چهارشنبه ۳ آبان ۱۳۹۱ - ۰۵:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک نهنگ سفید نر که قادر به تقلید صدای انسان است، به عقیده دانشمندان قصد برقراری ارتباط با انسان‌ها را دارد

نهنگ سفیدی که صدای انسان را تقلید می‌کند

به گزارش ایسنا، این نهنگ موسوم به "ناک" در نهایت شگفتی دانشمندان از یک صدای خاص انسانی برخوردار بوده درحالی که پیش از این تصور می‌شد آنها صداهایی را به شیوه‌ای کاملا متمایز از صدای انسان تولید می‌کنند.

ناک پنج سال پیش، پس از 30 سال زندگی در میان دلفین‌ها و دیگر نهنگ‌های سفید و در ارتباط با انسان‌ها در بنیاد ملی پستانداران دریایی در کالیفرنیا مرد.

این در حالیست که اسناد ثبت شده از این نهنگ برای اولین بار توسط این محققان منتشر شده است.

به گفته سم ریجوی، سرپرست این تیم تحقیقاتی، مشاهدات نشان داده که ناک باید مکانیک صوتی خود را برای ایجاد اصوات انسانی اصلاح کرده باشد و چنین تلاشی نشان دهنده خواست این حیوان برای برقراری ارتباط بوده است.

این محققان ابتدا با صداهای غیرمتداولی در مجاورت محوطه نهنگ‌ها و دلفین‌ها رو به رو شدند که شبیه به صدای صحبت دو انسان در دوردست در سال 1984 بود.

این صداها سپس هنگامی که یکی از غواصان از محوطه بیرون آمده و پرسیده بود که چه کسی او را به صدا زده، مشخص شد که از سوی ناک بوده است.

اگرچه پیش از این گزارشات دیگری در مورد صدای شبیه انسان نهنگ‌ها وجود داشته، در این مورد گروه ریجوی با ثبت صدای ناک در طی سالیان به دنبال ارائه شواهد واقعی بودند.

این محققان یک پلت‌فورم شنود زیردریایی خاص برای شنیدن صداهای بیشتر نصب کرده بودند. این دستگاه از یک ریتم شبیه به صدای انسان و فرکانس‌های پایه چندین اکتاو پایین‌تر از صدای نهنگ‌ها رونمایی کرد که به صدای انسان بیشتر نزدیک بودند.

به گفته محققان، بخش جالب این پژوهش آن است که نهنگ‌ها از میان مجاری بینی خود صدا تولید می‌کنند، نه مانند انسان‌ها که از حنجره خود برای این کار استفاده می‌کنند.

برای تولید این صداها، ناک باید فشار را در مجاری بینی خود تغییر داده و همچنین تنظیمات عضلانی دیگری را به همراه باد کردن کیسه دهلیزی در سوراخ هوای سر خود انجام داده باشد که به باور دانشمندان کار آسانی نبوده است.

کد خبر 188860
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز