یکشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: اعلام وصول طرح سئوال از رئیس جمهور که پیش از این در دو فراکسیون اصلی مجلس مخالفان و موافقان جدی داشت ، سرانجام امروز در صحن علنی مجلس جنجال برانگیز شد.

در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی طراحان سوال از رئیس جمهور رایزنی‌هایی با هیات رئیسه مجلس داشتند و خواهان اعلام وصول این طرح در اولین فرصت بودند.

سیدهادی حسینی نماینده قائمشهر طی تذکری از لاریجانی خواست تا این طرح را اعلام وصول کرد و لاریجانی هم تاکید کرد: که این طرح امروز اعلام وصول می‌شود.

به دنبال عدم اعلام وصول این طرح تا دقایقی بعد از این اظهار نظر لاریجانی، عوض حیدرپور نماینده شهرضا و نماینده منتخب امضا کنندگان طرح سوال از رئیس جمهور که در جلسه کمیسیون برنامه و بودجه برای شنیدن پاسخ نمایندگان رئیس جمهور حضور یافته بود طی سخنانی مجدداً نسبت به عدم اعلام وصول این طرح اعتراض کرد.

وی گفت: من در کمیسیون برنامه و بودجه به عنوان منتخب نمایندگان سوال کننده حضور یافتم. سوال مورد بررسی قرار گرفت نتایج خوبی هم گرفتیم اما قانع نشدیم. یک هفته مجلس تعطیل بود و شما به وظیفه قانونی خودتان عمل نکردید. هم اکنون هم اعلام وصول آن را به پایان جلسه موکول کردید.

حیدرپور خاطرنشان کرد: آقا فرمایشاتی فرمودند و خود ما از ارادتمندان آقا هستیم و فرمایشات آقا را روی چشممان می گذاریم اما درباره این سوال رهبر انقلاب چیزی به مجلس نگفتند. جوسازی‌هایی می ‌شود که متاسفانه دوستانی از آقا خرج می‌کنند.

رهبر انقلاب هیچ دستوری درباره طرح سئوال از رئیس جمهور نداده اند

به گزارش مهر، لاریجانی در پاسخ به این صحبت‌های حیدرپور گفت: من رسماً عرض می کنم هیچ دستوری از رهبری معظم انقلاب در این زمینه‌ها به مجلس داده نشده و من این را بارها گفته‌ام.

وی ادامه داد: انتصاب اعمال خودمان به رهبری در این زمینه‌ها کار درستی نیست یعنی در انظار بین‌المللی تبعات سوئی دارد. هر وقت رهبری محترم نظری داشته باشند ما به نمایندگان منتقل می‌کنیم در این مدت ندیده‌ام ایشان در این زمینه دستوری داشته باشند. در این مورد هیچ نظری به ما ندادند خود نمایندگان باید مصلحت اندیشی می‌کنند.

رئیس مجلس گفت: نمایندگان خودشان جزو خبرگان کشور هستند. بی جهت آقایان اینها را منتسب به رهبری نفرمایند. مجلس مختار است که هر تصمیمی که می‌خواهد بگیرد.

وی درباره ماده 212 آیین نامه نیز که درباره طرح سوال از رئیس جمهور است نیز توضیحاتی داد و گفت: ماده 212 می گوید پس از یک هفته از طرح سوال در کمیسیون یا کمیسیون‌های تخصصی چنانچه حداقل یک چهارم نمایندگان از سوال خود منصرف نشده باشند رئیس مجلس موظف است در اولین جلسه سوال را بخواند.

لاریجانی گفت: درست ما در جلسه یکشنبه قبل باید این سوال را قرائت می کردیم اما جلسه علنی نداشتیم و امروز باید آن را قرائت کنیم امضای یک چهارم نمایندگان هم پای این طرح وجود داشته است.

رئیس مجلس از علیرضا منادی عضو هیات رئیسه مجلس که مسئول این طرح در هیات رئیسه مجلس بود خواست تا برای خاتمه دادن به این موضوع آن را اعلام وصول کند.

در حین قرائت متن طرح سوال از رئیس جمهور از سوی علیرضا منادی، حداد عادل رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس که از چندی پیش به دنبال کاهش امضاهای این طرح بودند به سمت صندلی غلامرضا مصباحی مقدم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس رفت و با تندی با وی صحبت کرد. به دنبال ٱن چند نماینده دیگر به گرد این دو حلقه زدند اما حداد عادل آن صحنه را ترک کرد و به گوشه دیگری از مجلس رفت.

رایزنی اعضای فراکسیون اصولگرایان در صحن مجلس

حداد عادل در قسمت صندلی‌های میهمانان مجلس که در دو ردیف اول صحن قرار دارد جای‌گیر شد و با تلفن همراه خود مکالمه تلفنی داشت. پس از مکالمه حدادعادل وی مجدداً با جمعی از اعضای فراکسیون اصولگرایان مشغول گفتگو شد که از جمله آنان سالک، زاکانی، بذرپاش، قدوسی، زارعی و رسایی بودند.

در این حین ابوترابی نایب رئیس اول مجلس نیز به این جمع اضافه شد.

براساس این گزارش هنگامی که اعضای فراکسیون اصولگرایان در حال گفتگو با هم بودند علی اصغر زارعی و مهدی کوچک زاده از جمع جدا شدند و به پشت تریبون مجلس رفتند آنها از پست تریبون و جایگاه نطق نمایندگان با لاریجانی گفتگو کردند.

زارعی گفت: ما 40 امضا از این طرح پس گرفته‌ایم و از همکاران‌مان در فراکسیون اصولگرایان هم می خواهیم که جلسه را ترک کنند.

دقایقی بعد مهدی کوچک زاده خواستار بیان تذکر شد و طی سخنانی گفت: انسان عاقل لازم نیست مثل بچه کوچک همه چیز را به او دستور دهند تا بفهمد بنده و جمع دیگری از نمایندگان از فحوای کلام رهبری می‌فهمیم که تمایل به طرح سوال از رئیس جمهور در شرایط فعلی ندارند. اگر اختیار با رهبر معظم انقلاب بود تصمیم می‌گرفتند که تا این سوال طرح نشود. به انسان عاقل که نباید همه چیز را دستور دهند.

وی ادامه داد: باید گاهی از ایما و اشاره هم فهمید. ما این طور می فهمیم ما هم برای خودمان عقل داریم. چطور کسانی که می‌گویند ما عقل را تعطیل نمی‌کنیم و هر روز از رهبری کسب تکلیف نمی‌کنیم، اختیار دارند، ما هم اختیار داریم.

تهدید کوچک زاده و زارعی به آبستراکسیون

کوچک زاده ادامه داد: بنده و همفکرانم در مجلسی نمی‌مانیم که برخلاف نظر رهبری که برای ما کشف شده اقدام شود، لذا اختیار با شماست که طبق قانون که هرچه که وظیفه‌تان هست عمل کنید. فراکسیون اصولگرایان هم اطلاعیه‌های داده و این کار را بر خلاف مصلحت کشور و نظر رهبری می داند. اتفاقاً مهم است که مجلس اگر بنا باشد تابع نظر آقا نباشد ارزشی ندارد.

لاریجانی خطاب به کوچک زاده گفت: این چه حرفی است که می‌زنید شما باید طبق آیین نامه مجلس صحبت کنید. فرمودید ما بر داشت‌مان از صحبت مقام معظم رهبری این است خوب نظرتان محترم است اشکالی ندارد اما نمی توانید بگویید که رهبری این را گفته‌اند.

وی ادامه داد: ما باید طبق آیین نامه عمل کنیم مگر اینکه دستوری از جانب رهبری آمده باشد. ایراد شما به کیست؟ شما برداشتی دارید دیگران هم برداشتی دارند اگر مجلس بخواهد تصمیم بگیرد باید مطابق آیین نامه تصمیم بگیرد در این مورد دستوری از جانب رهبری نیامده است.

رئیس مجلس گفت:‌ حالا اگر آقایان می خواهند از جلسه خارج شوند کار درستی نیست. شما وظیفه دارید، حقوق می‌گیرید، که در اینجا حضور داشته باشید و روی صندلی‌ هایتان باشید و اظهار نظر کنید. به این بهانه‌ها نمی‌توانید بروید این کار خلاف است و من هم به شما می گویم اگر کسی بدون اجازه خارج شود خلاف کرده است شما می خواهید کار خلاف کنید بحث دیگری است.

وی تصریح کرد :‌اگر فراکسیونی به نام اصولگرایان تصمیم می‌گیرد آبستراکسیون کند و خلاف کند خب این چه اصولگرایی است؟ من می گویم آیین نامه تصریح دارد اگر پس از گذشت یک هفته نصاب امضاها وجود داشته باشد باید اعلام وصول شود. شما می گویید برداشت‌مان از مطالب مقام معظم رهبری این است خب این محترم است. برداشت دیگرانی هم که در مجلس هستند محترم است. اما مسئولان جلسه باید طبق آیین نامه عمل کنند. دستوری از طرف مقام معظم رهبری به ما نرسیده است اگر رسید عمل می کنیم.

لاریجانی ادامه داد: بنابراین گر کسی بگوید این دستور رهبری است خلاف است. اما اگر گفته شود برداشت ما این است محترم است. اما به خاطر برداشت خود، مجلس را ترک کردن حتماً خلاف است. مطابق ضوابط اداره مجلس کسی نباید جلسه را ترک کند. این باید اینجا بنشیند و حرفش را بزند و بگوید مخالف است یا موافق است. بنابراین اساس اصولگرایی بر قانون است قانون می گوید کسی نمی‌تواند مجلس را ترک کند اگر کسی چنین کند خلاف کرده است.

لاریجانی از هیات رئیسه خواست تا دستور کار جلسه را پیگیری کند.

رئیس جمهور باید در مجلس خائنان را معرفی کند

براساس این گزارش نادر قاضی پور نماینده ارومیه نیز در تذکری گفت: بنده سوال از رئیس جمهور را امضا کرده‌ام پس هم نگرفته‌ام آدم‌هایی که از طرف ما صحبت می‌کنند وکیل ما نیستند ما خودمان وکیل خودمان هستیم. فرمایشات مقام معظم رهبری روی چشم ماست ما سربازان جان بر کف هستیم.

وی ادامه داد: باید نهایتاً جنابعالی یا آقای ابوترابی نایب رئیس مجلس نظر آقا را به مجلس بگوید چرا که در موضوعات مختلف از جانب شما و آقای ابوترابی نظرات آقا به ما رسیده است.

قاضی پور گفت:‌ سوال از رئیس جمهور حق ماست. اوضاع آشفته بازار این را ایجاب می کند رئیس جمهور به مجلس بیاید و خائنان را اعلام کند و قوه قضائیه با خائنان برخورد کند. ما می خواهیم حقایق روشن شود. سئوال به قوت خود باقی است.

لاریجانی در پاسخ به قاضی پور گفت من که عرض کردم این موضوع از موضوعاتی است که مجلس که نخبگان کشور هستند باید در این مورد تصمیم گیری کنند ما هم در هیات رئیسه وظیفه‌ای داریم که طبق آیین نامه عمل می کنیم. باز هم تکرار می کنم دستوری از طرف رهبری در این زمینه نیامده است اگر می‌آمد خدمت شما عرض می‌کردم.

وی گفت: ‌من تعجب می‌کنم به راحتی از رهبری خرج می‌شود من که مسئول مجلس هستم به شما عرض می کنم دستوری وجود ندارد آقایان هر برداشتی دارند محترم است ما مشکلی نداریم اما از نظر آیین نامه نمی‌توانیم براساس برداشت عمل کنیم. باید ضابطه مدونی داشته باشیم.

لاریجانی برای خاتمه دادن این موضوع از هیات رئیسه مجلس خواست تا دستور کار مجلس را پیگیری کند.

براساس این گزارش به دنبال این تذکرات و سخنان لاریجانی همچنان حلقه نمایندگان مجلس در صحن پا رلمان دایر بود و هسته مرکزی آن را چهره‌های شاخص اصولگرایان تشکیل می‌دادند.

کوچک زاده مجلس را ترک کرد

مصباحی مقدم نیز به این جمع پیوست و تا دقایقی محمدحسن ابوترابی فرد و مصباحی مقدم با اعضای فراکسیون اصولگرایان در حال گفتگو بودند نهایتاً این حلقه پس از دقایقی گفتگو پراکنده شد و اعضای فراکسیون به صندلی‌های خود بازگشتند و تنها کسی که جلسه مجلس را ترک کرد مهدی کوچک زاده نماینده تهران بود که هیات رئیسه را به آبستراکسیون از سوی فراکسیون اصولگرایان تهدید کرده بود.

 19 مهرماه طرح سوال از رئیس جمهور با 102 امضا به هیات رئیسه مجلس تقدیم شد و هیات رئیسه این طرح را به کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ارجاع داد. این طرح درباره وضعیت آشفته بازار ارز و واردات گند م و خودرو بود. به دنبال آن پس از تشکیل جلسه کمیسیون برنامه و بودجه و گزارش کمیسیون مبنی بر اینکه طراحان سوال از پاسخ نمایندگان رئیس جمهور قانع نشدند فراکسیون اصولگرایان از جمله حدادعادل، زاکانی و نجابت رایزنی‌های گسترده‌ای را با امضا کنندگان طرح سوال از رئیس جمهور آغاز کردند و در نهایت موفق شدند 40 امضا از این طرح پس بگیرند به طوری که فروزنده معاون پارلمانی رئیس جمهور اعلام کرد 40 امضا از این طرح پس گرفته شده و هیات رئیسه باید آن را از دستور کار خارج کند.

این در حالی بود که طراحان سوال از رئیس جمهور نیز به دنبال کاهش تعداد امضاهای این طرح درصدد گرفتن امضا از نمایندگان بر آمدند و مجدداً کاری کردند که طرح مذکور نصاب لازم را به دست آورد و این طرح را با 82 امضا در هفته گذشته یک هفته تعطیلات مجلس بود تقدیم هیات رئیسه مجلس کردند.

از آنجا که این طرح تا جلسه امروز مجلس همچنان 77 امضا داشت هیات رئیسه طبق آیین نامه داخلی آن را اعلام وصول کرد که اعتراض فراکسیون اصولگرایان به این امر برای دقایقی جو مجلس را به هم ریخت.

کد خبر 190104

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز