همشهری‌آنلاین: تغییرات آب و هوایی ناشی از پدیده گرم شدن زمین بر اوضاع اقتصادی جهان تأثیر می‌گذارد و منجر به مرگ میلیون‌ها نفر در سال می‌شود.

تغییرات آب و هوایی

گزارش منتشر شده از سوی بیست کشوری که بیش از دیگر کشورها در معرض خطرات ناشی از تغییرات آب و هوایی قرا دارند نشان می‌دهد تغییرات آب و هوایی ناشی از پدیده گرم شدن زمین بر اوضاع اقتصادی جهان تأثیر می‌گذارد و به مرگ میلیون‌ها نفر در سال منجر می‌شود.

به گزارش واحد مرکزی خبر، در این گزارش آمده است پدیده گرم شدن زمین نه تنها به فجایع زیست محیطی می‌انجامد بلکه سبب کاهش روند رشد اقتصادی در سطح جهان می‌شود. یافته‌ها نشان می‌دهد تغییرات آب و هوایی عامل مرگ 5 میلیون نفر در سال است که 90 درصد از این مرگ و میر به آلودگی هوا مربوط می‌شود.

در این گزارش که توسط مرکز تحقیقاتی دارا DARA در نیویورک منتشر شده است آمده است: ناکامی در انجام اقداماتی مناسب برای مقابله با تغییرات آب و هوایی سبب شده است سالانه یک ممیز از 6 دهم درصد از تولید ناخالص ملی اقتصادهای جهان که بالغ بر یک تریلیون و دویست میلیارد دلار می‌شود برای مقابله با این تغییرات اختصاص یابد.

علاوه بر این افزایش دمای هوا با سرعتی بالا و آلودگی‌های مرتبط با دی اکسید کربن تا سال 2030 سبب دو برابر شدن هزینه‌ها و اختصاص یافتن 3 ممیز 2 دهم درصد تولید ناخالص ملی کشورها برای مقابله با این پدیده شود.

 moreتغییرات آب و هوایی، سلامت بشر را تهدید می‌کند  

بر اساس این گزارش، این امر صدمات بی‌سابقه ای را بر انسان ها تحمیل می کند. در این گزارش آمده است اما مقابله با عوامل تغییرات آب و هوایی فواید اقتصادی در خور توجهی برای جهان، اقتصاد‌های بزرگ و همچنین کشورهای فقیر خواهد داشت.

این گزارش می‌افزاید در حالی که کشورهای فقیرتر با شدید‌ترین صدمات اقتصادی و کاهش تولید ناخالص ملی رو به رو هستند کشورهای بزرگ نیز از این خطرها در امان نخواهند بود.

بر اساس این گزارش، در کمتر از 20 سال چین بیش از دیگر کشورها و بیش از یک تریلیون و دویست میلیارد دلار ضرر خواهد دید.

2 درصد تولید ناخالص داخلی آمریکا نیز کاهش خواهد یافت. هند نیز با کاهش 5 درصد تولید ناخالص ملی خود رو به رو خواهد بود.

more  مخالفت آمریکا با لایحه تغییرات آب و هوایی

 شیخ حسینه نخست وزیر بنگلادش و رئیس اجلاس مقابله با تهدیدات آب و هوایی گفت که تغییرات الگوهای آب و هوایی به ویژه برای کشور پرجمعیت او نیز مخرب خواهد بود.

او در نیویورک گفت: افزایش یک درجه سانتیگرادی در دمای هوا با کاهش ده درصدی سودآوری در کشاورزی در ارتباط است. برای ما این به معنای کاهش چهار میلیون متر تن گندم و زیان اقتصادی معادل حدود دو میلیارد و پانصد میلیون دلاری است. این رقم حدود دو درصد از تولید ناخالص ملی ما را تشکیل می دهد.

او افزود: با در نظر گرفتن این خسارات ، میزان فقر و دیگر زیان ها ما با زیان حدود سه تا چهار درصدی تولید ناخالص ملی مواجه هستیم.

او گفت افزایش یک متری سطح آب دریا سبب خواهد شد یک پنجم از مناطق کم ارتفاع این کشور را آب در بر گیردو حدود سی میلیون نفر بی خانمان شوند.

او گفت: این موضوع برای کشورهایی که از جزایر کوچک تشکیل شده اند از قبیل مالدیو، کاریباتی و تووالو وحشتناک تر خواهد بود. محمد وحید رئیس جمهور مالدیو گفت کشورش در اینده از سوی کشورهای ظاهرا امن تهدید خواهد شد.

جرمی هوبز مدیر اجرایی سازمان بین المللی آکسفام این گزارش را بار دیگر یادآورکننده این موضوع دانست که بیشترین تأثیر تغییرات آب و هوایی گرسنگی و فقر دانست.

او گفت: هزینه‌های اقتصادی و اجتماعی ناشی از عدم انجام اقدامات سیاسی درا رتباط با تغییرات آب و هوایی در حال افزایش است. جدا از آمار و ارقام ، خانواده ها و جوامعی قرار دارند که تغییرات آب و هوایی برای آنها به معنای خواباندن کودکان با شکم گرسنه است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از نیویورک، محمد میجارول کوآیس وزیر امور خارجه بنگلادش در این اجلاس در نیویورک گفت که ایجاد تغییرات اساسی در کشورهایی که بیشترین گازهای گلخانه‌ای را تولید می‌کنند تنها گامی است که می‌توان برداشت.

more  آشنایی با جنبه‌های اخلاقی تغییر جهانی آب و هوا  

کد خبر 188313
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز