همشهری آنلاین: وزارت خارجه روسیه در واکنش به تصویب تحریم‌های جدید یک‌جانبه اتحادیه اروپا علیه ایران اعلام کرد که تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا مانع از سرگیری روند مذاکرات با تهران بوده و به وحدت گروه 1+5 میانجی‌های بین‌المللی حل مساله هسته‌‌ای ایران لطمه وارد می‌کند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، خبرگزاری نووستی به نقل از اداره اطلاع‌رسانی و مطبوعات وزارت خارجه روسیه روز چهارشنبه اعلام کرد: «تصویب بسته جدید تحریم‌های یک‌جانبه اتحادیه اروپا علیه ایران که محدودیت‌ها برای صادرات گاز، حمل و نقل نفت ایران، افزایش فهرست کالاهایی که صادرات آنها به ایران ممنوع است، تشدید تدابیر علیه بخش بانکی و گسترش "لیست سیاه" اشخاص حقیقی و حقوقی تحت تحریم‌های اتحادیه اروپا را در نظر می‌گیرد، احساس نگرانی عمیق را در ما به وجود آورد.»

وزارت خارجه روسیه یادآور شد که تحریم‌های برقرار شده توسط برخی از کشورها و سازمان‌ها با بی‌اعتنایی به شورای امنیت سازمان ملل متحد را وسیله مشروع سیاست بین‌المللی نمی‌داند.

در این اطلاعیه آمده است: «تجربه نشان می‌دهد استفاده از چنین تدابیری به حل موثر مسائل مبرم بین‌المللی کمک نکرده و فقط وضع را بدتر می‌سازد. به همین دلیل در نتیجه اقدامات اتحادیه اروپا ازسرگیری روند مذاکرات با ایران که به نظر ما در آن پیشرفت مشاهده می‌شد، برهم خورده است. تلاش‌ها برای استفاده برون مرزی از تحریم‌ها در هر حال غیر قابل قبول و غیرمجاز است. دوباره مجبور هستیم متذکر شویم که در نتیجه اقدامات غیر دوراندیشانه کشورهای عضو اتحادیه اروپا به وحدت گروه 1+5 میانجی‌های بین‌المللی ضربه محسوسی وارد می‌شود.»

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که به تلاش پیگیرانه برای سازماندهی هر چه زودتر دور بعدی مذاکرات گروه 1+5 ادامه خواهد داد.

وزیران امور خارجه 27 کشور عضو اتحادیه اروپا در نشست روز دوشنبه هفته جاری در لوکزامبورگ بسته جدید تحریم‌های اقتصادی علیه ایران را به تصویب رساندند.

ناصر نوبری، سفیر ایران در شوروی پیش از این با اشاره به تشدید تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران و تاثیر آن بر روند مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 به ایسنا گفته بود: «روسیه و چین می‌توانند با توجه به غیرقانونی بودن اقدامات یک‌جانبه و خارج از مصوبات شورای امنیت، به کشورهای اروپایی و آمریکا عضو گروه 1+5 هشدار دهند که اگر از تحریم‌های یک‌جانبه و خارج از شورای امنیت دست برندارند، آن‌ها از گروه 1+5 خارج شده و اجماع بین‌المللی را می‌شکنند. این اقدام روسیه و چین حتماً می‌توانسته و می‌تواند جلوی توسعه تحریم‌های یک‌جانبه و گسترده آمریکایی‌ها را بگیرد.»

حسن روحانی، نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی نیز هفته جاری در جمع خبرنگاران درباره تحریم‌های یک جانبه اتحادیه اروپا علیه ایران که به تازگی اعمال شده است گفت: «این تحریم ‌ها در چارچوب سازمان ملل نیست و یک جانبه و اساسا نادرست است. اساسا سازمان تجارت جهانی برای این ایجاد شد که مسائل سیاسی و تحریم‌ها وارد بحث تجارت نشود. اما کاری که امروز انجام می‌گیرد خلاف مقررات تجارت آزاد و بین‌المللی است. اگر اروپا نقطه نظری دارد باید آن‌را به شورای امنیت ببرد و یک جانبه نباید تحریم‌ها را اعمال کند.»

کد خبر 188242
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز