جمعه ۱۷ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۳:۵۴
۰ نفر

گروه سلامت: نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران، با اعلام این‌که مقررات ارایه گزارش از تهدیدات سلامت از ماه ژوئن سال جاری میلادی در ایران اجرا می‌شود، گفت: تاکنون هیچ موردی از انتقال آنفلوآنزای پرندگان به عنوان یک معضل روز سلامت در دنیا دیده نشده است.

 اما پر کردن خلأهایی مانند رسیدگی به وضعیت بهداشت مناطق محروم، کاهش مصرف دخانیات، گسترش آموزش و مبارزه با رشد شیوع ایدز از راه جنسی، کاهش آمار حوادث قابل کنترل و مبارزه با فقر و بیکاری به عنوان رکن تهدید کننده سلامت از چالشهای جدی سلامت در ایران است.

مبشر ریاض شیخ در نشست خبری که با هدف بررسی معضلات کنونی سلامت در جهان، منطقه خاورمیانه و ایران در ساختمان سازمان ملل متحد در ایران برگزار شد، در خصوص تاکید بر ارتباط میان اقتصاد و سلامت، به خسارت 6 میلیارد دلاری شیوع سارس و مرگ 10 هزار نفر در سه ماهه اول سال 2003 در جهان اشاره کرد و افزود: وقوع چنین امری در مورد امراضی مانند آنفلوآنزای پرندگان، اقتصاد جهان به‌ویژه کشورهای در حال توسعه را به شدت به خطر می‌اندازد.

وی در ادامه با اشاره به این که در سه سال اخیر 30 نوع ویروس جدید که هنوز واکسن خاصی برای آنها کشف نشده به وجود آمده است، اظهار داشت: در حال حاضر توقف شیوع ویروس ایدز که در سال 2006، 40 میلیون نفر از مردم جهان را مبتلا کرد بسیار حائز اهمیت است.

نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران  در ادامه با اعلام این که وضعیت ایران از نظر خدمات بهداشتی مطلوب بوده و در سازمان بهداشت جهانی کاهش رتبه نداشته و هم اکنون در رده کشورهای نیکاراگوئه، اندونزی و اکوادور قرار می‌گیرد، گفت: هم‌اکنون بیماریهای قلبی عروقی، حوادث و تصادف از چالشهای مهم سلامت در ایران محسوب می‌شوند و مقابله با این چالشها و سایر معضلات حضور پزشکان در تمام مناطق کشور و اقداماتی از قبیل گسترش بیمه بهداشت روستایی و اختصاص منابع اقتصادی بیشتر به مناطق محروم را می‌طلبد.

نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر وضعیت شیوع ایدز و مقابله با این بیماری در ایران در مقایسه با سایر کشورهای جهان اعلام کرد:  شیوع ایدز در ایران اگرچه در مقایسه با سایر کشورهای جهان اندک است اما  معضل جدی در حال حاضر نحوه انتقال این بیماری است زیرا عمده‌ترین روش انتقال این بیماری در حال حاضر استفاده از سرنگ تزریقی مشترک است اما این نحوه انتقال به سرعت به سوی انتقال از راه جنسی در حال تغییر است.

وی در ادامه به کشف اخیر داروی ایدز (آیمود) در ایران اشاره کرد و گفت: داروی کشف شده داروی کنترل کننده روند بیماری است که مرحله بروز کامل بیماری را به تاخیر می‌اندازد و هیچ‌گونه اثر درمانی ندارد چرا که تاکنون هیچ روش درمانی برای ایدز به وجود نیامده است.

وی در این خصوص افزود: دولت ایران هنوز برای تایید این دارو با سازمان بهداشت جهانی تماس نداشته است.

کد خبر 18910

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز