چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۱ - ۱۶:۴۵
۰ نفر

گروه بین‌الملل: دومین مناظره باراک اوباما و میت رامنی رقیب جمهوری‌خواه وی سه‌شنبه شب در حالی برگزار شد که حاشیه‌های این مناظره به اندازه متن آن مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت.

مناظره

 درحالی‌که دو رقیب اصلی این انتخابات مشغول مناظره بودند، درخارج از سالن پلیس نامزد حزب سبز در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را دستگیر کرد. او و طرفدارانش به این اعتراض داشتند که چرا مناظره تنها بین نامزدهای دو حزب اصلی برگزار می‌شود.
به اعتقاد بیشتر تحلیلگران، اوباما در این مناظره تصویر ضعیفی را که در مناظره اول به جا گذاشته بود، زدود و تصویر رئیس جمهوری از خود ارائه کرد که قاطعانه می‌خواهد برای دور دوم، رئیس جمهور شود و به علاوه می‌خواهد با اختلاف زیادی بر رقیب خود غلبه کند. در این مناظره، اوباما حملات سختی در زمینه اشتغال، اقتصاد و لیبی به رامنی کرد و کوشید ابتکار عمل را در عرصه تبلیغات ریاست جمهوری بار دیگر به دست بگیرد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، اوباما نسبت به نمایش خود در نخستین مناظره پرانرژی‌تر و دقیق‌تر بود و دیگر خبری از آن بی‌اشتیاقی مناظره اول نبود. اوباما گفت این اتهام رامنی که وی می‌کوشد از حادثه حمله به کنسولگری آمریکا در بنغازی که به مرگ 4 آمریکایی از جمله کریستوفر استیونز سفیر انجامید، بهره‌برداری سیاسی کند، زننده است. در روزهای اخیر، جمهوری‌خواهان احساس می‌کردند می‌توانند کشته شدن استیونز را محملی برای حمله به سیاست خارجی اوباما قرار دهند.

دموکرات‌ها هم به سرعت پی بردند باید هر چه سریع‌تر این سلاح‌ را از دست آنان خارج کنند. از این رو، ساعتی قبل از آغاز مناظره، هیلاری کلینتون با پذیرفتن مسئولیت امنیت کلیه کارمندان دیپلماتیک آمریکا، کوشید رئیس‌جمهور را از سیبل حملات جمهوری‌خواهان خارج کند. با این حال، در مناظره دوم، اوباما مسئولیت تلفات حمله بنغازی را پذیرفت. در بخش دیگری از این مناظره 90دقیقه‌ای که در دانشگاه هافسترا در شهر همپستد در نیویورک برگزار شد، رامنی رقیب خود را متهم کرد که از عمل کردن به وعده‌های انتخاباتی خود در سال 2008 کوتاهی کرده است.

وی گفت سیاست‌های اقتصادی اوباما سبب شده است که 15 میلیون نفر دیگر به دریافت کوپن غذا وابسته شوند، آهنگ رشد اقتصادی کند شود و شغل به اندازه کافی ایجاد نشود. وی افزود طبقه متوسط زیر بار سیاست‌های رئیس جمهوری که نمی‌داند چگونه باید اقتصاد را به حرکت درآورد، له شده است. نظرسنجی‌هایی که بعد از مناظره صورت گرفت، نشان داد بینندگان امتیاز بیشتری به اوباما دادند. نظرسنجی سی ان ان نشان داد 46 درصد اوباما و 39 درصد رامنی را برنده دانستند، در حالی که در نظرسنجی سی‌بی اس، 37 درصد با اوباما و 30 درصد با رامنی موافق بودند.

این مناظره در میان مخاطبانی برگزار شد که تصمیم خود را برای انتخاب نامزد مورد علاقه نگرفته بودند. نامزدها روی صحنه می‌چرخیدند و با حاضران صحبت می‌کردند و به پرسش‌های آنان پاسخ می‌دادند. پس از مناظره نخست، رشد محبوبیت اوباما کم شد، اما اکنون بنا بر نتایج یک نظرسنجی، با اندکی رشد به 46 درصد رسیده است، در حالی که محبوبیت رامنی 43 درصد است. در مناظره دوم، اوباما بار دیگر اتهام قدیمی خود را به رامنی که سیاست‌های وی به نفع طبقه ثروتمند و به زیان طبقه متوسط است، تکرار کرد. در عوض رامنی گفت شاید اوباما سخنران خوبی باشد، اما سابقه اقتصادی وی گویاست و وی نتوانسته است از کسر بودجه بکاهد، اصلاحات مربوط به طرح بهداشت و تامین اجتماعی را برای تداوم آنها اجرا کند و نتوانسته است به افزایش درآمد کمک کند.

رامنی همچنین کوشید با اشاره به تلاش خود برای آوردن زنان به فرمانداری ماساچوست در زمانی که وی فرماندار این ایالت بود، نظر زنان را به خود جلب کند. وی طرح کمک مالی اوباما را به صنایع خودروسازی زیر سؤال برد و وی را به کمک کردن برای ورشکست کردن شرکت‌هایی مانند جنرال موتورز و کرایسلر متهم کرد. اوباما در پاسخ گفت اگر رامنی به قدرت برسد، اوضاع بدتر ‌خواهد شد و چند بار کوشید وی را به جورج دبلیو بوش رئیس جمهور سابق مرتبط کند. جلسه سوم و پایانی مناظره این دو هفته آینده و در شهر بوکا ریتون در ایالت فلوریدا برگزار خواهد شد. سیاست خارجی موضوع این نشست خواهد بود.

بازداشت نامزدهای حزب سبز

در زمانی که 2 رقیب ریاست جمهوری با لبخند همدیگر را به بی‌کفایتی متهم می‌کردند، خانم جیل استین نامزد حزب سبز و چری هونکالا نامزد معاونت ریاست جمهوری وی به اتهام تلاش برای ورود به محل مناظره در دانشگاه هافسترا بازداشت شدند. آنان به استثنا شدن همه احزاب به جز دوحزب اصلی از این مناظره اعتراض می‌کردند.

پلیس زمانی این دو نفر را بازداشت کرد که خواستند در محل تحصن کنند. حزب سبز با استفاده از گفتمان جنبش اشغال وال‌استریت اعلام کرده بود نامزدهای آن در شب مناظره اقدام به اشغال کمیسیون مناظره‌های ریاست جمهوری خواهند کرد. نامزدهای حزب سبز گفتند: کمیسیون مناظره‌های ریاست جمهوری، یک نهاد غیرمنصف است که توسط رهبران حزب دموکرات و جمهوری‌خواه با هدف حذف هر‌گونه مخالف از روند ورود به فرایند سیاسی تأسیس شده است.

کد خبر 188209
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز