یکشنبه ۷ آبان ۱۳۹۱ - ۰۵:۲۴
۰ نفر

گروه ادب و هنر: اردیبهشت‌ماه سال‌1391 شالویی که چهار سال بر صندلی ریاست مرکز هنرهای تجسمی تکیه زده بود بی سروصدا به اصفهان رفت تا مدیریت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان را عهده‌دار شود.

هنرهای تجسمی

 گرچه ابتدا شایعات مختلفی درباره جانشینان این مدیر به گوش می‌رسید، اما سرانجام علی‌اصغر امیرنیا به عنوان سرپرست به این مرکز آمد و بعد از گذشت شش‌ماه هنوز هم عهده‌دار این سمت است و به نظر می‌رسد که تا پایان دولت، دفتر تجسمی با سرپرست اداره خواهد شد. تجربه نشان داده که غیر از بخش موسیقی که سرپرست آن توانست کارهای مثبتی انجام دهد، در بقیه بخش‌ها وجود سرپرست حاشیه‌هایی را برای آن حوزه رقم زده است.

جشنواره کودک و نوجوان در ابهام

در دوران مدیریت شالویی، برپایی جشنواره‌ها و دوسالانه‌ها در شهرستان‌ها مطرح شد. برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی جوانان در گرگان یکی از اقدامات بود. جشنواره تجسمی کودک و نوجوان هم به اصفهان رفت و اما برگزاری دومین دوره آن با مشکلات زیادی روبه‌رو شد.

قرار بود که 26 مهرماه امسال دومین دوره این جشنواره در اصفهان افتتاح شود، اما برگزاری آن بدون هیچ توضیحی لغو شد و هنوز هم زمان برگزاری دقیق آن مشخص نیست.دومین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی کودک و نوجوان در رشته‌های نقاشی و خوشنویسی و در سه گروه سنی 6 تا 8 سال ، 9 تا 11 سال و 12 تا 14 سال قرار بود از 26 مهرماه در اصفهان برگزار شود.

شنیده‌ها حاکی از آن است که به دلیل کمبود بودجه، برگزاری این جشنواره منتفی شده است. از سوی دیگر سرپرست مرکز هنرهای تجسمی در مورد این موضوع به فارس گفته که دلیل آن را باید از مسئولان اصفهان و محمود شالویی که این روزها سمت مدیرکلی اداره ارشاد این استان را دارد پرسید. شالویی اعلام کرده است که اصفهان برای برگزاری این جشنواره دچار مشکل مالی بوده‌است و در آخرین لحظات خواسته شده که محل برگزاری این جشنواره تغییر کند.

امیرنیا با اعلام اینکه مرکز هنرهای تجسمی به تعهدات خودش عمل کرده اعلام کرد که به دلیل ماه محرم، جشنواره بصیرت و جشنواره فجر، تعیین زمان این جشنواره با محدودیت روبه‌‌رو خواهد شد. اما محمود شالویی، مدیر کل اداره ارشاد اصفهان در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران برای برگزاری این جشنواره اعلام آمادگی کرد و برگزار‌نشدن آن در زمان معین را به برگزار‌کنندگان مربوط دانست. به گفته او آبان‌ماه امسال اصفهان میزبان این جشنواره خواهد بود.

حذف پرمخاطب‌ترین بخش جشنواره فجر

فراخوان پنجمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی با دبیری سید‌عباس میرهاشمی در شهریورماه امسال منتشر شد. نکته جالب توجه در این فراخوان حذف موضوع آزاد از 9 بخش جشنواره بود و به عبارت دیگر هنرمندان تنها در موضوعات مشخص‌شده می‌توانند شرکت کنند و هنرمندان نمی‌توانند آثارشان را در موضوع آزاد به جشنواره ارسال کنند.

دو سالانه کاریکاتور در ابهام

دوسالانه‌های نقاشی، مجسمه، سفال و نگارگری سال گذشته برگزار و در سال جاری هم دوسالانه‌های خوشنویسی و عکس برگزار شد. قرار است بعد از 11‌سال دوسالانه تصویرسازی برگزار شود که با وجود مشخص‌شدن دبیر و شورای برگزاری، زمان برگزاری آن هنوز مشخص نیست. با این حال تکلیف برگزاری دوسالانه پوستر و کاریکاتور روشن نیست؛ خصوصا که موضوع برگزار شدن جشنواره تجسمی فجر بازتاب‌های متعددی بین هنرمندان داشته است.

شهریورماه امسال، سرپرست مرکز تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از عدم برگزاری دوسالانه پوستر خبر داد. امیرنیا به مهر گفت: به خاطر وضع اقتصادی و تحریم‌هایی که وجود دارد، وزارت ارشاد تصمیم گرفت بخشی از هزینه‌های خود را کاهش دهد که در این میان قرار شد دوسالانه پوستر برگزار نشود. همچنین او اعلام کرد عدم برگزاری این جشنواره بهتر از ناقص‌برگزار‌شدن آن است.

از سوی دیگر زمان برگزاری دوسالانه کاریکاتور که قرار بود مهرماه مشخص شود، هنوز مشخص نشده‌است. به گفته امیرنیا برای برگزاری دوسالانه بین‌المللی کاریکاتور آمادگی کامل وجود دارد اما به دلیل مسائلی همچون مساعد‌نبودن حال مسعود شجاعی طباطبایی جلسات لازم برای برگزاری دوسالانه کاریکاتور تشکیل نشده‌است. وی بیان کرد: ما آمادگی کامل برای برگزاری دوسالانه مهم کاریکاتور را داریم ولی برگزاری آن در سال‌جاری خیلی سخت است چون نمی‌خواهیم از کیفیت این دوسالانه کاسته شود.

کد خبر 189301

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز