همشهری آنلاین: محققان تست کاغذی در ابعاد یک تمبر طراحی کرده‌اند که امکان انجام سریع و ارزان آزمایش آسیب کبدی را با یک قطره خون فراهم می‌کند.

blood testing

یک چهارم ساکنان کشورهای فقیر جهان از داروهای ضد رترو‌ ویروس استفاده می‌کنند که این میزان پنج برابر میانگین جهانی است و مشکلات کبدی یکی از عوارض شایع ناشی از مصرف داروهای درمان ایدز و سل در این مناطق محسوب می‌شود.

به گزارش ایسنا، آزمایش بررسی عملکرد کبد به خون گیری، تجهیزات آزمایشگاهی نسبتا پیشرفته و برق نیاز دارد، اما این تراشه تشخیصی کاغذی ارزان قیمت بدون نیاز به این وسایل می‌تواند به عنوان ابزاری موثر برای تشخیص زودهنگام نارسایی کبد در ساکنان کشورهای فقیر مورد استفاده قرار بگیرد.

پیشگام طراحی فناوری تست‌های تشخیصی کاغذی پروفسور «جورج وایتسایدز»، از محققان شیمی دانشگاه هاروارد است.
این تراشه کاغذی که توسط محققان شرکت Diagnostics for All) DFA) طراحی شده است، دارای کانال‌ها و حفره‌هایی است که با مواد شیمیایی خاص پر شده‌اند که امکان واکنش‌های چند مرحله‌ای را فراهم می‌کند.

نمونه مایع توسط کاغذ جذب شده و از طریق کانال‌ها به‌داخل حفره‌ها منتقل می‌شوند و رنگ آن‌ها در واکنش با نشانگرهای خاص موجود در مواد مختلف تغییر پیدا می‌کنند.
«وایتسایدز» خاطر نشان می‌کند: این تست کاغذی ساده می‌تواند کمبود پزشک، تجهیزات، برق و دیگر امکانات را در کشورهای فقیر مرتفع کند و امکان تشخیص به موقع نارسایی کبدی را فراهم سازد.

نخستین مرحله تست بالینی تراشه کاغذی بر روی بیماران مبتلا به HIV در یکی از بیمارستان های ویتنام در حال آزمایش است و پس از کسب مجوزهای نهایی این شرکت می‌تواند روزانه بین 500 تا یک هزار تست تشخیصی تولید کند.

محققان شرکت DFA در حال کار بر روی تست‌های تشخیص مبتنی بر کاغذ برای شناسایی آنتی ژن در بیماری‌های مختلف از جمله مالاریا، تب دانگ، تست پره اکلامپسی (مسمویت حاملگی) و حتی تست اسید نوکلئیک برای تشخیص عوامل بیماری‌زا در خون هستند.

 

کد خبر 188165
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز