بندرعباس: دستی دراز می‌شود و پولی را از پنجره نیمه باز به‌دست دیگر می‌دهد. دست آن سمت شیشه با پلاستیکی به بیرون دراز می‌شود، پلاستیک را می‌قاپد و دور می‌شود.

پخش موادمخدر - بندرعباس

 کوچه‌های خاکی محله‌ای قدیمی، هنوز پراز صدای بازی بچه‌هایی است که توپ را شوت می‌کنند یا هفت سنگ را روی هم می‌چینند اما رفت‌وآمد آدم غریبه‌ها بیشتر به چشم می‌آید. یکی از دردست‌ترین کالاهایی که در کوچه و محله‌ها به‌ویژه محلات کهنه و قدیمی دیده می‌شود مواد تخدیر‌کننده است.

به گزارش ایسنا، احمد خدایی، رئیس پلیس مبارزه با مواد‌مخدر هرمزگان در مصاحبه‌ای مطبوعاتی از جدیت و قاطعیت پلیس در اجرای طرح‌های پاکسازی پاتوق‌ها و استمرار طرح جمع‌آوری خرده‌فروشان تا پایان سال خبر داد. خدایی در ادامه افزود: پلیس مبارزه با مواد‌مخدر استان در اجرای طرح ارتقای امنیت اجتماعی، طرح مبارزه با خرده‌فروشان و توزیع‌کنندگان مواد‌مخدر و پاکسازی محلات را با قاطعیت و اقتدار اجرا می‌کند. او خاطرنشان کرد: این طرح با همکاری یگان ویژه انجام می‌شود که طی آن اخیرا منازل تعدادی از خرده‌فروشان و توزیع‌کنندگان در دو محله شهر بندرعباس به دقت بازرسی شد و در پی آن تعدادی از این افراد بازداشت و مقادیری مواد‌مخدر آماده فروش و همچنین وسایل مربوط به آن کشف و ضبط شد.

باتوجه به این موضوع که نیروهای مبارزه با مواد‌مخدر استان در فصل‌هایی مشخص از سال اقدام به جمع‌آوری خرده‌فروشان می‌کنند اما در محله‌های قدیمی شهر این توزیع‌کنندگان همچنان به‌کار خود ادامه می‌دهند. فروشندگان مواد‌مخدر در محلات سنتی و قدیمی کلنی‌ای را تشکیل داده‌اند که هنگام مواجهه با مأموران یکدیگر را مطلع و اقدام به جاسازی مواد می‌کنند. البته نقش موتورسوارانی که در طول روز به‌عنوان اسکورت خیابان‌ها را می‌پایند تا هنگام بروز خطر به این افراد هشدار بدهند را نباید نادیده گرفت.

بارها مشاهده شده که موادفروشان با ایجاد موانعی در راه‌های ماشین‌رو (درست کردن ناهمواری‌ها و دست‌اندازها) حرکت ماشین‌های پلیس به محل فروش را کند می‌کنند تا در مواقع خطر فرصت لازم را برای از بین بردن مدرک جرم داشته باشند. بسیاری از آنها با تعبیه چاه فاضلاب در اتاقی که مواد بسته‌بندی و عرضه می‌شود در هنگام بروز خطر با فرصتی که ایجاد کرده‌اند تمامی مواد و مدارک جرم را به چاه فاضلاب سرازیر می‌کنند و اینگونه است که وقتی مدرکی وجود نداشته باشد هیچ اتهامی به فرد مواد فروش وارد نیست. تشکیل باندهای توزیع نیز در بسیاری از محلات به یک سیستم تبدیل شده تا جایی که مواد‌مخدر را به آسانی با پیک موتوری به‌دست خریدار می‌رسانند. اگرچه بحث فرهنگسازی‌ را نباید نادیده گرفت که در بلندمدت می‌تواند مؤثر باشد اما مقابله با چنین افرادی به‌عنوان راه‌حلی کوتاه‌مدت مطرح است.

ابراهیم عزیزی، استاندار هرمزگان از آغاز موج جدیدی از پیشگیری و مبارزه با مواد‌مخدر خبر داد و به ایسنا گفت: مبارزه با مواد‌مخدر یک مبارزه جمعی است که تمام اقشار جامعه به‌خصوص مسئولان به شکلی ویژه در آن سهیم هستند. عزیزی تأکید کرد: باید تمام قابلیت‌های سازمان‌ها، ادارات و ارگان‌های دولتی در مبارزه با مواد‌مخدر به کارگرفته شود تا بتوانیم موج جدیدتر و جدی‌تری نسبت به گذشته در مبارزه با این ماده مرگبار ایجاد کنیم. عزیزی همچنین بر تهیه چشم‌انداز کشوری مبارزه با مواد‌مخدر تأکید و خاطرنشان کرد: البته باید درنظر داشت که یک نسخه واحد را نمی‌توان برای کل کشور پیچید و در این رابطه هر استان باید نسبت به شرایط جغرافیایی و فرهنگی خود، نحوه و گستره مبارزه با مواد‌مخدر را تعیین کند و با بومی‌سازی چشم‌انداز کشوری حرکتی مستمر و منظم را انجام دهد.

در بندرعباس شکل عرضه مواد بسته به نوع آن تغییر می‌کند. حتی در محله‌هایی تنها نوع خاصی از مواد فروخته می‌شود. رد و بدل‌کردن مواد از پنجره، فروش آن توسط موتورسواران دوره‌گرد تا عرضه آن در پاتوق‌ها و محل تجمع معتادان و حمل آن توسط کودکان تا کسی به آنها شک نکند از شیوه‌هایی است که موادفروشان از آن برای فروش و توزیع مواد‌مخدر استفاده می‌کنند. البته ناگفته نماند اینگونه افراد برای بازاریابی هم که شده مکانی را برای استفاده و مصرف مواد در اختیار فرد خریدار می‌گذارند و با ساختن خانه‌ها که به کلبه معروف است افرادی را دور هم جمع می‌کنند که مشتریانی ثابت هستند و اینگونه است که فروش مواد شغلی می‌شود که افرادی از آن کسب درآمد می‌کنند. کسانی که راحتی و سود این کار را به خطرات احتمالی‌اش ترجیح داده‌اند و رفته‌رفته از راه فروش مواد‌مخدر برای خود دستگاه و سیستمی به هم زده‌اند به شکلی که وقتی به‌عنوان یک نگاه بیرونی به‌قضیه توجه می‌کنیم می‌بینیم که مشکل ریشه‌دارتر از آنچه به‌نظر می‌آید است و از آنجایی که خشکاندن اصولی باید از ریشه صورت گیرد تنها راه مبارزه جدی و مستمر، برخورد قاطع با خرده‌فروشان است. البته خراب کردن یا مصادره‌کردن خانه‌ها و پاتوق‌های عرضه مواد نیز می‌تواند راهکاری باشد که همکاری مردم با پلیس را می‌طلبد تا با اطلاعاتی که در اختیار پلیس می‌گذارند مراجع به شکلی قانونی با آنها برخورد کنند.

کد خبر 188435

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز