سه‌شنبه ۹ آبان ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان آمریکایی اظهار داشتند که استرس والدین علتی برای چاقی کودکان تلقی می‌شود.

fat

دکتر الیزابت پروت پارک کارشناس تغذیه بیمارستان کودکان فیلادلفیا که محقق اصلی این تحقیقات بوده است طی بیانیه ای اظهار داشت: استرس در والدین ممکن است یک عامل خطر مهم برای چاقی کودکان و رفتارهای وابسته به آن باشد.

وی افزود: شدت و تعداد عوامل استرس زا بر والدین در این میان نقش مهمی برعهده دارد.

به گزارش مهر، در میان عوامل استرس زایی که به چاقی کودکان ارتباط دارد می‌توان از سلامت ذهنی و فیزیک ضعیف، فشار مالی و داشتن تنها یکی از والدین نام برد.

محققان با بررسی اطلاعات 2119 نفر از پدرها و مادرها و درمانگرانی که در یک نظرسنجی تلفنی در سال 2006 شرکت کرده بودند، نتایج تحقیقات کنونی را ارائه کردند.

در خانواده‌هایی که کودکان بین 3 تا 17 سال داشتند، 25 درصد چاقی میان کودکان مشاهده شد.
درمیان متغیرهایی که دربرگیرنده عوامل استرس زا برای والدین است، سن، نژاد، کیفیت سلامتی، جنسیت کودک، سطح سواد والدین، شاخص توده بدنی و کیفیت خواب تأثیرگذار است.

این تحقیق که قرار است در شماره مجله پزشکی کودکان در ماه نوامبر منتشر شود نشان می‌دهد که داشتن تنها یکی از والدین یا پدر و یا مادر در چاقی کودک تأثیر چشم گیری دارد. این درحالی است که فشار مالی نیز در عدم داشتن تحرک فیزیکی برای کودک موثر است.

این درحالی است که هیچ کدام از نتایج این تحقیق کاهش مصرف میوه‌ها و سبزی‌ها توسط کودکان را به عنوان عاملی برای چاقی نمی‌داند، اما استرسی که والدین متحمل می‌شوند و مصرف غذاهای سریع توسط کودکان با چاقی این کودکان ارتباط دارد.

 

کد خبر 189626
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز