمین زمینه، سال گذشته 2 میلیون دانش‌آموز در روستاها و 3میلیون و 300 هزار دانش‌آموز در شهرها آموزش‌های بهداشتی را فراگرفتند.

همچنین رئیس سازمان آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران نیز درباره کمبود مربی بهداشت گفت: یکی از چالش‌های سازمان آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران کمبود مربی بهداشت است که باید چاره‌ای برای آن اندیشید.

سید علی یزدی‌خواه افزود: در حال حاضر میانگین سوابق مربیان بهداشت آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران حدود 27 سال است که اگر در سال‌های آینده نتوانیم مربیان بهداشت را جذب کنیم، متولیان بهداشت در مدارس حذف خواهند شد.

فرشیدی در مورد طرح پزشک مدرسه نیز گفت: در حال حاضر جمعی از پزشکان در بدنه وزارت آموزش و پرورش در حال فعالیتند، اما به کارگیری 150 هزار پزشک برای حدود150 هزار مدرسه سراسر کشور امکان‌پذیر نیست و کمبودهای اینچنینی باید با همکاری وزارت بهداشت حل شود.

فرشیدی اظهار کرد: وجود 6میلیون دانش‌آموز به عنوان همیار پلیس نقش مؤثری در کاهش حوادث رانندگی و رعایت بیشتر قوانین راهنمایی و رانندگی در ایام نوروز امسال داشت که امید است با حضور بیشتر دانش‌آموزان شاهد ارتقای سطح سلامت در جامعه به خصوص در سوانح و بلایا باشیم.

به گفته وی یکی از دلایل عمده کاهش تلفات زلزله بروجرد، وجود دانش‌‌‏آموزان آموزش دیده بود.

همچنین فرشیدی از توزیع 5/2 میلیون جزوه پیشگیری از ایدز در مدارس خبر داد.

وی افزود: زنگ‌های یک ساعته آموزش بهداشت مدارس نیز از سال تحصیلی آینده (87-86) اجرا می‌شود.

وی با اشاره به صدور شناسنامه سلامت برای 3میلیون و 100هزار دانش‌آموز در سال گذشته گفت: همچنین 5 میلیون و 800 هزار دانش‌آموز تحت پوشش سلامت بهداشت دهان و دندان قرار گرفته‌اند و رتبه‌بندی بهداشتی مدارس نیز در حال انجام است.

فرشیدی در پاسخ به یکی از معلمانی که با چهره‌ای برافروخته از نتیجه طرح نظام پرداخت هماهنگ حقوق سئوال کرد گفت: این طرح در حال بررسی است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این آیین با تأکید بر نقش مؤثر همکاری دانش‌آموزان در بهبود سلامت خود و خانواده‌هایشان گفت: صدور شناسنامه‌ سلامت برای دانش‌آموزان و معاینه‌ همه دانش‌آموزان مقطع اول ابتدایی توسط پزشکان عمومی در سراسر کشور کار مهمی برای پیشگیری از بیماری‌ها و بیماریابی فعال بود.

کامران باقری‌‏لنکرانی افزود: حضور مربیان بهداشت در مدارس در افزایش سطح بهداشت و درمان دانش‌‏آموزان بسیار موثر است.

وی تصریح کرد: دانش‏آموزان، همکاران بهداشت و درمانی ما هستند و نقش موثری در حفظ سلامتی خود و خانواده دارند.

کد خبر 19014

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز