سه‌شنبه ۲ آبان ۱۳۹۱ - ۱۲:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: نخستین اطلس از میکروساختار ماده سفید مغز انسان تهیه شد که نتایج نهایی این پروژه قابلیت تغییر چهره علوم عصبی و پزشکی را طی دهه آینده دارد

نخستین اطلس ماده سفید مغز تهیه شد

به گزارش مهر، این پروژه که توسط محققان اروپایی انجام شده به فناوری پیشرفته MRI تکیه دارد و بودجه 2.4 میلیون یورویی آن توسط برنامه فناوری‌های نوظهور و آینده اتحادیه اروپا تامین شده است.

در این پروژه که "CONNECT" خوانده می‌شود کشورهای انگلیس، آلمان، فرانسه، دانمارک، سوئیس و ایتالیا حضور دارند.

این اطلس جدید تصاویر سه بعدی تهیه شده از اسکن‌های MRI مغز 100 داوطلب را ترکیب می‌کند.

برای این هدف، محققان شیوه‌هایMRIپیشرفته‌ای را ارائه کردند که دقت و جزئیات بی سابقه‌ای را فراهم می‌کند.

محققان از جدیدترین الگوریتم‌های مدل‌سازی و سخت افزاری رایانه‌ای برای ابداع شیوه تصویربرداری جدید بهره بردند. این شیوه‌ها برای تحقق اطلس مغزی جدید CONNECTضروری بودند.

این شیوه‌های تصویربرداری اطلاعات جدیدی در مورد ساختار مغز ارائه می‌کند که می‌تواند به شناخت بهتر از معماری سطح پایین سلولی مرتبط با فرایندهای سطح بالای تفکر کمک کند.

در حال حاضر گروه‌های تحقیق زیست پزشکی در سراسر جهان، علم مغز را با استفاده از اطلسی مطالعه می‌کنند که توسط روش‌های مخرب و پرزحمت به دست آمده از مغز چند انسان محدود به دست آمده که بدن‌های خود را به علم اهدا کردند.

اما این اطلس جدید فرایندهای غیرممکن بررسی‌های دشوار هر دو میلی متر از بافت مغزی را با میکروسکوپ شبیه سازی می‌کند و این در حالی است که مغز دست نخورده باقی می‌ماند.

آنچه که در این اطلس نوین و بدیع است، نقشه برداری از ویژگی‌های میکروسکوپی (مانند میانگین اندازه سلول و تراکم آنها) درون ماده سفید مغز است که حاوی فیبرهای عصبی است و اطلاعات را در سراسر مغز زنده انتقال می‌دهند.

نتیجه این پروژه از طریق شیوه‌های پردازش تصویری پیشرفته به دست آمد که عمق و دقت جدیدی را در شناخت ما از مغز انسان در سلامت و بیماری فراهم می‌آورد.

این اطلس ساختار میکرویی مغز را در یک فضای استاندارد به گونه‌ای توصیف می‌کند که حتی کاربران غیر متخصص مغز مانند پزشکان و محققان پزشکی نیز می‌توانند از اطلاعات آن استفاده کنند.

دراین اطلس، گستره وسیعی از تصاویر جدید وجود دارد که ویژگی‌های بافت میکروسکوپی متفاوت مانند قطر و تراکم فیبرها را در سراسر مغز نشان می‌دهد.

این تصاویر به عنوان استاندارد مرجع برای مطالعات آینده مغز در پزشکی و علوم عصبی پایه استفاده خواهد شد.

کد خبر 188712
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز