گروه بین‌الملل: دو طرف درگیر در سوریه پس از حدود دو سال درگیری، با برقراری آتش بس موقت موافقت کردند تا خود دمی بیاسایند و در مقابل، جامعه جهانی نفس‌های خود را برای گام دوم آنها حبس کند.

سوریه

به گزارش خبرگزاری فرانسه، فرماندهی کل ارتش و نیروهای مسلح سوریه پنجشنبه شب گذشته در چارچوب ایده اخضر ابراهیمی فرستاده سازمان ملل به سوریه برای برقراری آتش بس موقت، در بیانیه‌ای، اعلام کرد که به مناسبت عید قربان عملیات نظامی را از بامداد روز جمعه تا روز دوشنبه در تمام کشور متوقف خواهد کرد، اما حق واکنش به هرگونه اقدام مسلحانه یا ورود تروریست‌ها به داخل کشور را برای خود محفوظ می‌دارد.

این درحالی بود که مخالفان مسلح در سوریه موضع واحدی درقبال این آتش بس از خود نشان ندادند و درحالی‌که گروه پیکارجوی موسوم به ارتش آزاد گفت که به این آتش‌بس متعهد است، شماری دیگر از گروه‌های مسلح و در صدر آنها جبهه النصره و انصار الاسلام از گروه‌های وابسته به القاعده، اعلام کردند که آتش بس برای آنها معنایی ندارد و به اقدامات خود ادامه خواهند داد.

واکنش‌های بین‌المللی

در نخستین واکنش بین‌المللی به آتش بس موقت، دبیرکل سازمان ملل با استقبال از این اقدام، بر اهمیت پایبندی دو طرف به آن تأکید کرد. روسیه هم این اقدام را زمینه ساز انتقال به مرحله حل و فصل سیاسی بحران سوریه از طریق گفت‌وگوی جامع دانست. آمریکا اما در عین ابراز امیدواری به التزام دو‌طرف به این آتش بس، همچون گذشته درباره تعهدات دولت سوریه درقبال آن تشکیک کرد. وزیر خارجه ترکیه در صفحه توییتر خود نوشت: برقراری آتش بس در سوریه می‌تواند آغاز فصل جدیدی در تحولات این کشور باشد.

اما در نخستین روز برقراری آتش‌بس موقت در سوریه، رسانه‌های خبری از درگیری‌های شدید در نزدیکی یک پایگاه نظامی در استان ادلب در شمال غرب سوریه خبر دادند. به گزارش خبرگزاری آلمان، یک گروه طرفدار مخالفان در لندن، اعلام کرد که صبح دیروز نخستین نقض آتش بس موقت ثبت شد. این سایت بدون اشاره به طرف شروع‌کننده تیراندازی گزارش داد که ارتش سوریه به شلیک‌هایی در روستای دیر شرقی در نزدیکی پایگاه نظامی وادی ضیف در معره‌النعمان واکنش نشان داد. تا پیش از برقراری آتش بس، گروه‌های مسلح سه بار به این پایگاه نظامی که موقعیتی استراتژیک دارد، یورش برده بودند اما تلاش‌های آنها بی‌نتیجه مانده بود.

واکنش آمریکا به اتهامات روسیه

یک روز پس از اتهام مسکو به واشنگتن درباره کمک‌های لجستیک به گروه‌های مسلح مخالف در سوریه، آمریکا به‌صورت ضمنی به هماهنگی برای ارسال سلاح به مخالفان مسلح اذعان کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، ویکتوریا نولاند سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ضمن رد اتهامات روس‌ها و مسخره خواندن اتهام ارسال سلاح به مخالفان مسلح، در عین حال، اعتراف کرد که واشنگتن با برخی کشورها برای ارسال سلاح به گروه‌های مسلح هماهنگی می‌کند؛ وی اما به نام آن کشورها اشاره‌ای نکرد. اما در داخل سوریه، دیروز رئیس‌جمهور سوریه برای ادای نماز عید قربان در مسجد الافرم در منطقه مهاجرین در دمشق حضور یافت. به نوشته روزنامه لبنانی السفیر، همزمان با آغاز برقراری آتش بس موقت در کشور، تلویزیون سوریه به‌صورت مستقیم این مراسم را پوشش داد و بشار اسد به همراه شماری از مسئولان بلندپایه کشوری در آن حضور یافت. 

کد خبر 189103
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز