همشهری‌آنلاین: کاهش مصرف انرژی در مراکز داده‌ها، یکی از اولویت‌های عرصه فناوری انفورماتیک است. پایگاه‌های بزرگ پشتیبان اصلی زندگی دیجیتالی ماست و به انرژی بسیار زیادی احتیاج دارد.

مرکز داده‌ها

به گزارش یورونیوز، گروهی از پژوهشگران اروپایی راهی برای بهبود کارایی آن همزمان با کاهش مصرف انرژی یافته‌اند.

ماریا پرز اورتگا، هماهنگ کننده پروژه فیت فور گرین می‌گوید: هدف ما بهبود کارایی انرژی در مرکزهای داده است. ما یک راه حل فنی داریم که قادر به کاهش 25 درصدی مصرف انرژی در این مراکز است.

در تئوری این ایده بسیار ساده است. فکر کردیم: همه این پایگاه‌ها به اندازه 50 تا 75 درصد کار می‌کند، دستگاه روشن است، انرژی بسیاری مصرف می‌کند و همزمان نیاز به سرد شدن دارد. اگر بتوانیم حجم کار را در پایگاه‌ها جابجا کنیم، به طوری که به اندازه 100 در‌صد قابلیت‌شان کار کند، قادر خواهیم بود دیگر پایگاه‌ها را خاموش کنیم.

این شاید ساده به نظر بیاید، ولی بسط نرم‌افزاری که بتواند به طور درست با آن ادغام شود و از سیستم‌های موجود مدیریت انرژی بهره‌گیری کند، بسیار دشوار است.

مارکو دی جیرولامو، هماهنگ کننده پروژه اتحادیه اروپا می‌گوید: ما 3 مرحله آزمایش در پیش رو داشتیم. در 3 آزمایش واقعی، بر روی 3 مرکز مختلف داده کار کردیم: مرکز سنتی داده، یک مرکز داده که خدمات پردازش‌ابری ارائه می‌کند و یک مرکز داده برای محاسبات علمی. در نتیجه این آزمایش‌ها ثابت کردیم که تمرکز کار در دستگاه‌های کمتر و خاموش کردن برخی از آنها امکان پذیر است، بدون اینکه صدمه‌ای به خدمات ارائه شده توسط مرکز داده‌ها به مشتریان و کاربران وارد شود.

مانع فنی دیگر اطمینان حاصل کردن از این بود که افزایه‌ها در مرکزهای داده، در مصرف انرژی صرفه جویی کند.

ماریا پرز اورتگا، هماهنگ کننده پروژه فیت فور گرین می‌گوید: راه حل‌های تجاری فقط وقتی قابل استفاده است که سخت افزارمان مال آن‌ها باشد. افزایه (plug-in) ما با هر محیطی و هر سخت افزاری که داریم، مستقل از پلتفورمی که در مرکز داده داریم، می‌تواند کار کند.

کد خبر 189277
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز