عضو فراکسیون محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه طرح‌های احیای دریاچه ارومیه به کندی در حال اجراست، گفت: خروج دریاچه ارومیه از شرایط بحرانی باید جزو مهم‌ترین اولویت‌های اجرایی دولت قرار گیرد.

کمال‌الدین پیرموذن در گفت‌وگو با مهر با اشاره به بررسی مشکلات دریاچه ارومیه در نشست فراکسیون محیط‌زیست مجلس، افزود:‌ دولت باید با تأمین اعتبارت، اختصاص آب از طریق رودخانه ارس و تعطیل کردن چاه‌های غیرمجاز، تبدیل کاربری و تغییر تکنولوژی کشاورزی در منطقه برای نجات این دریاچه قدم بردارد. این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بارندگی‌های اخیر تأثیری بر دریاچه ارومیه نداشته است، بر افزایش مشارکت‌های مردمی در اجرای پروژه نجات دریاچه ارومیه تأکید کرد و گفت: اجرای طرح‌های بزرگی همچون انتقال آب میان حوزه‌ای با توجه به شرایط خاص فنی پروژه‌ها و توپوگرافی اطراف دریاچه زمان‌بر است که به همین منظور باید درخصوص طرح‌های کوتاه‌مدت نظیر مدیریت و صرفه‌جویی در مصرف آب به‌ویژه در بخش کشاورزی اقدامات سریعی صورت گیرد.

عضو فراکسیون محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اخبار و اطلاعاتی که از وضعیت دریاچه ارومیه به ما رسیده مطلوب نبوده است، تصریح کرد: همچنین بازدید نمایندگان و جمعی از مسئولان کشوری از آخرین وضعیت دریاچه ارومیه در دستور کار برنامه‌های آتی قرار دارد و گزارش وضعیت فعلی و اقدامات انجام گرفته برای نجات دریاچه ارائه می‌شود.

وی با اعلام اینکه اجرای طرح‌های احیای دریاچه ارومیه

به کندی صورت می‌گیرد، گفت: اجرای طرح‌ها از سوی سازمان آب و همچنین جهادکشاورزی انجام می‌شود که متأسفانه کمبود اعتبار باعث کندی اجرای طرح‌ها شده است. این درحالی است که حسن عباس‌نژاد (مدیرکل محیط‌زیست آذربایجان‌غربی) در رابطه با آخرین وضعیت دریاچه ارومیه به‌تازگی اعلام کرده که متأسفانه 70درصد مساحت این دریاچه خشک شده است و به‌عبارت دیگر 300هزار هکتار از مساحت آن به شوره‌‌زار تبدیل شده است که این موضوع نشانگر وضعیت حاد دریاچه ارومیه بوده و لازم است در روند اجرایی طرح‌های احیای دریاچه تسریع صورت گیرد.

بر رسی های انجام شده در 20 مهرماه امسال نشان از این واقعیت نگران کننده دارد که ارتفاع آب ا رومیه 7/9 مترکاهش یافته است این د رحالی است که بنا به مطالعات سازمان زمین شناسی این کاهش آ ب طی 12 هزار سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

اکنون بر اساس آمارهای اعلام شده ارتفاع آب در عمیق ترین نقطه ارومیه 3/6 متر است . این آمار به معنای آن است که اگر فقط 3/6 متر دیگر ارتفاع آب دریاچه کاهش یابد بزرگ‌ترین فاجعه زیست محیطی در منطقه اتفاق خواهد افتاد، فاجعه ای که چندان دور از ذهن نیست.

کد خبر 189579

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز