شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۱ - ۰۵:۱۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: انسان لبخند زیبای خود را به یک ماهی پیش از تاریخ مدیون است که حدود 400میلیون سال پیش در اقیانوس‌ها می‌زیسته است

نخستین حیوان دندان دار

به گزارش مهر، دندان‌های وحشتناک این ماهی اولیه موسوم به کامپاگوپیسیس حاکی از آن است که احتمالا انسان خیلی پیش از آنچه که تصور می‌شود از دندان‌ها و فک کارای خود بهره مند شده است.

محققان با استفاده از پرتو ایکس پرقدرت از فسیل 380 میلیون ساله از این ماهی که در استرالیا کشف شده، یک تصویر سه بعدی تهیه کرده‌اند که نشان دهنده ظاهر و قیافه احتمالی این ماهی بوده است.

محققان دانشگاه بریستول که فک‌های این ماهی را بررسی می‌کردند دریافتند این مهره دار اولیه دارای فک، دندان هم داشته است. این نشان می‌دهد دندان‌های انسان نیز همزمان یا درست پس از تکامل فک شکل گرفته‌اند.

دکتر مارتین روکلین مجری این تحقیقات از دانشگاه بریستول گفت: توانسته‌ایم با تجسم تمامی بافت‌ها، سلول‌ها و خط رشد درون فک‌های استخوانی، رشد فک و دندان‌ها را مطالعه کنیم.

وی افزود: سپس این یافته‌ها را با جنین شناسی مهره داران زنده مقایسه کرده و نشان دادیم که این ماهی‌های منقرض شده باستانی، دندان نیز داشته‌اند.

فیلیپ دونوگو از دانشکده علوم زمین بریستول می‌گوید: این شواهد مستدلی برای وجود دندان در این مهره داران اولیه فک دار است و مشاجرات برای منشا دندان را حل و فصل می‌کند.

کد خبر 188330
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز