گروه شهری: مرکز مطالعات شهر تهران در سال‌جاری طرح جامعی برای حمایت از نخبگان علمی حوزه شهری برنامه‌ریزی کرده است.

حمایت از پایان نامه‌های مقاطع ارشد و دکتری در حوزه مدیریت شهری و حمایت از نخبگان سرباز در مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران از رئوس این حمایت محسوب می‌شود. همچنین برگزاری جشنواره‌های علمی پژوهشی در سطح ملی، فرصتی برای فعالان علمی در این حوزه فراهم آورده است تا موجب ثبات نگاه علمی در مدیریت کشور شوند.

دیروز در مرکز مطالعات شهر تهران نشست خبری با موضوع پنجمین جشنواره ملی و نخستین جشنواره بین‌المللی برترین‌های پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری برگزار شد. این جشنواره از چهار دی‌ماه در 36محور مختلف حوزه شهری در برج میلاد تهران برگزار می‌شود و علاقه‌مندان تا پایان آبان‌ماه فرصت دارند آثار خود را ارائه دهند. سیدمحمد مجابی، معاون علم و فناوری مرکز مطالعات شهر تهران در این‌باره با اشاره به فعالیت‌های مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران گفت: این مرکز از سال 52با هدف برنامه‌ریزی برای شهر تهران شکل گرفت که در این راستا طرح جامع تهران تهیه شد و هم‌اکنون در حال پیگیری است.

در دوره حاضر مدیریت شهری، کار با نگاه علم محور ادامه یافته و منشور علمی شهر تهران به واحدهای مختلف ابلاغ شده است تا برای بخش‌های مختلف مطالعات لازم انجام شود و کاربست اجرایی طرح آماده شود. مسئله یابی و آینده‌پژوهی از محورهای کارهاست و در این زمینه ارتباط با اندیشمندان و کارشناسان وجود دارد به‌طوری که امکان‌سنجی انتخاب مستقیم شهردار تهران توسط مردم از مطالعاتی است که انجام شده است. در این زمینه از پایان‌نامه دانشجویان مقطع ارشد و دکتری که موضوعات مرتبط در حوزه‌های مختلف مدیریت شهری داشته باشند به میزان پنج و هشت‌میلیون تومان حمایت می‌شود و در سال‌جاری نیز بیش از 20عنوان در این زمینه پیش‌بینی شده است.

سازمان بین‌المللی اسکان بشر سه‌جایزه مختلف دارد که برای نخستین‌بار بخش جایزه پژوهش مطرح شده است که با مشارکت این سازمان انجام می‌شود و مرکز مطالعات قصد دارد تهران را در سطح جایزه جهانی پژوهش حوزه مدیریت شهری معرفی کند. تقویت کاربست پژوهش‌های نظری در دستاوردهای علمی و تجارب جهانی، تقویت و تثبیت نهاد پژوهش‌های کاربردی شهری با مشارکت سیاستگذاران و کارشناسان، توسعه سرمایه انسانی و ایجاد نهاد تدوین و انتقال و کاربست تجارب مدیریت شهری ازجمله اهداف برپایی این جشنواره است. در این جشنواره 36محور معرفی شده که طرح‌های مطالعاتی، مقاله و پژوهش، کتاب، پایان نامه و اختراع مورد داوری قرار گرفته و جایزه‌ای نیز توسط سازمان جهانی اسکان بشر درنظر گرفته شده است.

کد خبر 188698
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز