مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۷ آبان ۱۳۹۱ - ۰۶:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیران برنامه آخرین هواپیمای نظامی تجربی بدون سرنشین آمریکا که برای پرواز در شش برابر سرعت صوت طراحی شده از طرح پرتاب آزمایشی آن در سال آینده خبر دادند

آخرین پرواز مافوق صوت آمریکا در سال 2013

به گزارش ایسنا، سومین پرواز آزمایشی هواپیمای Waverider یا X-51A چند ثانیه پس از پرواز در ماه اگوست بر روی اقیانوس آرام از هم گسست.

مقامات نیروی هوایی آمریکا در حال حاضر در مورد امکان پرواز هواپیمای چهارم و زمان آن اظهار بی‌اطلاعی کردند.

نتایج اولیه از بررسی بر روی دلیل بروز مشکل در پرواز ماه اگوست نشان داده که یک مساله ارتعاش تصادفی باعث شده یکی از باله‌های کنترل کننده زودتر مستقر شود؛ اگرچه هنوز مشخص نشده که آیا این امر دلیل اصلی آن بوده یا یک اختلال نرم‌افزاری یا قدرتی باعث آن بوده است.

هواپیمای Waverider برای دستیابی به سرعت شش ماخ یا بالاتر طراحی شده بود که شش برابر سرعت صوت بوده و مسافت میان نیویورک تا لندن را در کمتر از یک ساعت طی خواهد کرد.

تحلیلگران گفته‌اند که ارتش آمریکا قصد دارد از این برنامه برای ساخت موشک‌های دارای کلاهک غیرهسته‌ای جهت دستیابی به هر منطقه از جهان در کمتر از یک ساعت استفاده کند.

نتایج بررسی‌ها بر روی آزمایش ناموفق سال جاری قرار است تا نیمه ماه دسامبر تکمیل شود.

به گفته کارشناسان، در حال حاضر مهندسان آخرین هواپیمای آزمایشی این برنامه را برای اواخر بهار یا اوایل تابستان 2013 اصلاح کرده‌اند.

چهار هواپیمای X-51A برای ارتش آمریکا ساخته شده که به گفته نیروی هوایی، تنها یکی از آنها توانسته مدت بیش از سه دقیقه را در سرعت نزدیک به پنج برابر سرعت صوت در یک پرواز آزمایشی در سال 2010 به ثبت برساند.

آخرین پرواز مافوق صوت آمریکا در سال 2013

این هواپیماهای تجربی قرار است در پایان پروازها سقوط کنند و بازیافتنی محسوب نمی‌شوند.

پس از جدا شدن از یک بمب‌افکن B-22، یک تقویت‌کننده موشک سوخت جامد در مرحله ابتدایی پرواز هواپیما مورد استفاده قرار می‌گیرد تا با کشیدن هوا به داخل در زمان حرکت رو به جلو بتواند سرعت را بالا ببرد.

هزینه این هواپیماها به دلیل محرمانه بودن بخش زیادی از این برنامه، نامعلوم باقیمانده است.

ناسا در سال 2004 توانست با یک هواپیمای دارای قدرت جت به سرعت 9.6 ماخ یا حدود 11 هزار کیلومتر در ساعت برسد اما دستگاه مورد استفاده آن موسوم به X-43 تنها برای چند ثانیه پرواز کرد و موتور مسی آن نتوانست در برابر این سرعت مقاومت کند.

مهندسان امیدوارند که هواپیمای مافوق صوت X-51A بتواند برای پنج دقیقه به پرواز ادامه دهد. برای محافظت از این هواپیما در برابر حرارت بسیار زیاد از کاشی های عایق استفاده شده که بر روی شاتل‌های فضایی ناسا نیز نصب شده بود.

پرواز مافوق صوت معمولا از سرعت پنج ماخ آغاز می‌شود که پنج برابر سرعت صوت است.

کد خبر 189294
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز