همشهری آنلاین: سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره به برخی تلاش‌ها از سوی 1+5 برای ارائه ایده‌ها و پیشنهادهای جدید به ایران گفت: اگر 1+5 رویکرد منطقی داشته باشد، مساله حل است.

رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران درباره گفت‌وگوهای معاونان جلیلی و اشتون و احتمال گفت‌وگوی تلفنی میان دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و رییس سیاست‌ خارجی اتحادیه اروپا گفت: همان‌طور که در اخبار هم آمد بین علی باقری و اشمید تماسی تلفنی برقرار شد و چنانچه تماسی بین آقای جلیلی و خانم اشتون صورت گیرد اطلاع‌رسانی می‌شود.

وی درباره برخی اخبار مبنی بر اینکه 1+5 در حال تهیه بسته پیشنهادی با رویکرد جدیدی است که در مذاکرات آتی به ایران ارائه شود، اظهار کرد: اخبار متعددی درباره بحث مذاکرات ایران و 1+5 منتشر می‌شود که هیچ کدام تا وقتی به طور رسمی در مذاکره با هیات ایران مطرح نشود قابل توجه نیست. گفت‌وگوها در مذاکرات قبلی شفاف بوده است و تیم هسته‌یی ما نقطه‌نظرات‌شان را ارائه کرده است و پیشنهادهای مختلفی را نیز ارائه داده و منتظر پاسخ طرف مقابل است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: اگر 1+5 با رویکرد منطقی وارد شود مساله حل می‌شود،‌ کافی است حقوق هسته‌یی ایران و حق داشتن چرخه سوخت برای فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌یی به رسمیت شناخته شود، آن وقت مشکلات حل می‌شود.

وی همچنین درباره ادعای رسانه‌های غربی مبنی بر نقض حقوق بشر در ایران گفت: ادعای رسانه‌های غربی درباره نقض حقوق بشر در ایران درست نیست. آنها خودشان بیشترین نقض حقوق بشر را دارند و کشورهای غربی در این باره سرآمد هستند. ما معتقدیم تکلیف آمریکا را خدا باید روشن کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره طرح جدیدی که گفته می‌شود از سوی اخضر ابراهیمی برای سوریه در حال تهیه است، اظهار کرد: درباره طرح آتش‌بس شاهدیم که تلاش زیادی برای این مساله صورت گرفت و شاید این طرح یک گام به جلو برای رسیدن به شرایط بهتر بود. نقض آتش‌بس از سوی نیروهای مسلح نتوانست شرایط مطلوب را فراهم کند. همه کشورها باید همکاری کنند تا آرامش، امنیت و توقف درگیری زمینه‌ساز گفت‌وگوی ملی در سوریه شود. آقای ابراهیمی هم در تلاش است تا رایزنی‌های بیشتری را که قبلا با کشورهای منطقه داشته است ادامه دهد و در این رابطه با روسیه و چین در حال رایزنی است.

مهمان‌پرست گفت: باید همه کمک کنیم تا اخضر ابراهیمی در ماموریتش موفق شود.

وی در مورد مذاکرات ایران و آرژانتین بر سر پرونده آمیا، خاطرنشان کرد: مذاکرات بین نمایندگان ایران و آرژانتین یک ماه پیش با توافق بین وزرای خارجه دو کشور انجام شد. ما ضمن محکوم کردن اقدامات تروریستی، هر نوع اتهامی نسبت به شهروندان خود را رد می‌کنیم و آمادگی خود را اعلام کردیم تا با بررسی دقیق این مساله، عاملان این اتفاق مشخص شوند. این مذاکرات ادامه دارد و انجام خواهد شد تا به نتیجه‌ روشن برسد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان درباره پیشنهاد روسیه برای ورود ناظران نظامی به سوریه، اظهار کرد: پیشنهادهای مختلفی در این باره مطرح می‌شود اما تا الان هیچ تصمیمی برای ورود ناظران نظامی بین‌المللی به سوریه اتخاذ نشده است. ما معتقدیم آتش‌بس می‌توانست کمک اساسی برای ادامه‌ی تلاش‌ همه جریان‌ها برای رسیدن به آرامش در سوریه باشد اما تا ارسال سلاح و حمایت از تروریست‌ها قطع نشود، فضا برای اصلاحات ملی فراهم نمی‌شود.

به گزارش ایسنا، سخنگوی وزارت خارجه درباره‌ی اقدام دولت عراق مبنی بر فرود یک هواپیمای مسافربری ایران که عازم سوریه بوده است، گفت: متاسفانه ادعاهای خارج از واقعیتی توسط کشورهای غربی نسبت به کشور ما مطرح می‌شود آنها سعی می‌کنند در تبلیغات طوری وانمود کنند که اگر ناامنی و بی‌ثباتی در سوریه در جریان است عامل اصلی‌اش آنها نیستند و فتنه انگیزی‌های آنها نیست و حمایتشان از گروههای تروریستی عامل این ناامنی نیست و ارسال سلاح و انجام اقدام تروریستی به عهده‌ی آنها نیست، بنابراین برای انحراف اذهان عمومی از تخلفات فکر می‌کنند باید اقدامات غیر انسانی که تاکنون در سوریه دنبال کرده‌اند را با چنین ادعاهایی به گردن کشورهای دیگر بیاندازند.

وی اضافه کرد: این اقدامات به نتیجه نخواهد رسید. مردم سوریه و منطقه به خوبی قضاوت خواهند کرد که چه کسانی عامل فتنه در سوریه هستند و چه کشورهایی با نیت حل مشکلات و بحران‌ها و ایجاد ثبات و امنیت در منطقه گام بر می‌دارند.

مهمان‌پرست تاکید کرد:‌ حتما دولت عراق هم باید نسبت به این ادعاها با هوشیاری برخورد کند و اجازه ندهد که سیاستهای این کشورها تاثیری در حاکمیت ملی عراق بگذارد. در یکی دو موردی که تاکنون هواپیماهای ما از سوی عراق مورد بازرسی قرار گرفته‌اند مشاهده کرده‌اند که این ادعاها کذب است.

وی تاکید کرد:‌ دولت عراق باید نسبت به این مساله با ایستادگی در قبال فشارها اجازه ندهد تا اینگونه اقدامات در آینده تکرار شود.

 سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسشی درباره حمله رژیم صهیونیستی به کارخانه‌ای در جنوب خارطوم در سودان و سکوت شورای امنیت، گفت: متاسفانه هم‌چنان شاهد تجاوزات و تهدید رژیم صهیونیستی بر کشورهای منطقه هستیم و این مساله در سکوت قدرت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی در حال تکرار است. ما به شدت این اقدام و تجاوز به حریم سودان را محکوم می‌کنیم. باید نسبت به این مساله واکنش جدی در سازمان ملل و شورای امنیت نشان داده شود و کشورهای منطقه نیز باید دقت کنند و اجازه ندهند که رژیم صهیونیستی از حریم هوایی آن‌ها برای چنین جنایات و تجاوزاتی استفاده کند.

او افزود: با بسیج همه کشورها در منطقه و در سطح بین‌الملل باید جلوی تجاوزات و جنایت‌های رژیم صهیونیستی گرفته شود.

مهمان‌پرست در پاسخ به پرسش دیگری درباره برخی ادعاها مبنی بر این که در این کارخانه سودانی تسلیحات ایرانی تولید می‌شده است و برخی نیز آن را نوعی تمرین برای حمله به ایران قلمداد کرده‌اند، اظهارکرد: مقامات مختلف هر نوع ارتباط محلی (کارخانه‌ اسلحه‌سازی سودان) که مورد هدف جنگنده‌های رژیم صهیونیستی قرار گرفته است با کشورمان و سپاه پاسداران به شدت تکذیب کردند. به نظر می‌آید رژیم صهیونیستی برای این که بر جنایات خود سرپوش بگذارد از این گونه بهانه‌ها استفاده می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: این که رژیم صهیونیستی بخواهد با چنین شیوه‌هایی تهدیداتی نسبت به کشورمان مطرح کند به هیچ وجه تاثیری در ذهن مردم و مسوولان ما نخواهد داشت. رژیم صهیونیستی بسیار در شرایط ضعیف‌تر و بحرانی‌تر از این است که بخواهد نسبت به کشور بزرگی مانند ایران قصد عملیات داشته باشد. اصولا کسی که توانایی عملیاتی داشته باشد چندان راجع به آن صحبت نمی‌کند. ادعا و صحبت زیاد نشانه ترس آنان از وضعیت بدی که در آن گرفتار شده‌اند است و به خوبی می‌دانند که با هرگونه تهدید یا اشتباه در اقدامات نظامی سرنوشت بسیار بدی در انتظار آنان خواهد بود.

مهمان‌پرست هم‌چنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره مذاکرات ایران و 1+5 نیز گفت: اخبار زیادی درباره مذاکرات منتشر می‌شود که هیچ کدام از آن‌ها تا زمانی که به صورت رسمی در مذاکره بین نمایندگان دو طرف مطرح نشود از نظر ما قابل توجه نیست. مذاکرات ما در اجلاس‌ گذشته به صورت شفاف برگزار شده است. تیم مذاکره‌کننده هسته‌یی ما نظرات خود را اعلام کرده است و پیشنهادات گوناگونی مطرح شده و منتظر پاسخ طرف مقابل هستیم.

دستیار ویژه وزیر امور خارجه اضافه کرد: اگر کشورهای 1+5 در مذاکرات با رویکرد منطقی شرکت کنند مساله به سرعت قابل حل است. کافی است آن‌ها حقوق هسته‌یی ما و حق داشتن چرخه سوخت برای اهداف صلح‌آمیز را به صورت کامل به رسمیت بشناسند در این صورت مشکل اصلی حل خواهد شد.

مهمان‌پرست در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات برخی مقامات آمریکایی مبنی بر استقبال از مذاکره دوجانبه با ایران نیز گفت: اخباری که درباره مذاکرات بین ایران و آمریکا منتشر می‌شود و همه آن‌ها منابع آمریکایی دارد بیش‌تر مصرف داخلی برای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا دارد. با انتشار چنین اخباری تصور می‌کنند می‌توانند بر نتیجه انتخابات تاثیر بگذارند. مسوولان کشور ما بارها هرگونه ادعایی را درباره مذاکره رد کرده‌اند. اگر واقعا ادعاهایی در داخل آمریکا برای تغییر رویکرد آن‌ها مطرح می‌شود که بخواهند اشتباهات گذشته را جبران کنند اگر واقعیت داشته باشد باید در عمل ارزیابی کرد نه با حرف‌هایی که هیچ پشتوانه‌ای ندارد و برای مسائل داخلی احزاب آمریکایی به کار گرفته می‌شود.

وی درباره موضع ایران نسبت به انتخابات آمریکا و این که انتخاب هر یک از کاندیداها چه تاثیری در سیاست خارجی آمریکا خواهد داشت نیز اظهار کرد: ایران معتقد است هر دولتی روی کار آید که حقوق ملت‌ها را محترم بشمارد و دست از خصومت و دشمنی بردارد و نسبت به اشتباهات گذشته اظهار ندامت کند می‌تواند به تدریج خاطره تلخ ملت ما را نسبت به آمریکا از اذهان پاک کند. فرقی نمی‌کند که چه جریانی روی کار آید.

سخنگوی وزارت امور خارجه هم‌چنین درباره اظهارات یکی از مقامات آذربایجان مبنی بر همکاری باکو با لابی یهود گفت: روابط ایران و کشورهای همسایه به ویژه آذربایجان بسیار خوب و گسترده است. با توجه به مشترکات فراوان دو کشور به سمتی هدایتی می‌شویم که از همه ظرفیت‌ها برای توسعه روابط استفاده کنیم. طبیعی است که نباید اجازه داد این روابط تحت‌الشعاع موضوعات فرعی قرار گیرد. رژیم صهیونیستی نیز بیش از حدی است که در تبلیغات و رسانه‌ها به عنوان موجود تاثیرگذار مطرح می‌شود به این اندازه نمی‌تواند قابل محاسبه در روابط کشور ما و کشورهای دیگر قرار گیرد هر چند که همه باید دقت کنند که روابط خوب کشورها تحت تاثیر خصومت رژیم نامشروع صهیونیستی قرار نگیرد.

مهمان‌پرست درباره افزایش قتل عام مردم مسلمان در میانمار نیز گفت: متاسفانه درگیری‌های قومی در میانمار تلفات انسانی زیادی تاکنون به همراه داشته است و هم‌چنان ادامه دارد. باید همه تلاش کنند مانع این مساله شوند، فتنه‌ای از سوی برخی کشورها برای تبدیل مشکلات و درگیری‌های قومی به درگیری مذهبی در جریان است. باید دقت کنیم که این فتنه شکل نگیرد و مسلمانان در کنار بوداییان در میانمار زندگی مسالمت‌آمیزی داشته باشند. درگیری‌هایی که منجر به ضایع شدن حقوق بخشی از مردم در میانمار شده است باید به کمک دولت میانمار و کشورهای منطقه هر چه سریع‌تر پایان یابد و همه مسلمانان در کشورهای منطقه از جمله میانمار از حقوق شهروندی خود برخوردار باشند.

او با اشاره به سکوت مجامع بین‌المللی و مدعیان حقوق بشر، افزود: این مساله افکار عمومی را بیش‌تر قانع می‌کند که ادعاهای حقوق بشری این کشورها فقط به صورت گزینشی و در مواقعی که نفع آن‌ها را تامین می‌کند مطرح می‌شود و متاسفانه تبدیل به ابزاری برای سیاستمداران کشورهای غربی شده است. ما از همه سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی و کشورهای مدعی حقوق بشر و سازمان‌های منطقه‌یی مانند سازمان همکاری اسلامی می‌خواهیم اقدامات سریعی را برای پایان این‌گونه درگیری‌ها به کار گیرند.

دستیار ویژه وزیر امور خارجه درباره رابطه ایران و میانمار نیز گفت: ما قبلا با میانمار ارتباط داشته‌ایم و این رابطه ادامه دارد. سفیر آکردیته ما در بانکوک نیز ملاقات‌های مختلفی را با مقامات میانمار داشته است و توصیه ما این است که باید مقامات میانمار تلاش جدی کنند تا مسائل حل شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره به‌هم پیوستگی نیروهای چندملیتی در سوریه و تلاش نیروهای وابسته به سلفی‌ها برای به آشوب کشیدن وضعیت لبنان نیز گفت: بحرانی که در منطقه دامن زده می‌شود قطعا اهداف جریان‌های آمریکایی و صهیونیستی را تامین می‌کند. ایجاد اختلاف بین کشورهای منطقه و بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه حساس خاورمیانه فقط به نفع رژیم صهیونیستی و حامیانش است. طبیعی است برای این که این منطقه حساس را با ناامنی روبه‌رو کنند از همه جریان‌ها و گروه‌های تروریستی برای این منظور استفاده می‌کنند.

مهمان‌پرست تاکید کرد: به صورت جدی به دنبال این هستیم که از مداخله کشورهای خارجی و جریان‌هایی که اهداف آن‌ها را در مساله سوریه تامین می‌کنند با همکاری سایر کشورها جلوگیری کنیم. آن چه در سوریه باید رخ دهد تنها به وسیله مردم سوریه باید شکل گیرد و آن راهکارهای مشخص و ملی دارد.

وی یادآور شد: این که اتباع سایر کشورها در سوریه دست به اقدامات مسلحانه می‌زنند نشان دهنده این است که کشورهایی در بیرون از منطقه به دنبال اهداف سیاسی خاصی هستند و تمایل ندارند تا در فرآیند ملی، اصلاحات لازم توسط نماینده آحاد مردم و دولت به چارچوب توافقی برسد به همین دلیل می‌بینیم حتی تلاش‌های نمایندگان دبیرکل سازمان ملل با مخالفت این کشورها روبه‌رو می‌شود و تلاش می‌کنند این اقدامات به نتیجه مثبت نرسد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: راه‌حل سوریه حتما جلوگیری از دخالت گروه‌های مختلف و کشورهای خارجی است. همین جریان در داخل لبنان و سایر کشورهای منطقه قابل مشاهده است، آن‌ها به دنبال بی‌ثبات کردن و ناامنی منطقه هستند و فکر می‌کنند اگر کشورهای اسلامی به هم مشغول شوند و درگیر شوند مجالی برای رژیم صهیونیستی ایجاد خواهد شد تا مجددا به جنایات خود ادامه دهد.

مهمان‌پرست درباره سفر امیر قطر به غزه و احتمال دیدار امیر بحرین از غزه و نزدیکی کشورهای عربی به حماس نیز گفت: اگر تحرکاتی که درباره غزه و سرزمین فلسطین صورت می‌گیرد به منظور کمک به مردم فلسطین و شکستن محاصره غزه و در جهت احقاق حقوق ملت آن است حتما از آن استقبال می‌کنیم. معتقدیم کشورهای منطقه باید همگی در برابر رژیم صهیونیستی حساسیت لازم را داشته باشند. این که خطر جدی و اصلی در منطقه رژیم صهیونیستی است را باید دائما گوشزد کنند و به طور دائمی به کمک مردم فلسطین در شکستن حصارها و جلوگیری از جنایاتی که علیه آن‌ها انجام می‌شود گام بردارند. در این چارچوب هر کدام از کشورها که بخواهند به ملت فلسطین و مردم غزه کمک کنند حتما از آن استقبال می‌کنیم.

وی درباره برگزاری نشست معارضان سوری در تهران نیز اظهار کرد: تلاش زیادی را انجام می‌دهیم که بین نمایندگان ملت سوریه و نمایندگان دولت این کشور برای حفظ آرامش و اصلاحات لازم گفت‌وگویی صورت گیرد. این تلاش‌ها را ادامه می‌دهیم، امیدواریم در آینده چنین جلساتی برای بحث و تبادل نظر و رسیدن به توافق‌های بعدی به نتیجه برسد. تلاش‌های‌مان را ادامه می‌دهیم و مذاکرات در جریان است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر هیات پارلمانی اروپا به تهران نیز گفت: روابط پارلمانی بین کشورها کاملا مرسوم است و بین ایران و اروپا نیز این مساله وجود داشته و دارد. همان‌طور که هیاتی از گروه دوستی پارلمانی آلمان در ایران به سر می‌برد. این که اتحادیه اروپا درخواست داشت نمایندگان پارلمانی آن‌ها به ایران بیایند مورد استقبال مجلس قرار گرفته بود و برنامه‌ها نیز تنظیم شده بود. البته بسیاری از کشورهای غربی و برخی از شخصیت‌هایی که دشمنی‌شان با کشور ما ثابت شده است تلاش زیادی انجام می‌دادند که مانع انجام این سفر شوند. در نهایت با فشارهای این کشورها هیات پارلمانی اروپا درخواستی را مطرح کرد که این درخواست به عنوان پیش‌شرط به هیچ وجه مورد قبول ما نخواهد بود.

مهمان‌پرست یادآور شد: ما به هیچ جریان و کشوری اجازه نخواهیم داد که در امور داخلی ما مداخله کنند. بنابراین هر زمان تصمیم‌شان دخالت نکردن در مسائل داخلی کشور ما باشد و از روابط پارلمانی برای توسعه همکاری‌ها و استفاده از ظرفیت‌های جدید باشد از این سفرها استقبال خواهیم کرد.

وی هم‌چنین در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این که آیا امکان دارد در صورت تشدید تحریم‌ها و شکست مذاکرات، ایران برای سوخت زیردریایی‌های هسته‌یی اورانیوم بیش از 20 درصد غنی‌سازی کند نیز گفت:‌ مذاکرات نمایندگان ما با 1+5 موضوعی است که در عمل موضع رسمی کشور ما را درباره فعالیت‌های هسته‌یی صلح‌آمیزمان مطرح می‌کند. پیشنهادات ما کاملا روشن و شفاف است، موضوعاتی که برای فعالیت‌های هسته‌یی کشورمان تعیین شده چارچوب کاملا روشنی دارد. بحث‌های متفرقه‌یی که مطرح می‌شود در نشست‌های میان نمایندگان کشورمان و 1+5 قابل طرح است.

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: ما تاکید داریم هر نوع فعالیت هسته‌یی صلح‌آمیز حق همه‌ی کشورهای مستقلی است که عضو معاهده ان.‌پی‌.تی هستند و در قبال تعهدی که برای منحرف نشدن به سمت اهداف نظامی پیش می‌روند باید از حقوق کامل خود برای اهداف صلح‌آمیز برخوردار باشند.

مهمان‌پرست تاکید کرد: موضوع هسته‌یی از مرحله فنی و حقوقی خود عبور کرده است و تبدیل به موضوع سیاسی توسط برخی کشورهای غربی شده است. به لحاظ فنی کاملا مشخص است که فعالیت‌ هسته‌یی تا چه مرحله صلح‌آمیز شناخته می‌شود و از چه مرحله‌ای به بعد می‌تواند جنبه نظامی پیدا کند. مسوولان کشورهای غربی و دانشمندان هسته‌یی آن‌ها این موضوع را به خوبی می‌دانند. به لحاظ حقوقی نیز کاملا مشخص است که این کشورها از چه میزان حقوقی برای بهره‌مندی از این دانش برای اهداف صلح‌آمیز برخوردار هستند.

وی اضافه کرد: وقتی جنبه فنی و حقوقی مساله روشن است مباحث دیگر جنبه سیاسی دارد و بهانه‌ای برای فشار آوردن به ملت ما است. باید مطمئن بود اگر بحث هسته‌یی ما با برخی از کشورهای غربی مدعی حل شود بلافاصله بهانه دیگری برای دشمنی با ملت ما در دستور کار خواهند داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ابتدای این نشست ضمن بزرگداشت هفته خلع سلاح ابراز امیدواری کرد قدرت‌های دارنده سلاح‌های کشتار جمعی به نفع ملت‌ها دست از ذخیره سلاح‌های کشتار جمعی خود بردارند و جهانی عاری از سلاح‌های کشتار جمعی ایجاد کنند.

وی اعیاد غدیر و قربان و 13 آبان سالروز مبارزه با استبداد و هم‌چنین هفته بسیج دانش‌آموزی را تبریک گفت.

کد خبر 189663
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز