مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۳ آبان ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان فناوری جدیدی ارائه کرده‌اند که از انرژی خورشیدی برای تولید مواد شیمیایی استفاده می‌کند که می‌توان آن‌ها را برای تولید برق و سوخت ذخیره کرد.

تولید سوخت از انرژی خورشیدی

به گزارش خبرگزاری مهر، این فناوری جدید که عمل فتوسنتز را تقلید می‌کند، نور خورشید و آب را به گونه‌ای درهم می‌آمیزد که سوخت‌های قابل ذخیره را نوید می‌دهد.

این پیشرفت که از مواد ساخت دست بشر استفاده می‌کند می‌تواند فواید بسیاری داشته باشد از جمله توانایی برای ذخیره‌سازی مواد شیمیایی تا زمان مورد نیاز؛ قابلیتی که فناوری‌های تولید برق کنونی از آن بی‌بهره‌اند.

فرایند "تبدیل انرژی خورشیدی به انرژی شیمیایی" توسط پروفسور یاسوهیرو تاچیبانا استاد مهندسی هوافضا، مکانیک و ساخت دانشگاه RMIT ارائه شده است.

به گفته تاچیبانا، هنوز ساخت دستگاهی که بتواند سوخت‌های مولکولی مانند هیدروژن تولید کند که از نظر هزینه و مقیاس، قابل رقابت با سوخت‌های فسیلی باشد، به صورت یک چالش باقی مانده است.

عامل بهبود کارایی چنین فناوری‌هایی، در ساخت "نانومواد" جدید، کنترل اثربخش فرایندهای واکنش انتقال شارژ و بهبود در ساختار دستگاه است.

پیشرفت‌های اخیر در زمینه نانوفناوری به بهبودهای امیدوارکننده در هزینه و اثربخشی فرایندهای تبدیل، منجر شده است.

وی گفت: هدف علمی آینده ما ساخت سیستم تجزیه آب خورشیدی است که فقط با نور آفتاب و آب دریا کار کند. خوشبختانه این منابع به راحتی و رایگان در دسترس هستند.

پروفسور "زینگ هو یو" مدیر موسسه تحقیقات فناوری RMIT گفت: تحقیقات اخیر چشمگیر هستند اما چالش‌ها در این زمینه که چگونه تحقیقات آکادمیک در مقیاس آزمایشگاهی به فناوری‌های عملی و از نظر اقتصادی به صرفه تبدیل شوند، باقی مانده‌اند.

علاوه بر استفاده از انرژی خورشیدی، می‌توان از منابع انرژی تجدیدپذیر قابل دسترس دیگری مانند انرژی باد و موج نیز استفاده کرد.

کد خبر 188941
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز