چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۱ - ۱۸:۴۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس مرکز موسیقی صدا و سیما از تولید بیش از 1000 نمآهنگ در سال در این مرکز خبر داد و گفت با محاسبه تولیدات شهرستان‌ها سالانه 2000 نمآهنگ در صدا و سیما تولید می‌شود.

مرکز موسیقی صدا و سیما

 به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا ، حسین تقی‌پور،رئیس مرکز موسیقی سازمان صدا و سیما در ششمین همایش سالانه‌ی شعر و موسیقی و نماهنگ که صبح امروز (چهارشنبه) دهم آبان ماه ،در مرکز سازمان صدا و سیما برگزار شد، ضمن اعلام این مطلب در سخنانی به تشریح فعالیت‌های این مرکز و همچنین برشمردن مشکلات موجود در موسیقی امروز پرداخت.

تقی‌پور گفت: در حال حاضر موسیقی دیگر به شکل گذشته عرضه نمی‌شود و بیشتر اوقات با نماهنگ همراه است. زلف موسیقی حتما باید با تصویر گره بخورد تا پیوند مبارکی را ایجاد کند و مورد پسند مخاطب واقع شود به جهت همین اهمیت موضوع در سطح بین‌المللی شاهد بروز شبکه‌های موزیک ویدئو و کلیپ هستیم و شبکه‌هایی شکل گرفته‌اند که 24 ساعته موزیک و ویدئو پخش می‌کنند.

او ادامه داد: ویدئو کلیپ قالب جذابی است که موزیسین‌ها و بسیاری از شاعرهای بزرگ به این قالب روی آوردند، چرا که جهت جذب مخاطب تاثیر بیشتری دارد و قالب نماهنگ می‌تواند باعث شود که مخاطبان بیشتری از آن استقبال کنند. ما هم اداره کل نماهنگ در مرکز موسیقی داریم و شبکه‌های صدا و سیما که بیش از 140 شبکه رادیو و تلویزیونی هستند، خوراک موسیقی‌شان را در مرکز موسیقی تهیه می‌کنیم.

تقی‌پور ادامه داد: شعرهایی که در خانه شعر و ترانه زیر نظر استاد بهمنی و اسفندقه سروده می‌شوند، محک خورده و بررسی و نقد می‌شود و نهایتا به شورای عالی موسیقی راه پیدا می‌کنند. در این یک سالی که کلید راه‌اندازی خانه شعر و ترانه زده شده است روزهای دوشنبه حداقل 100 دانش آموز به آنجا مراجعه می‌کنند و فضایی که تاکنون مطلوب بوده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رییس مرکز موسیقی اضافه کرد: از وقتی که خانه شعر و ترانه راه‌اندازی شده کارهایی ارائه می‌شود که به کارهای حرفه‌یی ما تنه می‌زند دانش‌آموزانی که ما در آنجا داریم شعرشان بعد از یک سال به شورای عالی موسیقی راه پیدا کرده است. همه اینها در حالی است که آفتی در شعر ما وجود دارد که واژه‌ها و عبارات تکراری است. مثلا وقتی ما 100 قطعه شعر برای یک آهنگساز می‌فرستادیم می‌گفت هیچ یک از این قطعات چیز جدیدی ندارد. این آسیب که در سطح کشور وجود داشت با راه‌اندازی خانه شعر و ترانه جبران می‌شود.

تقی‌پور سپس به مشکل محتوایی کارهای تولید شده در خارج از مرکز موسیقی سازمان اشاره کرد و توضیح داد: اشکال محتوایی، عمده‌ترین مشکلات آنهاست و اینکه نمی‌شود آنها را از رسانه ملی پخش کرد. ملاک کار خوب برای ما این است که بتوانیم آن را با خانواده گوش دهیم. یعنی چیز ویژه‌ای نیست که موازین و ضوابط خاصی داشته باشد اما برخی از آهنگسازان فکر می‌کنند کارهای صدا و سیما نه بار علمی و نه جذابیت دارد در صورتی که حتی کارهای استانی ما بسیار خوب هستند و 50 درصد آنها قابل استفاده است.

او تاکید کرد: به همین دلیل است که امروز بعد از یک سال مردم از ما راضی هستند تمام هم وغم ما هم این است که کاری که تولید می‌کنیم مورد توجه مردم باشد‌، مردم از آنها خوششان بیاید و آهنگ و ملودی آن ورد زبانشان شود این اتفاق با تلاش همه رخ خواهد داد.

رییس مرکز موسیقی صدا و سیما به راه‌اندازی کانون موسیقی جوانان نیز اشاره کرد و گفت: ما بعد از راه‌اندازی خانه شعر و ترانه، جای خواهر و یا برادر این خانه را خالی دیدیم به همین دلیل هم کانون موسیقی جوانان را در مرکز حفظ اشاعه موسیقی راه‌اندازی کردیم، مسؤولیت آن را شهرام توکلی بر عهده گرفته است.

او اذعان کرد: خیلی از هنرمندان ما که درس موسیقی خوانده‌اند کارهایی ارائه می‌دهند که به واسطه کم تجربگی‌اشان با مشکل مواجه می‌شوند واجب بود که ما چنین کانونی را داشته باشیم تا هنرمندانی که کم تجربه هستند در این کانون حاضر شوند. حتی می‌توانیم تعهدی را برای هنرمندانی که آنجا فعالیت می‌کنند در نظر بگیریم. استودیو نیروی انسانی و تجهیزات در اختیارشان قرار دهیم تا آنها کار کنند و ما استعدادهای جوان را کشف کنیم.

او همچنین از راه‌اندازی گروه کر کودک و نوجوان مرکز موسیقی سازمان صدا و سیما به عنوان یکی از جدیدترین فعالیت‌های این مرکز یاد کرد و افزود: در حال حاضر حداقل 10 قطعه در این گروه کر تولید شده است جای این کار واقعا خالی بود که در کنار ارکستر سمفونیک و گروه کر بزرگسالان فعال کند.

وی ادامه داد:‌ افتخار ما این است که گروه کری داریم که اهل دانش هستند اما بد است که در یک کشور فقط یک ارکستر سمفونیک داشته باشیم. این ارکستر سمفونیک آبروی فرهنگ ماست. اما برخی کشورها مثل لیگ‌های برتر در هر شهرشان یک ارکستر سمفونیک وجود دارد.

رییس مرکز موسیقی سازمان صداوسیما درباره‌ی نظارت در این سازمان که به اعتقاد او فعالیت چشمگیر و گسترده‌تری نسبت به سال‌های گذشته داشته است‌، توضیح داد: نظارت باید قبل از پخش باشد من از دوستانی که علاقه‌مند هستند آثارشان در رسانه ملی پخش شوند خواهش می‌کنم تا خودشان را به ما نزدیک تر کنند ما حتی حاضر هستیم شعر را به رایگان از خانه ترانه در اختیارشان قرار دهیم. تا با کارهایی که مدنظر رسانه ملی است بیشتر آشنا شوند.

همچنین محمدعلی بهمنی  شاعر شهیر معاصر طی سخنانی به استفاده از زبان معیار در شعر فارسی تاکید کرد.

بهمنی گفت: کسانی هستند که ترانه‌ی روزگارمان را خیلی باور دارند من هم به دلیل علاقه و پیگیری‌ام در استان‌های دوردست متوجه اتفاقاتی که افتاده هستم ولی متاسفانه خیلی از این ترانه‌ها شنیده نمی‌شوند. من بارها از دوستانی که شرکت ترانه‌سازی دارند خواسته‌ام بانک ترانه‌ای داشته باشند. اگر این ترانه‌ها را بشنویم این شرکت‌ها از آنچه ارائه می‌دهند پشیمان می‌شوند.

بهمنی ادامه داد: خوشحالم که در سازمان صدا و سیما و ساختمان اشاعه‌ی موسیقی این فرصت را پیدا کردم که شاگردی کنم زمانی که در جمع آنها هستم و یک جوان تازه سال شعری می‌خواند احساس می‌کنم چقدر نسل من از دریچه‌هایی که می‌توانسته داشته باشد بی خبر مانده و ما هنوز هم آنها را با بی‌حوصلگی بسته‌ایم. فقط باید به این جوان‌ها اطمینان کرد. نباید آنها را در آتش آنچه در آلبوم‌ها می‌شنویم و بعضی‌شان واقعا آزردهنده است بسوزانیم باید به جوان‌ها اطمینان کنیم.

محمدعلی بهمنی سپس به نقل خاطراتش از ورود به رادیو در سال 38 پرداخت و گفت: در آن زمان هیچ آهنگسازی اجازه نداشت روی شعر کسی ملودی بسازد. بلکه آهنگ را می‌دادند تا شاعر برای آن ترانه‌ای بگوید و به آن مهر می‌گفتند. این شیوه واقعا شیوه‌ بهتری بود ولی چون جوان‌های ما تجربه نکردند از آن استفاده نمی‌کنند متاسفانه هم نسل‌های ما هم امروز این کار را نمی‌کنند.

او ادامه داد: چیزی که در موسیقی جایش خالی است این است که ترانه‌ساز امروز وقتی شعرش را به آهنگساز ارائه می‌دهد‌، این حوصله را داشته باشد که شعرش را حداقل یک بار برای آهنگساز بخواند تا آهنگساز حس و حال شعر را داشته باشد متاسفانه آهنگساز برداشتی دارد که اصلا ارتباطی به شاعر ندارد.

بهمنی بر آشتی دوباره با زبان معیار نیز تاکید کرد و گفت: همه عزیزان به نوعی از زبان معیار پرهیز دارند شاید بخشی از این پرهیز کردن به آهنگسازی برمی‌گردد که فکر می‌کند به زبان محاوره می‌توان شعر ساخت اما زبان ما‌، نافذترین زبان دنیاست. خواهش من از شاعران و آهنگسازان این است که به زبان معیار بپردازند و حداقل آن را تجربه کنند. در این صورت از بیانی که تکراری شده پرهیز می‌شود.

او ادامه داد: کلام ناگفته زیادی داریم که در موسیقی امروز باید تجربه شود. ما در شورای نظارت بر آثار گاهی دلتنگ دقایقی می‌شویم که یک نگاه نو و ناگفته در آثار باشد. متاسفانه گاهی کارهایی را هم به ناگزیر تصویب می‌کنیم ولی این رضایت کامل ما نیست چون این نگاه نگاه دلخواهمان نیست.

 دکتر گرشاسبی، روان‌شناس آخرین سخنران این مراسم بود.

او در سخنانی به فیلم‌درمانی و موسیقی درمانی که توانایی مداوای 300 بیماری را دارد اشاره کرد و گفت: در حق موسیقی خیلی اجحاف شده است ما توانسته‌ایم هزار و 600 و 700 سال از موسیقی درمانی را شناسایی کنیم. بیمارستان‌هایی وجود داشته که پرستارانی در آن استخدام می‌شدند که حداقل توانایی نواختن دو سال را داشته باشند و یا پزشکی در آن کار کند که بتواند نت‌های مناسب با حال بیمارش بنویسد.

او از تاثیر موسیقی و رشد طبیعی نوزادان نیز سخن گفت و افزود: به همین دلیل است که انگلستان از سال 1982 موسیقی را در شاخه‌های پزشکی قرار داده است موسیقی یک قرص ارزان است اما می‌بینیم که بازی‌های رایانه‌ای در حال حاضر رو به رشد هستند.

گرشاسبی تاکید کرد: ترکیب دو درمان‌گر موسیقی و فیلم چیزی شده که در غرب نماهنگ‌هایی را می‌بینیم که ساختشان از فیلم سینمایی گران‌تر می‌شود.

در پایان این مراسم ارکستر سمفونیک سازمان صدا و سیما به اجرای چند قطعه موسیقی زنده پرداخت.

کد خبر 189818
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز