شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۱ - ۱۷:۳۷
۰ نفر

گروه بین‌الملل: پس از وقفه‌ای چند‌ماهه، به نظر می‌رسد موج اعتراض‌ها به تدابیر ریاضت‌‌آمیز برای کاستن از کسری بودجه در کشورهای اروپایی از سر گرفته می‌شود.

اعتراض

آتن پایتخت یونان روز پنجشنبه صحنه اعتصاب و درگیری بین پلیس و معترضان بود که تا جمعه ادامه یافت. دیروز نیز هزاران نفر از مردم در اعتراض به سیاست‌های اقتصادی دولت انگلیس در لندن دست به راهپیمایی زدند. به گزارش منابع خبری، با پایان یافتن تابستان اروپا و آغاز فصل سرما، به نظر می‌رسد مردم فشار سیاست‌های صرفه‌جویانه را بیشتر احساس می‌کنند.

به رغم آنکه انگلیس جزء منطقه یورو نیست، لندن مانند چند پایتخت اروپایی دیگر دچار کسر بودجه و بدهی بخش دولتی شده است. از این رو، دولت ائتلافی دیوید کامرون از زمان روی کار‌آمدن، یکی از اولویت‌های خود را کاهش هزینه‌های بخش دولتی اعلام کرده است. وی یک رشته تدابیر صرفه‌جویانه را به اجرا درآورده اما اخیراً خاطرنشان کرده این تدابیر کافی نیست و باید صرفه‌جویی بیشتری صورت بگیرد. این سیاست‌ها که باعث کاهش حقوق و مزایای رفاهی و اخراج کارگران شده، اعتراض گسترده مردم را به دنبال داشته‌است.

دولت محافظه‌کار انگلیس اکنون متهم است که توسط نخبگان طبقه برخوردار اداره می‌شود که به وضعیت دشوار رأی‌دهندگان رکودزده بی‌توجهی می‌کنند. دیروز هزاران نفر از معترضان به خیابان‌های لندن رفتند تا صدای نارضایتی خود را از سیاست‌های اقتصادی کامرون به سیاستمداران برسانند.

این تظاهرات در زمانی برگزار شد که دولت ائتلافی کامرون از درون نیز با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کند. آندرو میچل، مسئول انضباط حزب محافظه‌کار در پی اهانت به مأموران پلیسی که از دفتر نخست‌وزیری در خیابان داونینگ نگهبانی می‌دهند، مجبور به کناره‌گیری از سمت وزارت در دولت شد. دومین جنجال مربوط به جورج ازبورن، وزیر دارایی است که با بلیت معمولی سوار قطار درجه یک می‌شود و سپس پول اضافه مربوط به آن را پرداخت می‌کند. این واقعه سبب شد تا منتقدان بگویند محافظه‌کاران وضعیت ممتازی دارند و از حال مردم بی‌خبرند.

دیروز پرستاران، رفتگران، کتابداران و رانندگان آمبولانس جزو هزاران نفری بودند که در صفوف متراکم از کنار مجلس انگلیس گذشتند و در هاید‌پارک تجمع کردند. شهرهای دیگر انگلیس از جمله بلفاست در ایرلند شمالی و گلاسکو در اسکاتلند نیز صحنه تظاهرات مشابهی بود. پلیس از ساعت‌ها پیش از آغاز راهپیمایی، خیابان‌های پیرامون ساختمان مجلس را مسدود کرده بود.

رهبران اتحادیه‌های کارگری در این راهپیمایی اعلام کردند که سیاست‌های اقتصادی دولت با شکست روبه‌رو شده و این امر دومین رکود اقتصادی این کشور را پس از بحران مالی سال 2008 طولانی کرده است. برندان باربر، رئیس کنگره اتحادیه‌های کارگری که مجموعه‌ای متشکل از 54 اتحادیه کارگری است، در این راهپیمایی گفت که ریاضت موثر نیست. به گفته وی، ریاضت افرادی را که از همه فقیرتر و آسیب‌پذیرترند، زیر ضربه گرفته است.

هفته گذشته، دیوید کامرون برای کاستن از فشار روزافزون گفت دولت قانونی را تصویب می‌کند که بر اساس آن شرکت‌های انرژی باید خدمات خود را با پایین‌ترین تعرفه در اختیار مشتریان قرار دهند، هر چند به نظر می‌رسد وزرای وی از اعلام این خبر غافلگیر شده‌ و نمی‌دانند معنای آن چیست و آیا اصولا چنین وعده‌ای در واقع عملی می‌شود. به نظر می‌رسد اروپا آبستن ناآرامی‌های بیشتری از جانب معترضانی است که خود را قربانی سیاست‌های ناعادلانه دولت‌ها می‌بینند.

ناظران معتقدند که ممکن است فشار اعتراض‌های اجتماعی در پرتغال به سقوط دولت این کشور بینجامد، اما در دیگر کشورها بعید است چنین اتفاقی رخ دهد. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد در هفته‌های اخیر حمایت از دولت راست میانه در لیسبون رو به کاهش گذاشته است.

اتحادیه‌های کارگری در اسپانیا و پرتغال از حالا برای 24‌آذر اعلام اعتصاب سراسری کرده‌اند. در یونان نیز صنوف مختلف اقتصادی روز پنجشنبه شاهد اعتصاب‌ و تظاهرات گسترده در آتن و دیگر شهرهای بزرگ بود که به درگیری معترضان با پلیس نیز کشیده شد. اتحادیه‌های کارگری یونان که در سه‌هفته گذشته دواعتصاب سراسری برگزار کرده‌اند، وعده داده‌اند که به اعتصاب اسپانیا و پرتغال خواهند پیوست. با این حال به نظر می‌رسد تمایل مردم به استمرار اعتراض تدریجاً جای خود را به پذیرش از سر خستگی در میان مردمی می‌دهد که می‌کوشند در شدیدترین رکود اقتصادی اروپا پس از جنگ جهانی دوم، زندگی خود را اداره کنند.

کد خبر 188388
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز