دوشنبه ۸ آبان ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: توفان سندی عظیم است، می‌تواند به ترکیبی از چند نوع توفان تبدیل شود، و همزمان با جشن هالووین در آمریکا به سمت شمال این کشور حرکت خواهد کرد، درحالی که ساکنان مناطق خطر بر روی خط حرکت این توفان هشدار خطر توفان نوع یک را دریافت کرده‌اند و تخلیه این مناطق آغاز شده‌است.

احتمال می‌رود تاثیرات این توفان در اثر وزش باد‌های بسیار قدرتمند، باران‌های شدید و کولاک‌های گسترده، برای چندین روز در این مناطق ادامه داشته باشد. با وجود اینکه بسیاری از ویژگی‌های این توفان توسط محققان آب و هوایی شناسایی شده‌است،‌اما نکته‌هایی درباره این توفان وجود دارند که باید تا پیش از آغاز، بازگو شوند:

سندی، توفانی عظیم است

این توفان به شدت عظیم است، قدرت بادهای آن به اندازه‌ای است که تا 280 کیلومتری از مرکز توفان را تحت پوشش قرار می‌دهد و بادهای توفانی گرمسیری آن تا وسعت 835 کیلومتری را پوشش خواهند داد. توفان سندی در حال حاضر دومین توفان بزرگ گرمسیری موسمی اقیانوس اطلس از سال 1988 تا به امروز است. اولین توفان گرمسیری موسمی بزرگ جهان توفان اولگا در سال 2001 بود که وسعت باد‌هایش به 965 کیلومتر نیز رسید.

به گفته مقامات،‌بیش از 50 تا 60 میلیون نفر تحت تاثیر عوارض ناشی از این توفان قرار خواهند گرفت. وسعت میدان بادهای این توفان به حدی بزرگ است که می‌تواند بخش شرقی آمریکا را به کلی تحت پوشش خود قرار داده و حتی بر روی دریاچه‌ها نیز تاثیربگذارد.

شهر نیویورک طی این توفان مرتفع‌ترین امواج را در طول تاریخ توفان‌هایش خواهد دید. برای مثال توفان ایرنه موج‌هایی 1.2 متری را در نزدیکی این شهر ایجاد کرد اما بر اساس گزارش مرکز خدمات آب و هوایی ملی آمریکا، انتظار می‌رود طول امواج ایجاد شده توسط سندی در مناطق لانگ‌آیلند از 1.8 تا 3.3 متر باشد.

نام اهمیتی ندارد

تندباد، سیکلون پیش‌گرمسیری و حتی توفان فرانکن،‌اهمیتی ندارد چه صفتی به نام توفان سندی چسبیده باشد، آنچه اهمیت دارد دانستن شدت و قدرت این توفان عظیم است که از توانایی وارد آوردن خسارت‌های زیادی برخوردار است. با وجود اینکه سندی هنوز یک توفان اقیانوسی است، انتظار می‌رود سندی پیش از نزدیک شدن به مناطق ساحلی یا کمی پس از آن، به یک سیکلون پیش گرمسیری تبدیل شود. با وچود‌اینکه سندی به عنوان یک توفان اقیانوسی، انرژی خود را از آبهای گرم اقیانوس و هوای گرم و مرطوب به دست می‌آورد، انرژی آن به واسطه تفاوت‌های حرارتی میان سندی و هوای سرد حاکم بر کشور افزایش پیدا خواهد کرد.

سندی متفاوت از هر توفان دیگری است

با وجود‌اینکه توفان سندی با توفانی که در سال 1991 شمال غرب آمریکا را درنوردید، و دیگر توفان‌ها مقایسه می‌شود، لوئیس اوچلینی رئیس مرکز ملی اقیانوس‌شناسی و آب‌و هوا در آمریکا معتقد است هر توفانی منحصر به فرد است و تنها زمانی می‌توان آنها را با یکدیگر مقایسه کرد که توفان پایان یافته باشد. از این رو به ساکنان و مسئولان هشدار داده می‌شود که میزان خطر این توفان را با توفان‌های دیگری که در گذشته رخ داده‌اند مقایسه نکنند.

تاثیرات توفان منطقه‌ای است

با وجود اینکه هشدارهای فراوانی درباره بادهای شدید، باران‌های سنگین و امواج بزرگ اعلام شده است، تاثیر سندی بر روی همه یکسان نخواهد بود. احتمال دارد تاثیر این توفان به شدت منطقه‌ای باشد، برای مثال با اینکه طول امواج توفانی در بندر نیویورک و لانگ‌آیلند 2 تا 3.5 متر پیش‌بینی شده‌است، همه بخش‌های این دو منطقه ساحلی چنین سطحی از امواج را نخواهند دید و میزان ارتفاع امواج در بخش‌های مختلف بستگی به زمان‌بندی رسیدن توفان و چرخه جزر و مدی که تحت تاثیر ماه کامل است، بستگی دارد، که ایلبته این زمان‌بندی نیز قابل پیش‌بینی نیست.

بر اساس گزارش یاهو، مرکز توفان‌های اقیانوسی پیش‌بینی کرده که ارتفاع امواج ناشی از توفان سندی می‌تواند در فواصل کوتاه بسیار متنوع باشد،‌همچنین این مرکز پیش‌بینی کرده در بخشی از مناطق میانه اقیانوس اطلس، میزان بارش باران 10 تا 20 سانتیمتر خواهد بود اما برخی دیگر از مناطق تا 30 سانتیمتر نیز بارش خواهند داشت.

کد خبر 189485
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز