مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: چند روزی از پرش شجاعانه فلیکس بومگارتنر از ارتفاع 39 کیلومتری زمین می‌گذرد، پرشی که توانست رکورد‌های متعددی را به نام وی به ثبت برساند، اما این ارتفاع، واقعا چقدر زیاد بوده‌است؟

اینفوگرافی بومگارتنر

یکشنبه روزی بود که بومگارتنر اتریشی توانست با پریدن از درون کپسولی که در ارتفاع 39 کیلومتری از سطح زمین در آسمان معلق بود، رکورد جدیدی را در پرش و شکستن دیوار صوتی از خود به جا بگذارد.

دیدن تصاویر مستقیم وی درحالی که در کپسول را باز کرده و بر روی سکوی خارجی آن قدم گذاشت، همه را به این فکر واداشت که بومگارتنر قصد دارد از مرز میان زمین و فضا به پایین بپرد، اما آیا موقعیت وی به مرز میان زمین و فضا نزدیک بود؟

برای درک بهتر ارتفاع دقیقی که فلیکس بی‌باک از آن به پایین پرده، نشریه Popular Science اینفوگرافی طراحی کرده که در آن ارتفاع وی را با ارتفاع پرواز دیگر تجهیزات از قبیل ماهواره‌ها، ایستگاه فضایی بین‌المللی و هواپیماها مقایسه کرده است.

اینفوگرافی بومگارتنر

بر اساس این اینفوگرافی، تقریبا تمامی فعالیت‌های انسانی، از پرواز هواپیماها گرفته تا مطالعات آب‌و‌هوایی در ارتفاع زیر 12 کیلومتری انجام می‌گیرند. بر همین اساس ارتفاع پرش بومگارتنر نسبت به ارتفاع معمول فعالیت‌های انسانی بیش از سه برابر بوده‌است.

ارتفاع 19 کیلومتری محدوده‌ای است که به محدوده آرمسترانگ شهرت دارد که در این ارتفاع خون انسان می‌تواند در درون بدن با حرارت طبیعی‌اش به جوش بیاید. ارتفاع 45.7 کیلومتری که بالاتر از لایه استروسفیر اتمسفر قرار دارد، درجه حرارت آغاز به کاهش می‌کند و هرچه ارتفاع بیشتر می‌شود،‌حرارت کاهش می‌یابد. کمی بالاتر، ارتفاع 85.3 کیلومتری از زمین ارتفاعی است که ویژه پرواز شهاب‌سنگ‌ها است.

ماهواره‌ها بالاتر از شهاب‌سنگها و در ارتفاع 160 کیلومتری پرواز می‌کنند و در مدار زمین به جمع‌آوری اطلاعات می‌پردازند. در نهایت ارتفاع 399 کیلومتری قرار دارد که ایستگاه فضایی بین‌المللی در آن واقع شده و در حرکت است.

کد خبر 188170
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز