پنجشنبه ۴ آبان ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: کشف فسیل‌های جدید سرنخ‌های تازه‌ای را در خصوص یکی از مهم‌ترین معماهای حل نشده‌ علم تکامل یعنی منشا آرواره در اختیار دانشمندان قرار می‌دهد

منشأ آرواره

به گزارش ایسنا، فسیل‌های جدید که در جنوب چین کشف شده‌اند نشان می‌دهند که نزدیک به 420 میلیون سال قبل گونه‌ای ماهی فاقد آرواره استخوان‌دار موسوم به galeapsid، تکامل ساختارهای مغز که موجب شکل‌گیری آرواره شد را آغاز کرد.

دانشمندان چینی در مطالعات‌شان با استفاده از تکنیک‌های پیشرفته از قبیل سنکروترون توموگرافی دریافتند که در این گونه از ماهی‌ها که به عبارتی اجداد آرواره‌دار مهره‌داران هستند، ارگان‌های جفت‌شده بینی از یکدیگر جدا شدند و مانع بینی را برطرف کردند اما به این دلیل که galeaspidها فاقد آرواره بودند این امر بیشتر قوه بویایی‌ آن‌ها را تقویت کرد.

به گفته پروفسور فیلیپ ژانویه از موزه تاریخ طبیعی پاریس و یکی از حاضرین در تیم تحقیقاتی، یافته‌های نوین در خصوص آناتومی galeaspid نخستین مدرک دال بر توصیف شرایط پیش از ظهور آرواره را ارائه می‌دهد.

زیست‌شناسان نیز به طور مشابهی با مقایسه جنین‌شناسی مهره‌داران زنده آرواره دار و فاقد آرواره در پی حل این معما برآمدند. هدف آنها توضیح دادن تفاوت بین این دو درجه تکاملی از لحاظ حوزه‌های فضایی و زمانی تغییر داده شده در بیان ژن‌های نظارتی عنوان شده است.

آنها به این نتیجه دست یافتند که مهره‌داران بدون آرواره فاقد این اندام هستند زیرا سلول‌های مهاجرتی که آرواره‌ها از آنها تکامل می‌یابند توسط بینی ویژه‌ای که در وسط صورت این موجودات قرار گرفته، از مهاجرت به مکان آرواره بازداشته می‌شوند.

کد خبر 189021
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز