دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۸۵ - ۱۰:۵۰
۰ نفر

آرش نهاوندی: فاز اول پارک ساحلی کشتی یونانی با صرف هزینه ای بالغ بر شش میلیارد ریال به بهره برداری رسید.

به گزارش خبرگزاری ها، پارک ساحلی کشتی یونانی با هدف توسعه مکان های گردشگری جزیره کیش و به تبع آن جذب گردشگر احداث شده است.

محوطه این پارک 60 هزار مترمربع مساحت دارد. در پارک ساحلی کشتی یونانی هم چنین
14 هزار و 500 مترمربع برای ایجاد فضای سبز در نظر گرفته شده است.

در فاز نخست این پروژه خیابان های دسترسی به پارک، پیاده رو، آب نما، پارکینگ، جدول کاری، سنگ فرش، تأسیسات آب و برق و فاضلاب و آمفی تئاتری با مساحت 800 مترمربع برای اجرای نمایش احداث شده است.

در فازهای بعدی این پروژه نیز ایجاد کافه تریا، رستوران ایرانی و لبنانی، غرفه های فروش تنقلات، ایستگاه های کرایه اسکیت، دوچرخه و فروش محصولات ورزشی و ساختمان مدیریت و توسعه محوطه سازی در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در مراسم افتتاحیه پارک ساحلی کشتی یونانی که با حضور آیت الله عمید زنجانی، رئیس دانشگاه تهران برگزار شد از نوسازی و بازسازی کشتی یونانی خبر داد و گفت: کشتی یونانی به عنوان بخشی از تاریخ کیش و یکی از مکان های دیدنی این منطقه حفظ خواهد شد.

کشتی یونانی

از مکان های مورد بازدید مسافران و گردشگران در جزیره کیش یکی همان کشتی یونانی است.
این کشتی عظیم الجثه با هیبت سیاه، 40 سال پیش در سمت انتهای غرب جزیره کیش به گل نشست.

این واقعه در یکی از روزهای سال 1345 به علت مه آلود بودن هوا و نبودن فانوس دریایی در سواحل کیش به وقوع پیوست. این کشتی به یک شرکت یونانی تعلق داشت و تلاش دو ماهه یدک کش هلندی برای بیرون کشیدن آن بی نتیجه ماند و کشتی پس از تخلیه بار به حال خود رها شد.

محوطه کشتی یونانی در هنگام غروب آفتاب و شب هنگام جمعیت زیادی را به خود جلب می کند.
غروب آفتاب در این منطقه واقعاً دیدنی است به طوری که در این هنگام کشتی یونانی درست در مقابل آفتاب قرار می گیرد و خورشید در اواخر وقت به صورت قرص تمام درمی آید و به نظر می رسد که در پشت کشتی فرو می رود.

اما گذشت زمان کشتی را دچار فرسودگی کرده است. قسمت تحتانی کشتی که در آب است بر اثر برخورد امواج دریا با آن پوسیده و هر آن ممکن است فرو افتد.

کیش در یک نگاه

کشتی یونانی در نزدیکی سواحل جزیره کیش به گل نشسته است.

جزیره کیش با وسعتی بالغ بر 90 کیلومتر مربع در فاصله 18کیلومتری ساحل جنوبی ایران (300 کیلومتری غرب بندرعباس) حدود 8 قرن پیش، مرکز تجاری پرآوازه ای در خلیج فارس محسوب می شد و فعالیت های تجاری بین ایران، چین، آفریقا و اروپا از بنادر این جزیره کوچک انجام می گرفت. بعد از رونق گرفتن جزیره هرمز، فعالیت های تجاری کیش روبه افول رفت و کیش دورانی طولانی از انزوا را تجربه کرد.

در سال 1349 این جزیره مورد بازدید هیأت های کارشناسی قرار گرفت و با توجه به ویژگی های طبیعی، سواحل زیبای مرجانی، آب های زلال پیرامون جزیره و بالاخره موقعیت استراتژیکی مناسب آن به عنوان مرکز بین المللی توریستی انتخاب شد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1361 جزیره کیش به عنوان نخستین منطقه آزاد کشور برگزیده شد. انتخاب کیش به عنوان منطقه آزاد و برخورداری سرمایه گذاران از معافیت های گمرکی و دیگر قوانین حاکم بر مناطق آزاد، این جزیره را به منطقه ای جذاب برای فعالیت های اقتصادی بدل کرده است. جهانگردی و بازرگانی مهمترین فعالیت های جزیره کیش را تشکیل می دهند. کیش با برخورداری از 14 بازار کوچک و بزرگ، حدود۷ هزار و 500 تخت اقامتی در هتل ها و انواع امکانات تفریحی، سالانه پذیرای حدود یک میلیون مسافر ایرانی و خارجی است. فعالیت های صنعتی نیز در شهرک های صنعتی جزیره کیش انجام می گیرند.

محیط زیست

میانگین دمای سالانه جزیره 6/26 درجه سانتیگراد است. از اواسط آبان تا اواسط اردیبهشت،  دمای هوا از اعتدال نسبی بسیار خوبی برخوردار است. کیش یکی از سرسبزترین جزایر خلیج فارس است و در دو دهه اخیر بیش از هزار هکتار از زمین های جزیره جنگل کاری شده است.

گونه های عمده درختی کیش عبارتند از: کهور ایرانی و پاکستانی، آکاسیا، کنار، لور، نخل و اوکالیپتوس. جزیره کیش به دلیل بسته بودن آن دارای جامعه زیستی محدود است.با این حال گونه هایی از پستانداران در جزیره زندگی می کنند که مهمترین آنها آهوی ایرانی است. علاوه بر این پرندگان کیش و آبزیان پیرامون جزیره از تنوع خوبی برخوردارند.

انواع ماهی های خوراکی و ماهی های تزئینی زیبا و رنگارنگ،  عروس های دریایی، صدف ها، حلزون ها، شقایق ها، نرم تنان، اسفنج ها، مرجان ها و... در آب های پیرامون جزیره یافت می شوند.

جمعیت

براساس سرشماری بهمن 1379 جزیره کیش دارای 16500 نفر جمعیت است. از این تعداد حدود 1400 نفر بومیانی هستند که در منطقه سفین زندگی می کنند و بقیه کسانی هستند که عمدتاً در طول ده سال گذشته به کیش مهاجرت کرده اند.نتایج حاصل از سرشماری نفوس و مسکن کیش در سال 1380 نشان می دهد که 4454 خانوار، شامل 16501 نفر جمعیت در کیش ساکن هستند.

حمل و نقل هوایی

از آن جاییکه اصلی ترین راه ارتباطی کیش با داخل و خارج کشور مسیر هوایی است. اقدامات گسترده ای در قالب طرح توسعه فرودگاه بین المللی کیش صورت گرفته که از آن جمله می توان به بازسازی پایانه شماره 2 فرودگاه و بهره برداری از آن اشاره کرد.

احداث پایانه 5 فرودگاه نیز در دستور کار قرار دارد که عملیات فنی آن پیشرفت چشمگیری داشته است. در حال حاضر فرودگاه کیش به باند پروازی به طول 3663 و عرض 45 متر مجهز است.شبکه حمل و نقل زمینی کیش نیز 270 کیلومتر و تعداد کل وسایل نقلیه موتوری شماره گذاری شده تا پایان دی ماه 1380 بالغ بر 4400 دستگاه بوده است.امکانات اقامتی کیش نیز شامل 11 هتل، 13 هتل آپارتمان، 18 متل و 4 مهمانپذیر با حدود 6500 تخت است.

کد خبر 1893

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز