گروه ادب وهنر: چهارشنبه سه آبان مطلبی با عنوان «سفرهای مدیران هنری همچنان ادامه دارد» در صفحه ادب و هنر منتشر شد که در آن ضمن گزارشی از سفر معاون محترم هنری وزارت ارشاد به جشنواره «ومکس» انتقاداتی هم نسبت به دستاوردهای اینگونه سفر‌ها مطرح شده بود.

 more سفرهای مدیران هنری همچنان ادامه دارد

روابط عمومی معاونت هنری وزارت ارشاد جوابیه‌ای ارسال کرده که در ادامه می‌خوانید:
پیرو سلسله مطالب دور از واقعیت و جهت‌داری که در آن روزنامه محترم درباره مسائل هنری کشور منتشر می‌شود، روز چهارشنبه مورخ 3/8/1391، گزارشی جهت‌دار و هدفمند درباره سفر مسئولان هنری و موسیقی کشور به جشنواره ومکس در یونان در صفحه 9 آن روزنامه منتشر شد که ای‌کاش براساس بی‌اطلاعی خبرنگار نگارنده آن مطلب باشد تا خدایی‌نکرده سوءنیت وی. به هر صورت به‌منظور روشن شدن موضوع برای مخاطبان عزیز حوزه‌های فرهنگی و هنری، توضیحات زیر ارائه می‌گردد. خواهشمند است براساس قانون مطبوعات نسبت به درج آن در صفحه هشت روزنامه اقدام فرمایید.

اول آنکه به‌نظر می‌رسد نگارش این مطلب از روی عصبانیت نگارنده از موضوعی بی‌ارتباط با موضوع این گزارش صورت گرفته است چه اینکه به‌کار بردن واژه‌هایی همچون «ملازمان»، برای مدیران هنری نه مناسب آن روزنامه است و نه در ‌شأن مدیران هنری. از این روست که به‌نظر می‌رسد لازم باشد مدیران محترم روزنامه همشهری که از رسانه‌های وزین و شناخته‌شده کشور است با رمزگشایی از قصد و نیت خبرنگار مذکور از نگاشتن چنین مطالبی که بدون سند و مدرک و براساس حب و بغض بوده و تنها باعث سیاه‌نمایی می‌شود جلوگیری کنند. شاهد این ادعا سلسله مطالبی است که ایشان درباره تمام سفرهای معاون هنری وزیر پیش از پایان سفر نوشته و منتشر کرده‌اند درحالی‌که گزارش و دستاوردهای هر سفر بعد از پایان آن و بررسی‌های صورت‌گرفته مشخص شده و در دستور کار قرار خواهد گرفت. معتقدیم نگارش اینگونه مطالب نه‌تنها باعث وارد شدن خدشه بر اعتبار روزنامه همشهری به‌عنوان یک رسانه منبع می‌شود که حتی به ایجاد اصطکاک میان مجموعه مدیریت هنری کشور و آن روزنامه وزین می‌انجامد که قطعا نه خواسته مدیران محترم روزنامه همشهری و نه مجموعه معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. آیا تا‌کنون این سؤال برای مسئولان محترم روزنامه همشهری پیش نیامده که چگونه است هر زمان که معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان عالی‌ترین مرجع رسمی هنر کشور قصد تعامل با کشورهای دیگر در حوزه کاری خود را دارد به محض خروج از کشور خبرنگار مذکور اقدام به تهیه گزارش طویل و عریض کرده تا کل اقدامات مجموعه معاونت هنری را زیر سؤال ببرد؟

دوم اینکه خبرنگار محترم آن روزنامه اگرچه از میزان اهمیت جشنواره ومکس اطلاع داشته و خود نیز در مطلب نگاشته شده به آن اشاره کرده است اما گویا خود نگارنده هم چندان به حرف خویش (اهمیت جشنواره ومکس) اعتماد نداشته است. چه اینکه کم‌اعتمادی او به اعتبار این جشنواره باعث شده تا این اهمیت را نادیده گرفته و به دستاوردهای حضور مسئولان هنری در این رویداد بی‌توجه باشد. باید توجه داشت این جشنواره فرصتی برای برقراری تعاملات هنری میان ایران با نمایندگان 98کشور جهان و شرکت‌های موسیقی مختلف حاضر شده در جشنواره است. جشنواره ومکس طی 12سال گذشته ازجمله سه سال اخیر که جناب آقای شاه‌آبادی در کسوت معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور داشته‌اند برگزار شده و مدیران هنری در اکثر این جشنواره حاضر شده‌اند و در تمام این سه سال برای حضور ایشان به‌عنوان متولی اصلی حوزه هنر در کشور فرصت حضور در جشنواره فراهم نشده است. از طرف دیگر این جشنواره طی پنج روز تصویری از موسیقی جهان و به‌ویژه موسیقی مردمی هر کشور ارائه می‌کند و فرصتی است که مدیران هنری کشور عملکرد خود را با دیدن وضعیت موسیقی دیگر کشورها سنجیده و از تجارب دیگر کشورها مطلع و بهره‌مند شوند.

نکته دیگر اینکه اگرچه بودجه مسائل هنری در کشور کم بوده و هست و مدیران معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان متولیان اصلی عرصه هنر همواره نسبت به کمبود بودجه گلایه‌مند بوده‌اند اما باید توجه کرد هزینه یک سفر چهارنفره مدیران برای برقراری تعاملات هنری آنقدری نیست که بر کل بودجه هنری کشور تأثیر‌گذار باشد اگرچه ما هم معتقدیم اگر این سفرها بی‌هدف باشد حتی کم‌هزینه بودنشان هم نمی‌تواند توجیه مناسبی برای آنها باشد.

نگارنده مطلب مذکور در گزارش خود لیستی از سفرهای مدیران هنری کشور به جشنواره‌های مختلف طی سه سال اخیر ارائه کرده است اما کاش در کنار اشاره به هرسفر، رهاورد آن نیز مورد اشاره قرار می‌گرفت تا این ذهنیت را ایجاد نکند که نگارنده تنها هدف تخریب داشته است وبس. اگرچه تعداد این سفرها در طول سه سال اخیر از تعداد انگشتان یک دست هم تجاوز نمی‌کند اما هرسفر مدیران هنری می‌تواند نقطه عطفی در روابط هنری میان کشورمان با کشور مقصد باشد. باید توجه داشت در سفر کویت که سه تن از مسئولان هنری همراه با ارکستر ملی ایران حاضر شده بودند دیدارهای متعددی با مسئولان فرهنگی و هنری کشور میزبان انجام گرفت که دیدار با دبیرکل فرهنگی این کشور از آن جمله است.

ضمن اینکه دو اجرای ارکستر ملی در کویت تعجب و تحسین بسیاری از رسانه‌های عربی را به همراه داشت که شایسته بود خبرنگار محترم به نشانه حسن‌نیت در گزارش خود به آن اشاره می‌کرد. در سفر لبنان که تنها مدیرکل دفتر موسیقی آن را همراهی می‌کرد ارکستر سمفونیک تهران به اجرای برنامه در این کشور پرداخت و در حاشیه آن دیدارهای متعددی با مسئولان موسیقی کشور میزبان صورت گرفت از چند گروه معتبر برای اجرا در کشورمان دعوت شد. در جشنواره «آوینیون» هم که مورد اشاره گزارش مذکور بوده است معاون هنری وزیر تنها یک‌روز‌و‌نیم در این جشنواره در کنار پیشکسوتان حاضر شدند، آیا به‌نظر شما هزینه‌های یک سفر یک‌ونیم روزه چنان زیاد است که باعث شود به بودجه هنری کشور خلل وارد کند یا نوعی تفریح به‌حساب آید؟ در همین جشنواره ومکس، گروه موسیقی «لیان» که نماینده ایران در جشنواره مذکور بود مورد تقدیر قرار گرفت، اگرچه مسئولان هنری کشور موفقیت این گروه را به‌حساب عملکرد خود نمی‌نویسند و آن را حاصل تلاش اعضای گروه می‌دانند اما ‌ای‌کاش روزنامه همشهری همگام با دیگر روزنامه‌ها به این موفقیت اشاره می‌کرد تا به مخاطبان خود ثابت کند به‌عنوان مسئولیت رسانه‌ای در پی تحلیل و نقد و ارائه گزارش از همه نکات و رویدادهای منفی و مثبت خود است.

جشنواره ومکس یکی از نمایشگاه‌ها و گردهمایی‌های موسیقی در عرصه بین‌الملل است که هرساله به میزبانی یک کشور برگزار می‌شود. باید توجه داشت کشور میزبان این دوره از جشنواره، این روزها از نظر مشکلات اقتصادی سرآمد همه کشورهای دنیاست و اقتصاد ش آنچنان گرفتار است که از همه کشورهای اروپایی برای حل این مشکلات کمک خواسته است اما اهمیت حوزه‌های فرهنگی باعث نشده تا از فرصت پیش آمده برای برگزاری این جشنواره استقبال نکند. به‌نظر شما در زمانه‌ای که کشورهای دیگر در هر شرایطی از فرصت‌های فرهنگی بهره می‌گیرند آیا کمبود بودجه هنری کشور می‌تواند دلیل قانع کننده‌ای برای نادیده گرفتن فرصت جشنواره ومکس برای ارتقای روابط هنری باشد؟

بی تردید شما هم با ما موافق هستید که مردم از رسانه‌ها انتظار روشنگری دارند نه جوسازی. باید توجه داشته داشته باشیم حاصل جوسازی و ارائه مطالب بی‌سند تنها باعث بی‌اعتمادی مردم نسبت به رسانه‌ها می‌شود. خبرنگار محترم در گزارش خود تنها با استناد به گفته‌های یک موزیسین، آن هم نه به روزنامه همشهری که به یک سایت دیگر وضعیت حقوق کارشناسان موسیقی را چنان اسفبار گزارش کرده که جای بسی تعجب دارد. لازم به توضیح است که همه اعضای ارکستر ملی و سمفونیک تهران حقوق خود را دریافت می‌کنند اگرچه ممکن است پرداخت‌ها بعضاً همراه با تأخیر بوده باشد که امری اجتناب‌ناپذیر است اما هیچ کدام از این دو ارکستر در حالت نیمه تعطیل نیستند. جهت مزید اطلاع مردم و هنرمندان عزیز و نیز خبرنگار محترم آن روزنامه شایان ذکر است که دو ارکستر ملی و سمفونیک تهران برای معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از چنان اهمیتی برخوردار است که برای حمایت از این دو ارکستر، مؤسسه‌ای در حال راه‌اندازی است. ضمن اینکه باید توجه داشت موضوع ارکسترهای ملی و سمفونیک چندان ربطی به سفر سه مدیر هنری کشور به یک جشنواره موسیقی معتبر ندارد و این دو موضوع دو مقوله جدا از هم هستند.

نکته آخر اینکه بهتر است در ارائه گزارش‌های رسانه‌ای، آن هم در حوزه‌های مهمی همچون هنر که مخاطب اصلی آن هنرمندان عزیز هستند مطلب خود را با سند و نه براساس گفته‌ها و شنیده‌ها و با هدف روشنگری نه جوسازی تنظیم کنیم تا ضمن خوشنودی خداوند، وظیفه اطلاع‌رسانی و رسانه‌ای خود را هم به نحو احسن انجام داده باشیم. در پایان از مدیر مسئول روزنامه وزین همشهری و همه مسئولان محترم آن روزنامه که از زحمتکشان عرصه اطلاع‌رسانی هستند و همواره بر اطلاع‌رسانی شفاف و بموقع تأکید داشته‌اند دعوت می‌کنیم تا نیم نگاهی به آنچه معاونت هنری انجام داده و آنچه نگارنده گزارش همواره در مطالب خود مورد توجه قرار داده است، داشته باشند و خود به قضاوت بنشینند.

توضیح همشهری: متأسفانه جوابیه روابط عمومی معاونت هنری تا حد زیادی شخصی و به‌دنبال نیت‌خوانی است. با وجود این گروه ادب و هنر روزنامه همشهری وظیفه خود می‌داند که دستاوردها و اقدامات مؤثر و مثبت مجموعه‌های هنری کشور را برای اطلاع خوانندگان منعکس کند و در این راستا مثال‌های زیادی از انعکاس اخبار مرتبط با معاونت هنری وجود دارد. علاوه بر این انتقاد سازنده و رصد کردن فضا‌های فرهنگی هنری کشور نیز جزء وظایف ذاتی یک رسانه است. در جوابیه روابط عمومی محترم به گروه لیان اشاره شده که توانسته‌اند در جشنواره ومکس مورد توجه قرار بگیرند. اگرچه جوابیه روابط عمومی بیان می‌کند که معاونت هنری، موفقیت گروه لیان را به نام خود نمی‌داند اما شاید خالی از لطف نباشد برای مخاطبین خود یادآوری کنیم که این گروه با هزینه شخصی در این جشنواره حاضر شده است.

کد خبر 189734

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز