گروه حوادث: دزدان مسلح که در جریان شش سال فعالیت مجرمانه به 10طلافروشی و چهار بانک در شیراز و اصفهان دستبرد زده بودند، به اعدام و قطع دست و پا محکوم شدند.

 اعضای این باند در جریان یکی از سرقت‌ها، وقتی در محاصره مردم قرار گرفتند، آنها را به گلوله بستند و دو نفر را به قتل رساندند.
بعدازظهر 24 آبان‌ماه سال گذشته، وقتی یک خودروی زانتیا مقابل طلافروشی بزرگی در شهرستان بیضا در استان فارس توقف کرد، کسی از نقشه‌ای که سرنشینان آن درسر داشتند، خبر نداشت. سه مرد که اسلحه در دست و کلاه گیس زنانه به سر داشتند به سرعت از ماشین پیاده شدند و در خلوتی خیابان، وارد طلافروشی شدند. مرد طلافروش وقتی لوله اسلحه آنها را مقابل چشمانش دید، خشکش زد و دزدان مسلح با تهدید او حدود8.5کیلو طلا، از مغازه دزدیدند و سوار بر خودروی زانتیا، پا به فرار گذاشتند.

پس از فرار سارقان، پلیس وارد عمل شد. مشخصات خودروی زانتیا در اختیار تمامی تیم‌های گشت قرار گرفت و با شروع طرح مهار تمامی خروجی‌ها نیز تحت کنترل درآمد تا اینکه ساعاتی بعد، مأموران خودروی دزدان را که دو سرنشین داشت شناسایی کردند. راننده زانتیا به محض شنیدن دستور ایست با سرعت زیاد فرار کرد. مأموران نیز به تعقیب این خودرو پرداختند و بعد از گذشت سه ساعت وقتی سرنشینان خودروی زانتیا پلیس را در یک قدمی خود دیدند، سعی کردند هر طوری شده از دید آنها مخفی شوند اما در همین هنگام خودروی آنها به دره سقوط کرد و هر دو متهم که مجروح شده بودند، دستگیر شدند اما یکی از آنها بعد از انتقال به بیمارستان جان باخت.

همدست وی پس از انتقال به اداره پلیس به سرقت مسلحانه از طلافروشی اعتراف کرد اما مدعی شد که بعد از سرقت، دو نفر از همدستانشان در بین راه از آنها جدا شده و به محلی نامعلوم گریخته‌اند. تنها چند ساعت بعد از ماجرا، مأموران متوجه زن و شوهر جوانی شدند که به اداره پلیس مراجعه کرده و قصد داشتند اطلاعاتی راجع به سرنوشت دو جوان سارق به‌دست آورند. مأموران که به آنها مشکوک شده بودند، این زوج را دستگیر کردند و لحظاتی بعد معلوم شد که آنها، همان دو همدست فراری سارقان مسلح هستند که برای اطلاع از زنده یا مرده بودن همدستانشان به اداره پلیس مراجعه کرده‌اند.

با دستگیری سه عضو باند و کشف طلاهای مسروقه و چند قبضه اسلحه از آنها، بازجویی‌های پلیسی شروع شد. درحالی‌که سارقان مدعی بودند فقط به یک طلافروشی دستبرد زده‌اند اما مأموران در بررسی سلاح‌های کشف شده از آنها به این نتیجه رسیدند که از این سلاح‌ها در جریان سرقت‌های دیگری هم استفاده شده است.

با این اطلاعات بود که متهمان مجبور شدند به همه سرقت‌هایی که پیش از این مرتکب شده بودند اعتراف کنند. دو مرد جوان گفتند که در جریان چند سال فعالیت مجرمانه علاوه بر سرقت خودرو به چند طلافروشی و بانک نیز دستبرد زده و در جریان این سرقت‌ها دست به جنایاتی هم زده‌اند. بررسی‌های پلیس نشان می‌داد که اعضای این باند در یکی از سرقت‌هایشان، بعد از دستبرد به دو مغازه طلافروشی در خیابان شیخ علی چوپان شیراز، هنگام فرار رهگذران را به گلوله بسته و باعث مرگ دو نفر و مجروح شدن چهار نفر دیگر شده بودند.

پس از سرقت‌ها نیز همسر یکی از متهمان، اقدام به فروش طلاهای مسروقه می‌کرد. در ادامه مشخص شد متهمان نقشه سرقت از 10طلافروشی، چهار بانک و پنج خودرو را عملی کرده بودند که در سرقت از دو بانک ناکام بوده‌اند. آنها در جریان سرقت یکی از خودروها که متعلق به زن جوانی بود، بعد از سد کردن راه او، وی را به گلوله بسته و بعد از مجروح کردن این زن، خودروی پژو206 او را به سرقت برده بودند. با تکمیل تحقیقات دو عضو اصلی این باند از سوی بازپرس پرونده محارب شناخته شدند و پرونده‌شان به دادگاه انقلاب فرستاده شد. رئیس دادگاه نیز پس از رسیدگی به اتهام دو سارق مسلح یکی از آنها یعنی متهم ردیف اول را که طراحی نقشه همه سرقت‌ها بر عهده او بود به اعدام و متهم ردیف دوم را به قطع دست و پای چپ محکوم کرد. با اعتراض سارقان به این حکم پرونده آنها برای رسیدگی نهایی به دیوان عالی کشور فرستاده شد.

کد خبر 189387
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز