چهارشنبه ۳ آبان ۱۳۹۱ - ۱۸:۳۲
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: بعد از چند سال بحث و جدل درباره اختصاص شبکه‌ای مستقل برای کتاب، مسئولان رادیو گام نخست را برای این کار برداشتند. رادیو کتاب 20 آبان 91 آغاز به کار می‌کند

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از مهر  حمید رضا ولیان مدیر رادیو کتاب گفت: رادیو کتاب با شعار «جایی بین جوانان ایران» از 14 آبان پخش آزمایشی و از 20 آبان، همزمان با هفته کتاب، فعالیت رسمی خود را آغاز می‌کند.

وی در دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یکی از رویکردهای این رادیو را پرداختن به موضوع نمایشگاه کتاب دانست و گفت: بخش ویژه‌ای در این رادیو برای حمایت و پشتیبانی از نمایشگاه‌های کتاب پیش‌بینی شده است.

ولیان افزود: این رادیو در سه حوزه اصلی تالیف کتاب، نشر و کتابخوانی در قالب‌های رسانه‌‌ای مختلف برنامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: از برنامه‌های زنده و تولیدی سایر شبکه‌ها مانند چراغ مطالعه، پیشخوان و گنجینه که با صبغه دینی در رادیو معارف در حال پخش است استفاده می‌شود. توجه به حوزه‌های فصه، رمان، دفاع مقدس و کودک و نوجوان از دیگر برنامه‌های رادیو کتاب خواهد بود.

همچنین در سلسله بحث‌های تخصصی با عنوان مغرب اندیشه به موضوع غرب‌شناسی پرداخته می‌شود و اهتمام به کتاب‌شناسی هنر و رسانه و نیز تالیفات قومیت‌های مختلف ایران از دیگر برنامه‌های این رادیو است.

در این دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با اعلام حمایت همه‌جانبه وزارت متبوعش از رادیو کتاب، راه‌اندازی این رادیو را پاسخی در خور به یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری در زمینه کتاب و کتابخوانی دانست و گفت: سیاست‌های کلی نظام و رهنمودهای معظم‌له باید مبنای کار و فعالیت در رادیو کتاب باشد.

سیدمحمد حسینی همچنین با برشمردن برخی رویدادهای حوزه کتاب و کتابخوانی همچون جوایز کتاب فصل، کتاب سال، جلال آل‌احمد و پروین اعتصامی در وزارت ارشاد، از وجود ظرفیتهای فراوان در این وزارتخانه برای حمایت از رادیو کتاب خبر داد و بر ضرورت ایجاد تنوع و جاذبه در برنامه‌های رادیوی یاد شده تاکید کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به ضرورت معرفی آثار و تالیفات بزرگان و عالمان دین و نیز مفاخر فرهنگی در رادیو کتاب افزود: کارهای برخی موسسات فعال در حوزه کتاب و کتابخوانی مانند موسسه نهج‌البلاغه و یا موسسه میراث مکتوب که در زمینه نسخه‌های خطی فعالیت‌های ارزشمندی دارد باید در این رادیو تبیین و معرفی شود.

وزیر ارشاد همچنین بر لزوم طراحی قالب‌های مناسب و متنوع رسانه‌ای در برنامه‌های رادیو برای معرفی کتاب‌های تحول‌آفرین و اثرگذار، معرفی و ترویج الگوی سبک زندگی ایرانی اسلامی مورد نظر مقام معظم رهبری، آسیب‌شناسی حوزه نشر و کتاب و پرداختن به موضوع نقد کتاب تاکید کرد.

حسینی در پایان، استفاده رادیو کتاب از ظرفیت‌های رایزنی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور و همکاری خبرگزاری کتاب ایران، وابسته به وزارت ارشاد با این رادیو را خواستار شد.

در این دیدار علی اسماعیلی، سرپرست معاونت فرهنگی، منصور واعظی، دبیر هیئت امنای نهاد کتابخانه‌های عمومی و علی شجاعی صائین، مدیرعامل خانه کتاب حضور داشتند.

کد خبر 189013
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز