دوشنبه ۱ آبان ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: پوکی استخوان بیماری است که بیش‌تر افراد در دوران پیری به آن دچار می‌شوند و می‌تواند مشکلات زیادی را برای فرد ایجاد کند.

3 خوراکی خوشمزه علیه پوکی استخوان

پوکی استخوان به جهت کاهش جذب کلسیم توسط بدن صورت می‌گیرد. با انجام ورزش‌های روزانه، نکشیدن سیگار، تغذیه مناسب و نخوردن مشروبات الکلی می‌توان از بروز بیماری پوکی استخوان پیشگیری کرد و برای پیشگیری از این بیماری 4 ساعت پیاده‌روی در هفته با مصرف بهترین داروها برابری می‌کند.

صرف میوه، سبزی و غلات خطر بروز پوسیدگی و شکستگی استخوان را در افراد مسن کاهش می‌دهد. نتایج پژوهش‌های محققان دانشگاه تافتز در بوستون امریکا حاکی است مردان مسنی که بیشترین مقدار میوه، سبزی و غلات را مصرف می‌کنند، کمتر از مردان مسن دیگر در معرض پوکی استخوان قرار دارند.

نتایج پژوهش‌ها همچنین نشان می‌دهد زنان مسنی که بیشترین مقدار مصرف شیرینی را دارند، از کمترین میزان دانسیته استخوانی برخوردارند و بیشتر از زنان دیگر در معرض پوکی و شکستگی استخوان قرار دارند. به گفته محققان، با توجه به نتایج به دست آمده در این مطالعه مصرف میوه، سبزی و غلات احتمالاً با افزایش تجمع مواد معدنی در استخوان از پوکی استخوان و بروز شکستگی‌های آن پیشگیری می‌کند.

1- آلوی سیاه

بهرام ارجمندی، استاد دانشگاه فلوریدا گفت: خوردن آلوی سیاه باعث ترمیم استخوان‌های بدن می‌شود و این آلو بهترین درمان برای بیماران پوکی استخوان محسوب می‌شود. تحقیقات ما بر روی این بیماری از سال 1996 تا سال 2008 بر روی مدل‌های انسانی و حتی حیوانی انجام شد و در این تحقیقات ما میوه‌ها و خشکبارهای مختلف مانند خرما، کشمش، توت فرنگی و ... را مورد مطالعه قرار دادیم.

افرادی که دارای پوکی استخوان هستند نباید به مقدار زیاد قهوه مصرف کنند چرا که قهوه مانع از جذب کلسیم در بدن می‌شود و این امر احتمال بروز پوکی استخوان را افزایش می‌دهد

این تحقیقات نشان می‌دهد که خوردن آلوی سیاه (نه آلوی بخارا) استخوان‌های تخریب شده را ترمیم می‌کند و کیفیت استخوان‌هایی که بر اثر خوردن این آلو ترمیم می‌شوند، بهتر از استخوان‌هایی است که با بهترین داروها ترمیم می‌شود. این در حالی است که هزینه درمان با داروها ماهانه 600 دلار و از طریق تزریق است اما مصرف این آلوها هزینه زیادی ندارد و فرد به راحتی می‌تواند از آن استفاده کند.

اصل این آلوها در کنار دریای خزر رشد می‌کند و هم اکنون آمریکا بزرگ‌ترین تولید کننده این آلوها است.

2- کلم بروکلی

بروکلی دارای ویتامین C، K و نیز سرشار از پتاسیم و کلسیم بوده و مانند شیر و پنیر از مواد غذایی استخوان ساز هستند. طبق نتایج حاصله از تحقیقات، مصرف ویتامین C و k موجب تقویت و افزایش تراکم استخوان می‌شوند. پتاسیم اثر اسیدهای متابولیک را که موجب از دست دادن استخوان می‌شوند، کاهش می‌دهد.

متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند در هفته سه بار کلم بروکلی را در برنامه غذایی خود جای دهید.

3- ماست

تحقیقات می‌گوید با خوردن ماست می‌توان به روند تشکیل استخوان سرعت بخشیده و از بروز این بیماری پیشگیری کرد.

ماستی که از شیر گاو تهیه شده باشد سرشار از کلسیم و پروتئین بوده و عامل مهمی در استخوان‌سازی محسوب می‌شود.

ماست را هر روز مصرف کنید.

همچنین افرادی که دارای پوکی استخوان هستند نباید به مقدار زیاد قهوه مصرف کنند چرا که قهوه مانع از جذب کلسیم در بدن می‌شود و این امر احتمال بروز پوکی استخوان را افزایش می‌دهد.

منبع: تبیان

کد خبر 188653
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز