مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۱ - ۱۷:۳۱
۰ نفر

گروه شهری: پاییز برخلاف آنچه فصل رنگ‌ها نامیده می‌شود در پایتخت بیشتر تداعی‌گر آسمان خاکستری و نفس گرفته شهروندان است.

آلودگی هوای تهران هرسال در فصل پاییز سوژه اصلی رسانه‌ها می‌شود و مسئولان نیز در این‌باره نکاتی را گوشزد می‌کنند اما واقعیت اینجاست که مصوبات موجود اجرایی نمی‌شود، هوا هم آلوده می‌ماند. مهرداد بائوج لاهوتی، نایب‌رئیس دوم فراکسیون محیط‌زیست بر کمبود اعتبارات لازم در این زمینه تأکید کرده اما می‌گوید:

سازمان محیط‌زیست همان اعتباراتی را هم که داشت برای مقابله با ریزگردها هزینه نکرد. این در حالی است که لایحه مقابله با ریزگردها در فراکسیون محیط‌زیست و توسعه ‌پایدار مجلس در نشست‌های چند هفته اخیر بررسی شده و باعث تأسف است که با وجود تأکید مجلس بر تأمین اعتبارات سازمان حفاظت محیط‌زیست برای مقابله با ریزگردها، اما هنوز هیچ اقدامی در این راستا صورت نگرفته است.

سال گذشته حدود هزارمیلیارد تومان برای مقابله با ریزگردها اختصاص داده شده بود اما به‌دلیل عدم‌برنامه‌ریزی اصولی، بالغ بر 800میلیارد تومان از سوی وزارت نیرو و حدود 100میلیارد تومان از سوی سازمان حفاظت محیط‌زیست جذب شد. این همان نکته‌ای است که این نماینده مجلس نهم بر آن تأکید دارد. لاهوتی در ادامه تأکید می‌کند که آلودگی شهرهای بزرگ و به‌ویژه تهران به مرز بحران رسیده است و ریزگردها نیز مزید علت شده و سلامت جامعه را به خطر می‌اندازد و سبب افزایش بیماری‌های مختلف می‌شود. این موارد در حالی مطرح می‌شود که معاون آموزش سازمان حمل‌ونقل و ترافیک نیز روز گذشته آمار جدید و قابل توجهی از میزان مصرف سوخت، انواع آلاینده‌ها و تعداد تصادفات ارائه داد.

در سال 1355مصرف بنزین در فرانسه شش‌برابر ایران بود درصورتی که بعد از گذشت 36سال، مصرف بنزین در ایران دو برابر فرانسه شده است. شهرام جباری‌زادگان با اشاره به اینکه هر خودرو در اروپا روزانه حدود سه لیتر و در آمریکا روزانه حدود چهار لیتر بنزین مصرف می‌کند، گفت: این رقم در ایران بیش از 10لیتر است و به‌عبارتی هر‌خودروی ایرانی بیش از دو برابر متوسط جهانی بنزین مصرف می‌کند. همچنین در حال حاضر ایران به‌عنوان نهمین مصرف‌کننده بنزین در جهان شناخته می‌شود و طبق آمار شدت مصرف انرژی در ایران شش برابر اروپاست.

جباری‌زادگان با بیان اینکه در موضوعات منفی همچون میزان مصرف سوخت، حجم انواع آلاینده‌ها و نیز تعداد تصادفات از بالاترین رتبه‌های جهانی برخورداریم، گفت: در مقابل در موضوع‌های مثبتی چون تأمین سوخت استاندارد، تولید خودروهای ایمن، ایمنی در سفر، توجه به فرهنگ ترافیک و رعایت حقوق دیگران هنگام رانندگی، نازل‌ترین رتبه‌های جهانی را داریم.

کد خبر 190009
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز