همشهری آنلاین: دبیرخانه‌ نخستین همایش ملی شبیه‌پژوهی (رویکردی نوین به هنری کهن)، مقاله‌های منتخب همایش را اعلام کرد.

پوستر تئاتر

به گزارش همشهری آنلاین، فرهاد مهندس‌پور، محمدحسین ناصربخت، محمدعلی خبری و رضا کوچک‌زاده، پس از بررسی مقاله‌ها‌ی رسیده به دبیرخانه‌ همایش، 10 مقاله را برای شرکت در همایش برگزیدند.

عنوان مقاله‌های برگزیده و نام پژوهشگران به شرح زیر اعلام شده است:

بررسی و تحلیل تعزیه با رویکرد تفسیری سلسله‌مراتب فرهنگی (شهاب پازوکی)، خوانش بینامتنی و ارائه‌ نویافته‌‌هایی از نفوذ شبیه‌خوانی در هنر کاشیکاری عصر قاجار (نوشته‌ فاطمه شهابی‌راد و مهدی پارسایی)، بررسی اوزان اشعار تعزیه و چگونگی انطباق آن‌ها با گوشه‌‌های ردیف ‌آوازی در موسیقی ایرانی (عطاءاللـه کوپال و مهرداد خانی)، ژست‌شناسی در شبیه‌خوانی با تاملی بر نقش‌پوش شمر (سیاوش قائدی)، تناقضِ سوگ‌واری و سرگرمی در فستیوال حُسِی و شبیه‌ مضحک در ایران و ترینیداد (علی قلی‌پور)، تحلیل ارتباط تئاتری در تعزیه با رویکردی نشانه‌شناختی (مجید کیانیان)، شباهت‏ها و تفاوت‏های دو نمایش شرقی؛ شبیه‌خوانی و نوی ژاپن (حسین فدایی‏ حسین)، روابط بینامتنی در مجلس تعزیه‌ شهادت امام‌حسین (نغمه ثمینی و آزاده دلیر)، مضحکه‌ دیگری در شبیه مضحک (امیر سهرابی) و فراتئاتر در دنیای شبیه‌خوانی (جهان‌شیر یاراحمدی).

همچنین مقاله‌های شبیه‌خوانی در بنگلادش (عبدالحسین مرتضوی)، دربند؛ کانون تعزیه در آذربایجان و آران (رحیم نیکبخت) و سیر شبیه‌خوانی در روستای ننیز استان کرمان از قاجاریه تا امروز (وحید قنبری ننیز) تنها برای چاپ در کتاب مجموعه مقاله‌های همایش انتخاب شده‌اند.

پیش‌تر 55 چکیده به دبیرخانه‌ همایش رسیده بود که از میان آن‌ها 31 چکیده با نظر شورای علمی برای نگارش مقاله انتخاب شده بود.

نخستین همایش ملی شبیه‌پژوهی به همت حوزه‌ هنری استان قم و با همیاری فرهنگستان هنر، مرکز هنرهای نمایشی حوزه‌ هنری، پژوهشکده‌ هنر فرهنگستان و دیگر سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی، 25 آذرماه 1391 همزمان با روز پژوهش برگزار خواهد شد.

کد خبر 189749

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز